DEBAT: Kampen om Aarhus Havns ønske om en ny kæmpeudvidelse har taget en ny drejning med Sallings og Arlas indspark om at sikre en åben Aarhus Bugt fra landsiden og påpegningen af, at arbejdskraften også går efter kulturelle og æstetiske værdier i valget af arbejdsplads.
Borgmester Bundsgaard er overrasket, men det burde han måske ikke være, hvis han fulgte lidt med i udviklingen. Til valget indkasserede han en ordentlig lussing blandt andet på grund af sin ukritiske opbakning til gammeldags vild økonomisk vækst, som for eksempel byfortætningen har udviklet sig til.
Vi har brug for, at fremtiden for Aarhus gentænkes, som det hed i Kulturby 2017; men det engagement er jo nærmest kastet på historiens losseplads.
Nu står vi med en borgmester, der først og fremmest varetager havnens kommercielle interesser og afstemmer sin holdning, før Aarhus Byråd skal behandle sagen. Hvis man sidder i havneudvalget, så er man reelt inhabil i varetagelsen af byens interesser i byrådet.
Havnens holdning synes at være så meget vækst som muligt for enhver pris, og derfor afviser man også at lade for eksempel Grenaa Havn være en del af søtransporten til Østjylland.
Samarbejde for at mindske klimaaftrykket og bevarelsen af bugten som biotop og æstetisk herlighed samt mindske trafikbelastningen og sikring af grønne områder indgår ikke i havnens og borgmesterens planer; man vil sidde på alting.
Vi har brug for, at fremtiden for Aarhus gentænkes, som det hed i Kulturby 2017; men det engagement er jo nærmest kastet på historiens losseplads.