Annonce
Debat

Havneudvidelsen giver masser af fordele: For miljøet, væksten, identiteten og sammenhængskraften

Som repræsentanter for byens brede erhvervsliv og en række af de transport- og logistikvirksomheder, der hver dag nyder gavn af nærheden til Danmarks største erhvervshavn, ønsker vi at slå et slag for Aarhus Havns positive bidrag til byens og hele landets udvikling, skriver Terje Vammen og Jan Dam Poulsen. Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

DEBAT: Aarhus Havn og Aarhus by har i århundreder fungeret som gensidige forudsætninger for hinandens vækst og udvikling. Betydningen af dette forhold består fortsat i dag, hvor havnen indgår som en vigtig del af byens identitet og en væsentlig infrastrukturel drivkraft bag hele Aarhusregionen.

Som repræsentanter for byens brede erhvervsliv og en række af de transport- og logistikvirksomheder, der hver dag nyder gavn af nærheden til Danmarks største erhvervshavn, ønsker vi at slå et slag for Aarhus Havns positive bidrag til byens og hele landets udvikling.

Med sin placering midt i landet og en markedsandel på hele 65 procent af al containergods er Aarhus Havn et af Danmarks absolut vigtigste erhvervsområder. Dermed udgør havnen et centralt knude- og transitpunkt for danske virksomheders import/eksport og forbindelse med resten af verden – en position, som kun må forventes at vokse i betydning fremadrettet, når eksempelvis det grønlandske rederi, Royal Arctic Line, i løbet af 2022 rykker samtlige af sine godsaktiviteter til Aarhus Havn.

Annonce

For østjyske virksomheder med behov for stærke forbindelser til det internationale marked, er nærheden til havnen, som forbindelsesled til resten af verden, af afgørende betydning for evnen til at konkurrere nationalt såvel som internationalt.

En udvidelse af havnen er derfor nødvendig for hele den regionale erhvervsudvikling, hvis virksomheder også fremadrettet skal ønske at placere sig i Østjylland med arbejdspladser og økonomisk vækst til følge.

Også for Østjyllands og hele Danmarks infrastrukturelle sammenhængskraft og balance, spiller Aarhus Havn en betydningsfuld rolle. Efter Molslinjen i 2020 rykkede til en ny terminal på Aarhus Havn, passerer godt 1,4 millioner personbiler og 3 millioner passagerer årligt gennem havnen, når de skal fragtes mellem Jylland og Sjælland.

Ligeledes er Nordic Seaplanes placering for enden af Østhavnen, med mulighed for at flyve fra Aarhus til København på under en time, også med til at binde Aarhusregionen endnu tættere sammen med landets hovedstad.

Hvis ikke Aarhus Havn får mulighed for at udvide, vil nuværende såvel som potentielle virksomheder på havnen i værste fald blive nødsaget til at søge mod konkurrerende havne i eksempelvis Hamborg eller Göteborg. Dette vil være et stort tab for byens evne til at tiltrække og fastholde havnebaserede virksomheder og den deraf følgende økonomiske aktivitet og skabelse af arbejdspladser.

Ud over havnens handelsmæssige og infrastrukturelle betydning for hele landet bidrager Aarhus Havn, som hjemsted for en række virksomheder med havnerelaterede aktiviteter, også direkte og indirekte med omkring 10.000 arbejdspladser og en værditilvækst på ca. 6. mia. kr. Dette gør havnen til et værdifuldt aktiv for hele byens økonomi og beskæftigelse.

Allerede i dag er Aarhus Havn grundet manglen på ledige havnearealer i stigende grad nødsaget til at afslå forespørgsler fra virksomheder, som ønsker at udvide og udvikle deres forretningsaktiviteter på havnen. Med en vækst i containeromsætningen de seneste fem år på 58 procent og en forventning om, at befolkningstallet og antallet af virksomheder ligeledes vil stige de kommende årtier, må transportbehovet og dermed presset på havnen også forventes at blive forøget. Denne udvikling vil efter alt at dømme kun blive yderligere forstærket med den planlagte etablering af Marselistunnelen og udvidelsen af E45 Østjyske Motorvej.

Samtidig har mange havnebaserede virksomheder de seneste år udvidet deres forretningsaktiviteter. De beskæftiger sig i stigende grad også med aktiviteter uden for selve håndteringen af gods, hvilket naturligvis yderligere øger efterspørgslen på ledige havnearealer.

