Annonce
Aarhus

Hastighedszoner på vej: Se hvor farten skal ned på 40 kilometer i timen

Et forsøg med 40 kilometer i timen som maksimal hastighed blev så stor en succes i Mårslet, at Aarhus Kommune nu vil lave hastighedszoner i 12 andre bysamfund. Foto: Michael Svenningsen
Aarhus Kommune har udpeget 12 bysamfund, hvor der maksimalt må køres 40 kilometer i timen.
Annonce

AARHUS: Tilst-Skjoldhøj, Hjortshøj, Stavtrup, Langenæs, Solbjerg og Kasted.

Samtlige seks bysamfund bliver til efteråret hastighedszoner, hvor den højst tilladte hastighed bliver 40 kilometer i timen.

Sidst på året bliver Gl. Brabrand, Gl. Egå, Sabro, Spørring, True og Tranbjerg også hastighedszoner.

Det sker med Mårslet som model og forbillede, for Mårslet blev i 2017 til 40 kilometers-zone.

Og en evaluering har vist, at hastighedszonen i Mårslet er en stor succes.

417 Mårslet-borgere deltog i en rundspørge.

46 svarede, at de følte sig mere trygge i trafikken efter, at hastigheden blev sænket.

40 procent svarede ja til, at de efter hastighedsdæmpningen i højere grad lader deres børn cykle og gå til og fra skole.

Annonce

Gode erfaringer

Det er de gode erfaringer fra Mårslet, der har fået Teknik og Miljø til at gå i dialog med fællesrådene for at udpege 12 boligområder, hvor vurderingen er, at hastighedszoner giver mening.

- Mange mennesker føler, at hastigheden er for høj især i boligkvarterer, og de er utrygge ved at lade deres børn færdes i områderne. Derfor er det en stor tilfredsstillelse, at vi nu i samarbejde med flere fællesråd kan sætte projekter i gang i 12 steder i kommune, hvor der skabes øget tryghed og mulighed for aktiviteter i gaderummene, siger Bünyamin Simsek (V), rådmand for Teknik og Miljø.


Mange mennesker føler, at hastigheden er for høj især i boligkvarterer, og de er utrygge ved at lade deres børn færdes i områderne. Derfor er det en stor tilfredsstillelse, at vi nu i samarbejde med flere fællesråd kan sætte projekter i gang i 12 steder i kommune, hvor der skabes øget tryghed og mulighed for aktiviteter i gaderummene.

Bünyamin Simsek (V), rådmand for Teknik og Miljø


Bünyamin Siksek håber, at fremtiden vil byde på endnu flere områder med hastighedszoner.

I en hastighedszone bliver der opsat hastighedstavler med 40 km/t.

Desuden etableres der forskellige typer af typegodkendte asfaltbump.

På veje, hvor der kører busser, etableres primært pukkelbump, som de i dag kendes fra Søndervangs Allé.

Få steder, typisk i nogle kryds, hvor der kører busser, etableres også hævede flader med ramper, der er tilpasset og godkendt til bustrafik.

På enkelte mindre veje ind mod boligområder etableres desuden såkaldte portoverkørsler for at få hastigheden bragt helt ned ved ind- og udkørslen fra disse veje. Der er tale om overkørsler med gennemgående kantsten og fortov ført helt igennem.

Annonce

Godkendt af politiet

Projekterne for de første seks hastighedszoner er netop blevet godkendt af politiet. Arbejdet med at anlægge dem begynder hen over sommeren, og hastighedszonerne ventes færdige inden udgangen af september.

De sidste seks hastighedszoner er fremrykket fra 2021 og analysearbejdet er i fuld gang. Hastighedszonerne projekteres i august og september, og forventningen er, at de kan etableres sidst på året.

Ved budgetforliget i 2018 vedtog et flertal i byrådet at afsætte 15 millioner kr. til arbejdet med hastighedszoner i boligområder.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
AGF

AGF-podcast: Første sejr over FCK i 11 år - er der dømt sølvjagt nu?

Annonce