Annonce
Østjylland

Havnen reagerer på kritik fra Venstre: Vi har stor værdi for Horsens

Havnedirektør Claus Holm Christensen og formanden for Horsens Havn, Claus Kvist Hansen (DF), ærgrer sig over, at Venstre med kritikken af havnens virke skaber usikkerhed om fremtiden. Foto: Morten Pape
Direktør og formand forstår ikke, at Venstre i læserbreve sår tvivl om Horsens Erhvervshavns virke og fremtid. På havnekontoret snakkes der ikke om afvikling, men tværtimod om en udvidelse af havnens areal.

Horsens: Erhvervshavnen i Horsens lever og har det godt.

Det er essensen i det budskab, der kommer fra havnens direktør og formand, efter at Venstre i midten af juli leverede to kritiske læserbreve i Folkebladet om erhvervshavnens virke og fremtid. Først fra Kaare Dahl, maritim konsulent i Venstres lokale kommuneforening, og få dage efter fra partiets gruppeformand og formand for plan- og miljøudvalget, Martin Ravn (V).

Begge argumenterer de for, at erhvervshavnen "i sin nuværende form" ikke har en fremtid. Havnen er ikke gearet til at servicere fremtidens skibe, og indtjeningen er "minimal", som Martin Ravn udtrykker det. Samtidig fordrer byudviklingen med boliger på Nordhavnen og på sigt også den inderste del af Sydhavnen andre typer virksomheder end de eksisterende.

Både direktør Claus Holm Christensen og havnens formand, byrådsmedlem Claus Kvist Hansen (DF), reagerer skarpt på de to læserbreve.

- Kritikken kommer lidt ud af det blå, og jeg forstår ikke helt, hvad Venstre og Martin Ravn er ude på. Men det er ærgerligt, at Venstre på den måde taler havnen ned. Det kan skabe en usikkerhed om erhvervshavnen, som er helt unødvendig. Det er da så heldigvis også min opfattelse, at Venstre står ret alene med kritikken i byrådet, siger Claus Kvist Hansen.

Annonce
Kritikken kommer lidt ud af det blå, og jeg forstår ikke helt, hvad Venstre og Martin Ravn er ude på.

Claus Kvist Hansen (DF), formand for Horsens Erhvervshavn

Havne er et edderkoppespind

"Der er anno 2019 ikke belæg for, at erhvervshavnen er nødvendig for Horsens' eksistens eller, at den er en samfundsøkonomisk fordel for kommunen", skriver Kaare Dahl i sit læserbrev.

Havnedirektør Claus Holm Christensen er slet ikke enig.

- Det er lodret forkert, hvis man siger, at vi ikke genererer et overskud på havnen. Man kan så mene, at det skal være større, men jeg tror måske, at Venstre har misforstået den konstruktion, vi har på havnen. Vi er en kommunal selvstyrehavn, ikke et aktieselskab, der skal tjene mange penge. Det er den rigtige konstruktion, tror jeg, for vi er en havn tæt på byen, der har og skal have et tæt samarbejde med politikerne, siger Claus Holm Christensen.

Der vil også i de kommende år være god forretning i at drive en erhvervshavn i Horsens, lyder det fra havnedirektøren.

- Jeg ser det lidt som et edderkoppespind. I Europa er der måske fire helt store havne. Så er der de næste lag med for eksempel Aarhus, og vi ligger måske nede i fjerde eller femte lag. Der er brug for alle lagene. Den type havn, vi har, er en lokal havn, der anvendes af lokale virksomheder, og havnen har en stor værdi lokalt. Tallene viser jo for eksempel, at 1600 arbejdspladser direkte er relateret til havnen i Horsens, siger han.

Af det seneste regnskab for erhvervshavnen, der blev fremlagt i foråret, fremgik det, at havnen fik et overskud i 2018 på cirka 1.159.000 kroner. Det er cirka 1,5 millioner kroner bedre end året før. Omsætningen steg i 2018 til 786.557 ton gods, cirka fem procent mere end i 2017.

Vi må følge med udviklingen

Naboskabet til boliger og liberalt erhverv på Nordhavnen har stort fokus på havnekontoret, understreger Claus Holm Christensen.

- Vi må være ærlige og sige, at der vil ske en tilpasning af, hvor og hvordan vi arbejder på havnen. Og også hvilken type virksomheder, vi vil se på havnen fremadrettet. Havnen må følge med udviklingen, og det har selvfølgelig betydning, at havnen har fået og får endnu flere naboer på Nordhavnen. Vi skal kunne leve med hinanden, og jeg synes faktisk, at der er en god dialog og forståelse mellem parterne, siger han.

Kommunen og erhvervshavnen er i denne tid ved at lægge sidste hånd på en såkaldt ejerstrategi.