Hvis ikke Aarhus Havn får mulighed for at udvide, vil nuværende såvel som potentielle virksomheder på havnen i værste fald blive nødsaget til at søge mod konkurrerende havne i eksempelvis Hamborg eller Göteborg. Dette vil være et stort tab for byens evne til at tiltrække og fastholde havnebaserede virksomheder og den deraf følgende økonomiske aktivitet og skabelse af arbejdspladser.

En stor del af pladsmanglen skyldes, at Aarhus Havn de seneste år har afgivet godt 60 hektar af sine tidligere arealer til udviklingen af De Bynære Havnearealer. Dette har givet mulighed for at etablere eksempelvis Dokk1, Aarhus Ø og Navitas, hvilket er kommet hele byen og byens borgere til gode. Med afgivelsen har Aarhus Havn bidraget positivt til at åbne havnefronten op for en hel ny bydel og derigennem flyttet bylivet og byens aktiviteter tættere på havet.

Samtidig har Aarhus Havn indvilget i at flytte havnen væk fra byen og ud i havet. På den baggrund burde der – efter vores opfattelse – være en udbredt forståelse for, at Aarhus Havn naturligvis bør have mulighed for at sikre sin, og dermed også byens, fremtidige udvikling ved at udvide yderligere ud i havet.

Ud over de ovenfor opridsede infrastrukturelle og samfundsøkonomiske gevinster vil udvidelsen af Aarhus Havn også have miljømæssige fordele, som bør medtænkes i den langsigtede og helhedsorienterede vurdering af udvidelsen.

Heriblandt at godstransport via søvejen er den mest bæredygtige form for godstransport, idet man her udleder langt mindre CO2 pr. ton gods, end det f.eks. gør sig gældende for lastbiler. Hvis ikke udvidelsen af Aarhus Havn gennemføres, vil de fremtidige kapacitetsproblemer medføre, at mange østjyske virksomheder i stedet vil være nødsaget til at fragte deres gods via Hamborg Havn og efterfølgende med lastbiler til Danmark. Dette vil naturligvis hverken gavne miljøet, dansk økonomi eller det i forvejen pressede danske vejnet.

Aarhus Havn og Aarhus by har historisk udviklet sig i positiv gensidighed. Selvom havnen de seneste årtier er rykket væk fra byen og ud i havet, er der ingen tvivl om, at havnen også i fremtiden vil indgå som en væsentlig del af byens identitet og som en drivkraft bag hele Aarhusregionens fremtidige udvikling som landets andenstørste vækstmotor. På den baggrund mener vi, at udvidelsen af Aarhus Havn er en nødvendig fremtidssikring af byens fortsatte vækst og udvikling.

Annonce
Byudvikling For abonnenter

Nye toner: Borgerne får bedre muligheder for at blande sig i byudviklingen

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Kultur

Revy-grin tilbage i Smilets by: Aarhus får igen sin egen revy

Sport For abonnenter

Tre teams er tilbage i kampen om det nye stadion i Aarhus: Disse mageløse stadioner har de arbejdet på tidligere

Alarm 112

Batteri-virksomhed brød pludselig i brand: Beredskabet var massivt til stede

Aarhus For abonnenter

Blufærdighedskrænkelse eller ej? Derfor er stripshow i Universitetsparken næppe strafbart

Skandaleramt region sender opråb om hjælp

Sport

Nyt Aarhus Stadion: Verdensberømte arkitekter med store stadioner på samvittigheden stadig med efter udskilningsrunde

Basketball For abonnenter

Se med her: Bakken Bears gik efter DM-guldet i kampen mod Svendborg Rabbits

Debat

Her findes ingen utidig snak om ældrebyrde: Seniorbofællesskabet Sonnesgården bygger de smukkeste broer mellem mennesker

Aarhus

Northside-direktør spåede godt billetsalg: Nu sælger festivalgæsterne deres billetter til spotpriser

Caroline Fleming og søn tømte familiens slot for værdier - dansk kulturhistorie går snart tabt for altid

Aarhus

Så slap betjentenes tålmodighed op: 29-årig bilist måtte gå hjem

AGF For abonnenter

Hvem skal være ny cheftræner i AGF? Se Stiftens 10 bud fra drømmetræneren til de frække outsidere

Aarhus

Se video og alle billederne: 3000 unge festede alkoholfrit i Grimhøj til kæmpe sidste skoledags-fest

Annonce