Annonce
Aarhus

Se billederne: Have og offentlig sti i Egå oversvømmet af saltvand

Det ligner bare en stor vandpyt. Men det er saltvand, som burde blive ude på den anden side af diget. Foto: Jens Thaysen
Et større grønt område nord for Egå Marina er oversvømmet med saltvand.

EGÅ: De seneste dages blæsevejr har tilsyneladende været for stor en mundfuld for det lave dige nord for Egå Marina.

I hvert fald er et område på cirka 100 x 10 meter oversvømmet i et grønt område, hvor der går en offentlig sti langs vandet. Også halvdelen af en privat have står under vand.

Det er ikke i sig selv dramatisk, men problemet er, at det er saltvand, forklarer Stiftens egen Jens Thaysen, som har været forbi med sit kamera.

- Jeg har smagt på det, og det er saltvand. Så det må jo stamme fra havet, siger han.

Annonce
Det er i det røde felt, diget ikke har kunnet holde havvandet tilbage. Kort: Google Maps / Jesper Bech

Undersøgt for brud

Havet ligger normalt på den anden side af et dige, så kan de store mængder saltvand på den forkerte side være tegn på et decideret digebrud?

I så fald skal sådan et jo repareres inden næste storm, så Stiften ringer pligtskyldigt til såvel Østjyllands Brandvæsen som Østjyllands Politi.

Ingen steder har man hørt om oversvømmelsen, men hos Østjyllands Politi lover man at undersøge sagen.

Og allerede få minutter senere er der svar. Betjenten i den anden ende - Lasse - har været i kontakt med ejeren af det hus, hvor haven står under vand.

Herfra lyder beskeden, at såvel haven som stien langs vandet jævnligt oversvømmes, når det blæser kraftigt. Vandet presses simpelthen ind over diget, så der er ikke tale om et kollaps, der skal repareres.

Resten af Egå er i øvrigt ikke i fare det konkrete sted, for en stejl skrænt leder fra stien videre op til Egå Strandvej.

Huset her ligger på den vej, der hedder Ved Stranden. Og med den placering skal der mere end lidt saltvand i haven til at ryste beboerne. Foto: Jens Thaysen
Vandet er 20-25 cm dybt på det dybeste sted. Stormen rasede mellem søndag og mandag, så oversvømmelsen har formentlig været markant større end denne torsdag eftermiddag, hvor billederne er taget. Foto: Jens Thaysen
Udsigt mod syd i retning af marinaen. Foto: Jens Thaysen
Foto: Jens Thaysen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Annonce