Annonce
Kultur

Han har luret mange store kunstnere af

<p>Ulrik Lund og Jane Pedersen fotograferet ved deres vinderværk, som gæsterne er godt i gang med at kigge i. Foto: Kim Haugaard</p>

Ulrik Lund, der får KP-Prisen sammen med Jane Pedersen, har hentet fiduser.

Verdens store kunstnere laver så meget, at de er nødt til at have folk til at hjælpe sig.

Annonce

Det gjorde Berthel Thorvaldsen og Michelangelo. Det gør Olafur Eliasson og Ai Weiwei.

Og mange flere.

Ulrik Lund, 55 år, har haft sådan et job som hjælper for en hel del kunstnere herhjemme, for eksempel Erik Nygaard og Bjørn Nørgaard.

Og nu er han selv blevet kunstner. Tilmed er han så god, at han i går sammen med Jane Pedersen, 34 år, modtog KP-Prisen 2016 i forbindelse med åbningen af KP16, Kunstnernes Påskeudstilling i Kunsthal Aarhus.

»Det er et værk, der effektivt spiller på kontrasten mellem et kedsommeligt ydre og et lidenskabeligt indre liv,« sagde kunstneren Jesper Rasmussen, da han overrakte prisen på de 10.000 kroner, som er doneret af Aarhuus Stiftstidendes Fond.

Værket består af tre kikkerter af træ eller synsværker, der viser fotos, som er optaget på lang lukketid - over et minut ad gangen, og Jane Pedersen optræder på dem alle.

Der er en 3D-virkning, og Ulrik Lund står for lysdelen, Jane Pedersen for indholdet.

»Noget er optaget i Risskov en nat sidste efterår. Et værk er en slags mellemting mellem et klatrestativ, et skafot og en catwalk, hvor vi sætter det kropslige i spil,« forklarer de to kunstnere.

Hun læser kunsthistorie og går efter en masteruddannelse i fine art. Til det brug søger hun lige nu ind på forskellige kunstskoler i udlandet.

»Jeg er meget beæret over prisen, fordi jeg har stor respekt for juryen, der består af kunstnere, som mange vurderer højt,« siger Ulrik Lund, der har stået i en slags mesterlære og tidligere i en periode på ti år koncentrerede sig om at lave keramik.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

Aarhus

Genlæs livebloggen fra uddelingen af michelinstjerner: Flere Aarhus-restauranter beholdt stjernen

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce