Annonce
Debat

Havneudvidelsen ødelægger vores klimamål: Og det bliver et dyrt farvel

"Så kunne man tro, at havnen havde argumenterne i orden: Et veldokumenteret behov for at ødelægge så meget på én gang. Men nej. Man har ikke engang besværet sig med at lave en egentlig behovsanalyse. I stedet har man sagt: "Vi har behov for mere plads, og uha, der kommer godt nok mange varer i fremtiden - tror vi". Men det er jo ét synspunkt, en mening; ikke dokumentation af et behov. Og havnens argumenter stemmer ikke med fakta", skriver Niels Aagaard. Arkivfoto: Ole Nielsen

DEBAT: Havnen i Aarhus foreslår en gigantisk udvidelse af sin forretning. To km ud i bugten vil man anlægge nye moler og havneområder til industri, skibe og erhverv. En milliardforretning, der kækt tager Aarhus' fremtid som gidsel.

Det vil koste tre milliarder kroner og med garanti skabe mere havdød i bugten, som i forvejen ånder på sidste vers. Det vil for altid ødelægge stemningen af havudsigt og rekreative åndehuller langs vandet: Aarhus – nabo til bugten - bliver nabo til en enorm industrihavn med kraner, supertankere, industri.

Ikke mindst vil det betyde, at Aarhus opgiver klimamålet om nuludledning af CO2 i 2030.

Annonce

Så kunne man tro, at havnen havde argumenterne i orden: Et veldokumenteret behov for at ødelægge så meget på én gang. Men nej. Man har ikke engang besværet sig med at lave en egentlig behovsanalyse.

I stedet har man sagt: "Vi har behov for mere plads, og uha, der kommer godt nok mange varer i fremtiden - tror vi". Men det er jo ét synspunkt, en mening; ikke dokumentation af et behov. Og havnens argumenter stemmer ikke med fakta.

Godsmængderne er samlet set faldet fra 2007 til 2020. Ingen eksperter ved, om fremtidens containertransport vil vokse. Blandt de fremmeste eksperter taler man om, at containertrafikken allerede har toppet. Det er ét sandsynligt scenarie som følge af mere lokal produktion, voldsomme klimaforandringer og geopolitiske spændinger.

Og der er plads nok på havnens arealer, hvis man rydder op, så de virksomheder, som ikke behøver at ligge på havnen, kommer til at ligge andre steder. I stedet for verdens i særklasse dyreste og dårligste løsning – at bygge en kunstig plads til containere langt ud i havet – så kan man lave en dryport, en havneplads på land og en godsterminal ved E45 med elektrificeret godstog fra havn til terminal.

Men måske vil borgerne bare en anden vej. For eksempel udvikling af Aarhus som grøn foregangsby med grønne jobs og livskvalitet. I stedet for mere 1970'er-agtig industrihavn.

Men hvad handler det så om, hvis det i virkeligheden ikke er pladsmangel? Jo, som en af eksperterne sagde ved borgermødet 22. februar efter at have set rapporter om projekter med udvidelser ud i havet, handler det om indtægter i milliardklassen:

"For når man udbygger havnen, og godset aldrig indfinder sig, så får man på et tidspunkt tilladelse til at sælge de kostbare grunde. Og grunde med havudsigt til alle sider, bygget op i 50 etager, er svimlende kostbare" (Kurt Christensen fra Levende Hav).

Havnen skal være en pengemaskine, der på længere sigt kan give kommunen enorme indtægter fra salg af grunde og skatter fra nye boliger og indbyggere.

Miljøkonsekvensrapporten ser væk fra driftsfasens CO2-udledninger og medtager kun anlægsfasens. Men de er også store nok: 170.000 tons ekstra CO2 koster det at anlægge havnen. Dér røg lige Aarhus' målsætning om nul CO2 fra 2030.

Desværre er det kun ouverturen. For når først havnen tages i brug, starter udledningerne for alvor: 1000 ekstra skibe hvert år, heraf 400 containerskibe, der hver især udleder som en middelstor by med 60.000 indbyggere - containertransport står for fem procent af verdens udledninger, det samme som flyvning.

Hertil kommer ekstra 2800 lastbiler hvert døgn - en CO2-dyr affære. Plus flere varer - 50 procent flere - lig med 5,5 millioner tons årligt. Hver eneste ekstra vare indlejrer CO2 fra transport og produktion typisk ved hjælp af fossil energi. Varemængder fortæller om grader af klimabelastning - jo flere varer, jo mere klimabelastning.

Sum: Havneudvidelsen er et dyrt farvel til Aarhus' klimamål. Det efterlader havneprojektet med et markant forklaringsproblem: Var det ikke lige netop dét, vi skulle så være stolte af, som vi nu vinker farvel til?

Salling og Arla udtrykte sig mod havneudvidelsen og blev belært af havnedirektøren: Det har de overhovedet ikke forstand på. Borgerne har indgivet så mange høringssvar, at systemet gik ned, og der er startet en underskriftsindsamling. Direktøren kalder det "Misinformation".

Men måske vil borgerne bare en anden vej. For eksempel udvikling af Aarhus som grøn foregangsby med grønne jobs og livskvalitet. I stedet for mere 1970'er-agtig industrihavn.

Med din underskrift kan du støtte bevægelsen for at stoppe lokalplan 1163, havneudvidelsen i Aarhusbugten. Skriv under her: https://beskytaarhusbugten.nu/stop/

Annonce
Sport For abonnenter

Tre teams er tilbage i kampen om det nye stadion i Aarhus: Disse mageløse stadioner har de arbejdet på tidligere

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Kultur

Revy-grin tilbage i Smilets by: Aarhus får igen sin egen revy

Aarhus For abonnenter

Blufærdighedskrænkelse eller ej? Derfor er stripshow i Universitetsparken næppe strafbart

Alarm 112

Batteri-virksomhed brød pludselig i brand: Beredskabet var massivt til stede

Aarhus

Så slap betjentenes tålmodighed op: 29-årig bilist måtte gå hjem

Esbjerg Havn som Nato-knudepunkt er et klart signal til Rusland: - Det handler om at vise russerne, at det aldrig kan betale sig at gå i krig

Sport

Nyt Aarhus Stadion: Verdensberømte arkitekter med store stadioner på samvittigheden stadig med efter udskilningsrunde

Basketball For abonnenter

Se med her: Bakken Bears gik efter DM-guldet i kampen mod Svendborg Rabbits

Debat

Her findes ingen utidig snak om ældrebyrde: Seniorbofællesskabet Sonnesgården bygger de smukkeste broer mellem mennesker

Aarhus

Northside-direktør spåede godt billetsalg: Nu sælger festivalgæsterne deres billetter til spotpriser

Caroline Fleming og søn tømte familiens slot for værdier - dansk kulturhistorie går snart tabt for altid

Aarhus

Se video og alle billederne: 3000 unge festede alkoholfrit i Grimhøj til kæmpe sidste skoledags-fest

AGF For abonnenter

Hvem skal være ny cheftræner i AGF? Se Stiftens 10 bud fra drømmetræneren til de frække outsidere

Aarhus

Napoli-tricks i Bispehaven: To mænd hoppede ind i kvindes bil, holdt hende som gidsel og stjal hendes tasker

Annonce