Annonce
Aarhus

Havareret tog blokerer skinnerne: Ingen DSB-tog nord for Aarhus

Togbusser er klar til at tage sig af passagererne i Aarhus. Fotoravn
Natten til fredag opstod der røgudvikling i et InterCityTog på vej mod Aalborg. Toget holder fortsat på skinnerne og driller jernbanetrafikken.

AARHUS: Et havareret tog ved Hobro Station betyder, at DSB fredag morgen ikke køre tog mellem Hobro og Aarhus H.

I stedet er der indsat Togbusser på strækningen mellem Aarhus H og Hobro.

Derimod påvirker episoden ikke Arrivas tog mod Langå og Viborg, så passagerer til Hinnerup, Hadsten og Langå er ikke påvirket at uheldet.

Mellem Hobro og Aalborg kører DSB InterCitytog, mens lyntogene på strækningen er aflyste.

Togbusserne vil køre i to systemer:

  • Et der stopper Aarhus, Hadsten, Langå, Randers
  • Et der stopper Aarhus, Randers
Annonce

Skal du med Togbussen standser de disse steder i byerne:

  • Aarhus H: Banegårdspladsen, Aarhus Sporvejes holdeplads
  • Hadsten: Østergade, foran stationen
  • Langå: Bredgade foran stationen
  • Randers: Pladsen foran stationen
  • Hobro: Pladsen foran stationen

Toget der holder i Hobro, var et InterCityTog på vej mod Aalborg. Kort før klokken et natten til fredag opstod der kraftig røgudvikling i togets motor. Toget kunne selv køre ind til Hobro Station hvor Nordjyllands Beredskab var tilkaldt.

Ingen passagerer kom til skade i forbindelse med røgudviklingen.

Kort efter klokken 8 var meddelelsen fra DSB, at teknikere er i gang med at undersøge om toget selv kan trille på værksted eller om det skal trækkes hjem.

Ifølge informationschef i DSB Tony Bispeskov kan DSB igen køre tog på strækningen i løbet af et par timer.

- Prognosen lige ny lyder, at vi igen kan køre i løbet af formiddagen.

Han meddeler desuden, at passagerer, der bliver mere end 30 minutter forsinket, kan benytte DSB's Rejsetidsgaranti.

Artiklen opdateres...

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Forudsigelig blæst om vindmøller

Aarhus Kommune har et ædelt mål: At blive CO2-neutral i 2030. Det får vidtrækkende konsekvenser. Vi kommer både til at spare, hvor vi kan på alt, som udleder CO2. Vi kommer til at dyrke meget mere særligt CO2-opslugende natur. Og så kommer vi selvfølgelig til at bidrage, hvor vi kan til at fremme vedvarende energi - vindmøller, for eksempel. At vi både skal og bør byde ind på en omstilling til vedvarende energi, det er vi næppe uenige om, vel? Men når det kommer til, hvor for eksempel vindmøllerne kan stå i vores kommune, så har vi balladen. Lige nu er tre placeringer i offentlig høring, og ikke overraskende er der blæst om alle tre. For det første ser kommunen for sig, at der godt kan stå nogle kæmpevindmøller på Aarhus Havn. Det har udløst protester fra beboere på Aarhus Ø, hvilket bestemt ikke kan overraske. Som vi tidligere har skrevet i en leder i denne avis: Hvis man leder efter ballade, så kan man være sikker på at få det ved at rejse vindmøller midt i den udsigt, som beboerne i de nye prestigebydele nær havnen i Aarhus har betalt kassen for. Og egentlig er det jo heller ikke fair at spolere deres havudsigter med snurrende og blinkende møllevinger, som de ikke lige havde set komme, da de købte deres lejligheder, vel? Dernæst har kommunen behændigt foreslået andre vindmøller så tæt op ad kommunegrænsen mod Favrskov og Syddjurs, at det ikke generer ret mange af Aarhus Kommunes egne borgere. I Syddjurs har de dog set, hvad der er i gære ved Vosnæs - og fra Syddjurs' borgmester Ole Bollesen (S) er der kommet en officiel protest: Det vil ødelægge landskabsoplevelsen med mere ved Kalø Vig, skriver han. Hvilket flugter fuldstændigt med, hvad borgere i nærområdet også påpeger. Og de har jo ret. Heller ikke her vil møllerne pynte. Tilbage er placeringen tæt på trafikknudepunktet, hvor Djurslandsmotorvejen møder E45. Den synes umiddelbart mest oplagt af de tre, for her er i forvejen en vis støj fra trafikken og i øvrigt planer om at plante masser af vild, CO2-opslugende natur til glæde for både klima, grundvand og friluftsvenner, uanset om de går op i flora, fauna eller bruger naturen til motion eller hundeluftning. Men også her er der ballade om planerne, som går ud over særligt beskyttet natur. Så her foreslår Danmarks Naturfredningsforening, at Aarhus Kommune laver aftale om, at møllerne kan rykkes lidt ind i Favrskov, hvilket vores gode naboer her næppe vil være med til. For det vil begrænse mulighederne for at byudvikle ved Søften. Så hvad nu? Vi har skrevet det før: Drop planerne om møller nær Aarhus og send dem til havs, hvor de generer mindst.

Aarhus

Turbåd ligger stille i Aarhus Havn: Søfartsstyrelsen fandt mangler i forbindelse med sikkerheden

Annonce