Annonce
Debat

Helhedsplanen for Lyseng tilgodeser ikke svømmeklubberne

I et indlæg 28. marts i Århus Stiftstidende udtrykker et medlem af svømmeklubben HASAs bekymring for at miste klublokalet i Anneksbygningen, hvis Højbjerg Bibliotek flyttes til Lyseng. Det er med god grund.

I høringsmaterialet vedr. Højbjerg Bibliotek fremgår det af Fonden Lysengs helhedsplan for Lyseng, at Annekset rives ned allerede under Trin 1, som er opførelsen af bibliotek og anlæggelse af parkeringsplads.

Annonce

Svømmeklubberne har ikke været inviteret til at deltage i udarbejdelse af »Helhedsplanen«, til trods for at det fremgår af præsentationen, at den er udarbejdet af Fonden og idrætsklubberne i området. Det kan undre, at IF Lyseng svømning med 1.200 medlemmer og HASA, den største svømmeklub for handicappede i Aarhus, som har været brugere af Lyseng svømmehal helt siden åbningen i 1971, ikke regnes som hørende til idrætsklubberne i området.

I Stiften citeres Leif Fisker Jensen fra Fonden Lyseng for at sige at »i vores forslag til bibliotek ved Lyseng bevares annekset«. Dette er ikke i overensstemmelse med høringsmaterialet.

I indlægget i Stiften påstår Leif Fisker Jensen, at man har forsøgt at informere klubberne om deres »Helhedsplan« for Lyseng. Den påstand undrer mig rigtig meget. Efter omtale af Fondens »Helhedsplan« i Stiften 1. november sidste år skrev jeg til Leif Fisker Jensen og bad om en beskrivelse af, hvordan man havde tænkt brugerne af Annekset ind i planerne. Hertil svarede han at de »kun havde bearbejdet planen på et overordnet niveau og ikke detail-tænkt endnu.« Med andre ord, svømmeklubbernes styrketrænings-, møde-, undervisnings- og forsamlingsbehov var ikke tænkt ind i »Helhedsplanen«, og vores behov var kun mindre vigtige detaljer i hans optik. Jeg har ikke hørt fra ham siden.

Selvom Annekset er en barak i dårlig stand, opfylder den, i mangel af noget bedre, et stort behov for trænings- og klubaktiviteter for brugere af svømmehallen. Svømmehallens lokaler er hverken store nok eller tilstrækkelige til at dække klubbernes behov.

»Helhedsplanen« har planer for flytning og for placering af en mængde aktiviteter og for ungdomsklubben, men ingen planer for brugerne af Annekset og deres fremtidige behov. I indlægget i Stiften angiver Leif Fisker Jensen at »man kunne jo forestille sig, at der bygges fælleslokaler mellem bibliotek og svømmehal«. Studerer man forslag til placering af biblioteket, kan man overhovedet ikke forestille sig, at der er plads til en yderligere bygning.

Vi kan derfor ikke tilslutte os en flytning af Højbjerg Bibliotek til Lyseng, med mindre der fremkommer konkrete planer for velegnede erstatningslokaler for Annekset.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Østjyderne taber på regeringens manglende ambitioner for infrastrukturen

Trængselsproblemerne på det østjyske vejnet er til at tage og føle på. For østjyderne betyder det, at køkørsel dagligt frarøver dem tid, som kunne have brugt meget bedre med familien eller på arbejdet. For de østjyske virksomheder skader trængselsproblemerne mulighederne for at skabe vækst – tid er, som bekendt, penge. Det er med andre ord en fuldstændig uholdbar situation. Både for østjyderne og de østjyske virksomheder, men også for samfundet i sin helhed, fordi vi går glip af vækst og arbejdspladser. Køkørslen koster nemlig et samfundsøkonomisk tab på over 20 milliarder kroner om året. Penge, der kunne have været brugt til vores fælles velfærd og på en fortsat ambitiøs grøn omstilling. Der er behov for en ambitiøs infrastrukturplan, som kan sætte ind, der hvor trængselsproblemerne er størst. Et behov, som altid har haft høj prioritet i Venstre. Sidste år var vi med til at lande en ambitiøs infrastrukturaftale, og i Østjylland bragte aftalen gode nyheder. For med planen skulle E45 udvides både på strækningen mellem Aarhus S og Aarhus N med anlægsstart allerede i 2021 og på strækningen mellem Vejle og Skanderborg S med anlægsstart i 2023. Dertil kom kapacitetsforbedringer på rute 26 og udbygning af rute 15 og en enighed blandt aftaleparterne om at prioritere en fortsat udbygning af E45 fra Aarhus og op mod Randers i en kommende flerårig plan. Samlet set et løft af infrastrukturen i Østjylland på 6,3 milliarder kroner. Ja, faktisk kunne vi næsten ikke få armene ned. Men lykken var kortvarig. Under valgkampen måtte man forstå på Socialdemokratiet, at også de havde store ambitioner om at investere i infrastrukturen. Der var nærmest ingen grænser for, hvor mange vejprojekter, som skulle igangsættes, og det kunne kun gå for langsomt. Derfor må det også undre de østjyske vælgere, at regeringen - med transportminister Benny Engelbrecht i spidsen - i sommer besluttede at skrotte den infrastrukturaftale, som den tidligere regering forhandlede på plads. Man fandt fra regeringens side, at der var behov for at starte helt forfra med et såkaldt blankt kanvas. Og blankt er det til stadighed. Nu er der gået et halvt år, og der er endnu ikke indkaldt til forhandlinger. Transportministeren vil end ikke sætte noget konkret tidsperspektiv for, hvornår forhandlinger skal gå i gang. I værste fald skal vi helt frem i 2022. Det er dybt problematisk, at regeringen hænger i bremsen. Der er store infrastrukturelle udfordringer nu og her, og der er behov for investeringer nu. Vi kan ikke vente til 2021, 2022 eller senere. Så kære regering, lad os nu komme i gang med forhandlingerne, så vi kan få de nødvendige investeringer på plads.

Aarhus

Ransagning af bil førte politiet til skunklaboratorium: 100 ulovlige planter beslaglagt

Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Aarhus

Elever på nedskæringstruet gymnasium strejker: Vi håber, at de kan se, at det er forkert

Annonce