- Den bygger på tre ting: Vi skal give værdi til havnen, os selv, vi skal give værdi til kunderne, og vi skal give værdi til borgerne. Det sidste vil vi meget gerne have input til fra borgerne. Vi har haft et crossfit-arrangement, lystfisker-konkurrence, og man kunne forestille sig gudstjenester og meget andet. Det er jo byens borgere, der ejer havnen, så den skal også give værdi. Vi har arealer, der sagtens kunne bruges af offentligheden i weekenden, siger havnedirektøren.

Boliger - her kanalhusene - skyder op på Nordhavnen, og det vil betyde ændringer i måden, der bliver arbejdet på på erhvervshavnen på den anden side af havneindløbet, anerkender havnedirektør Claus Holm Christensen. Foto: Morten Pape. Foto: Morten Pape

Udvidelse af havnen nødvendig

På havnekontoret på Ove Jensens Allé tales der ikke om afvikling, men tværtimod om en udvidelse af sydhavnen mod øst.

- Det er en diskussion, det er nødvendigt at tage allerede nu. Lige nu har vi nok plads til aktiviteterne, men vi står til at miste en del af Sydhavnen til boliger, og når det sker, vil vi miste areal til skibe og gods og ikke mindst lejeindtægter, siger Claus Holm Christensen, der understreger, at havnen selv kan finansiere en udvidelse.

- Det har vi regnet på, siger han.

Claus Kvist Hansen mener ikke, at der er nogen grund til at tøve med en havne-udvidelse.

- Det kan næsten ikke gå galt. Lad os nu sige, at havnen om 50 år ikke kan løbe rundt som erhvervshavn. Mon dog ikke, at man så kunne finde noget at bruge jorden til. Boliger eller måske noget helt andet. Det vil jo være attraktiv jord, lyder det fra Claus Kvist Hansen.

Boliger skyder op på Nordhavnen, her Havnefronten, og det vil betyde ændringer i måden, der bliver arbejdet på på erhvervshavnen på den anden side af havneindløbet, anerkender havnedirektør Claus Holm Christensen. Foto: Morten Pape

Det handler om ringvejen

Claus Kvist Hansen vurderer, at indlægget fra Martin Ravn i virkeligheden handler om noget helt andet end erhvervshavnen, nemlig Venstres modstand mod at etablere en ringvej fra Bjerrevej til havnen.

- Tanken er nok, at kan man så tvivl om havnens fremtid, smuldrer et af argumenterne for at føre ringvejen til havnen. Jeg ærgrer mig så bare over, at modstanden mod ringvejen skal gå ud over havnen og ikke mindst de virksomheder, der jo er glade for at være på havnen. Hvis vi var så dårlige til at drive havnen, var virksomhederne nok sevet fra havnen for længe siden. De bliver, fordi de kan se en forretning i det, siger han.

Boliger skyder op på Nordhavnen, her Geiserne, og det vil betyde ændringer i måden, der bliver arbejdet på på erhvervshavnen på den anden side af havneindløbet, anerkender havnedirektør Claus Holm Christensen. Foto: Morten Pape
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

En stemning af første skoledag: 169 århusianere havde en fest med at blive danske statsborgere

Leder For abonnenter

Hykleri: Mail-sagen giver et vigtigt indblik i dansk politik

”Det vil være godt, hvis Venstre vil være med til at tage ansvar.” Sådan lød det fra finansminister Nicolai Wammen fredag eftermiddag i forbindelse med forhandlingerne om udligningsreformen. Han sagde altså med andre ord, at Venstre ikke tager ansvar, fordi partiet vil i en anden retning end den, Socialdemokratiet har fået kritik for af talrige socialdemokratiske borgmestre i det meste af landet. Søndag aften og efter at både Nicolai Wammen, som står i spidsen for den kommunale udligningsreform, og indenrigsminister Astrid Krag havde kritiseret Venstre for Christiansborg-fnidder, landede en mail, som udstiller Socialdemokratiets hykleri. Mailen, der var sendt fra Socialdemokratiets presseafdeling, blev offentliggjort i Jyllands-Posten og viste, hvordan man har planlagt ”angreb på Venstre”. Det skal ske både i de traditionelle medier og på sociale medier. Mailen udstiller noget, vi godt vidste. Den giver et indblik i, hvordan politik fungerer, men problemet er, at det kommer lige efter en ordkløveragtig kritik mod Venstre i en så vigtig sag som udligningsreformen. Fnidder og ordkløveri er hverdag i politik, men åbenlyst hykleri er heldigvis ikke. Det bør have konsekvenser, når politikere gør ting, der er med til for alvor at skade demokratiet og som puster til politikerleden. Vi vil se, at S virkelig tager afstand og mener, at mailen ikke er noget ”der skaber et godt forhandlingsklima” om noget så vigtig som udligningsreformen. Ikke bare i en generel mail til alle partierne, som den Nicolai Wammen sendte mandag.

Aarhus For abonnenter

Ombudsmand trækkes ind i sag om privatisering af veje i Aarhus: Er der sket lovbrud og fiflet med sandheden?

Byudvikling For abonnenter

Det kan koste kommunen dyrt at sige nej til nedrivning af bevaringsværdige ejendomme

Annonce