DEBAT: Det er ærgerligt, at der ikke foreligger alternative løsninger på Aarhus Havns kapacitetsmæssige udfordringer. For det er helt åbenlyst, at den fremlagte lokalplan 1163 for udvidelse af Aarhus Havn er uønsket af en stor del af byens borgere – og af flere årsager:
Af miljøhensyn, af hensyn til klimaet og af hensyn til naturoplevelsen ved Aarhusbugten.
Sidstnævnte er af nogle meningsdannere blevet talt ned og negligeret. Men når man taler med århusianerne, så er det alligevel det altoverskyggende emne, som optager dem, at vi mister mere af Aarhusbugten med den foreslåede havneudvidelse og må sige farvel til udsigten til Mols og meget af Tangkrogens herlighedsværdi. Det må man tage alvorligt.
Heldigvis er der andre muligheder for at hjælpe Aarhus Havn med at løse det positive problem, at det går godt med virksomheden. De muligheder skal belyses grundigt, inden vi træffer beslutninger, der er for bestandig.
Omdannelsen af Aarhus selvstyrehavn til et aktieselskab, der fusioneres med Grenaa Havn og udvikles til Østjyllands Forenede Havne A/S, kunne være den mulighed, der gør, at afgivelse af bulk-aktiviteterne til Grenaa Havn ikke er tabt omsætning, men win-win for henholdsvis beskæftigelsen i Grenaa, Aarhus by som hovedaktionær, miljøet, klimaet samt naturoplevelsen ved Aarhusbugten.
Senest har Grenaa Havn strakt hånden frem og foreslået et samarbejde om bulk-godset. Det kunne frigøre arealer umiddelbart i forlængelse af den bestående containerterminal på Aarhus Havn. Og med en mindre udvidelse af havnearealet ud i bassin 9 og 10 kunne det planlagte renseanlæg etableres her som foreslået af foreningen Beskyt Aarhusbugten.
Der er grund til at anlægge et helhedsperspektiv på projektet, så vi ikke kun får en havn, som er ønsket af Aarhus Havn, men flest mulige af byens borgere. Fordi en havn som vores ikke kun har indflydelse lokalt, giver det også national mening at tænke ud over kommunegrænsen og se de store sammenhænge.
Omdannelsen af Aarhus selvstyrehavn til et aktieselskab, der fusioneres med Grenaa Havn og udvikles til Østjyllands Forenede Havne A/S, kunne være den mulighed, der gør, at afgivelse af bulk-aktiviteterne til Grenaa Havn ikke er tabt omsætning, men win-win for henholdsvis beskæftigelsen i Grenaa, Aarhus by som hovedaktionær, miljøet, klimaet samt naturoplevelsen ved Aarhusbugten.