Annonce
Aarhus

Hashkrig årsag til skud og knivstik: Politiet indfører visitationszone for at undgå optrapning

I forbindelse med et slagsmål i Tage-Hansens Gade og Regensburggade blev to stukket med kniv. Privatfoto

To voldelige episoder inden for en uge får nu Østjyllands Politi til at lave visitationszone i et større område af Aarhus.

AARHUS: Flere voldelige episoder den seneste tid, hvor skydevåben, knive og slagvåben har været brugt, får nu Østjyllands Politi til at indføre visitationszone i et større område i det vestlige og nordlige Aarhus.

Ifølge Østjyllands Politi kan de voldelige episoder sandsynligvis relateres til en ulmende uro mellem nogle personer med tilknytning til henholdsvis Kalmargade og til Trillegården i Aarhus.

- Det er vores nuværende opfattelse, at der er tale om nogle interne stridigheder, der formentlig bunder i en uenighed om hashmarkedet i området omkring Frydenlund, siger chefpolitiinspektør Klaus Arboe Rasmussen.

Visitationszonen oprettes i et forsøg på at undgå, at episoderne udvikler sig.

- Vi vil ikke acceptere, at den her ulmende uro udvikler sig. Vi fastholder også sidste uges øgede patruljering og brug af den mobile politistation og øger vores efterforskningsmæssige tryk mod de personer, som vi mistænker for at være en del af uroen, siger Klaus Arboe Rasmussen.

Annonce
Østjyllands Politis visitationszone i det vestlige og nordlige Aarhus. Illustration: Østjyllands Politi

Visitationszonen træder i kraft

Visitationszonen træder i kraft mandag 18. februar 2019 klokken 18.00 og omfatter nedenstående områder:


  • Trillegården/Herredsvang
  • Kalmargade
  • Frydenlund
  • Botanisk Have

Visitationszonen er afgrænset af følgende område:


  • Sydvestlig afgrænsning går ved Viborgvej - strækningen mellem Vestre Ringgade og Hasle Ringvej.
  • Sydøstlig afgrænsning går Vestre Ringgade - strækningen mellem Viborgvej og Randersvej.
  • Østlig afgrænsning går ved Randersvej - strækningen mellem Vestre Ringgade og Hasle Ringvej
  • Nordlig afgrænsning - Hasle Ringvej (strækningen mellem Randersvej og Halmstadsgade og strækningen mellem Viborgvej og Herredsvej) samt Bodøvej, Paludan Müllersvej (strækningen mellem Bodøvej og Herredsvej) samt Rydevænget, Torpevænget, Kappelvænget og Fjældevænget.
  • De nævnte veje er indbefattet i visitationszonen.

I disse områder kan politiet stikprøvevis foretage kropsvisitationer samt undersøge tøj og andre genstande, herunder køretøjer, med henblik på at kontrollere om nogen besidder eller bærer våben.

Visitationszonen gælder foreløbigt til og med 18. marts 2019.

Øget patruljering

- Vi kører den mobile politistation ud, fordi vi rigtig gerne vil i dialog med beboerne i de berørte områder. Det kan være, man har spørgsmål om, hvad det egentlig vil sige at bo i en visitationszone eller ønsker at vide mere om, hvorfor politiet er så synligt til stede. Og her er den mobile politistation en nem og direkte adgang til politiet, siger Klaus Arboe Rasmussen.

Den mobile politistation kører rundt i områderne ved Kalmargade, Trillegården og Frydenlund i tidsrummet mellem klokken 15.00 og klokken 18.00.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce