Annonce
Debat

Hellere elbusser end letbane: Det giver på alle måder en behagelig kørsel

"De eldrevne busser, der kører på linje 13, er meget mere behagelige at køre i samtidig med, at det er lettere at omdirigere en busrute, f.eks. ved vejarbejde, end letbanen", skriver Inger Danielsen. Arkivfoto: Anne Myrup Pedersen

DEBAT: Jeg har tidligere skrevet om byrådets kompetence/inkompetence til at vælge, hvilke bygninger, der skal bevares, og hvilke bygninger, der skal bygges i Aarhus.

Efter det nye transportforlig, der er kommet fra regeringen med mange penge til bl.a. letbane i Aarhus, kan det næsten være lige meget, hvor højt og hvor tæt man beslutter sig til at bygge i Aarhus. Byen vil alligevel blive ødelagt med alle de uskønne master, der skal rejses til udvidelsen af letbanen.

Prøv at se langs havnen og op ad Randersvej. Prøv så at forestille jer disse master langs Vester Allé, Thorvaldsensgade, Viborgvej, eller hvor man nu vil lægge letbanen.

Annonce

Samtidig skal man heller ikke glemme de problemer, der har været og stadig er med letbanen - is, nedfaldne blade m.v.


Man kan ikke forvente, at unge, der skal i skole eller på universitet, har lyst til at bruge en, to, tre timers transporttid, måske mere, hver dag - sommetider på grund af dårlig planlægning af transport.


De eldrevne busser, der kører på linje 13, er meget mere behagelige at køre i samtidig med, at det er lettere at omdirigere en busrute, f.eks. ved vejarbejde, end letbanen.

Selvom der for nuværende skal være ladestandere, er det kun et spørgsmål om tid, hvornår der bliver udviklet software, så busserne kan oplades om natten og kan køre hele dagen uden ekstra opladning - Stiftstidende har skrevet om, at man er ved at udvikle dette.

Jeg ved godt, der er nedlagt en del busruter, men hvis nu man fra Aarhus Byråd garanterede en stabil buskørsel - ikke noget med letbane - kunne man måske "kræve", at der blev betjening med busser i de ydre områder - områder, hvor man gerne vil have unge til at flytte til.

Man kan ikke forvente, at unge, der skal i skole eller på universitet, har lyst til at bruge en, to, tre timers transporttid, måske mere, hver dag - sommetider på grund af dårlig planlægning af transport.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Ramt af Parkinson: Marianne og Peter bokser for at forlænge livskvaliteten

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Lørdagens coronatal: Antal indlagte når højeste niveau i en måned

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Pernilles livsdrøm forsvandt: Nu har hun fundet melodien i det skønneste, lille byhus i Ebeltoft

Byudvikling For abonnenter

Beboerprotester hjalp: Fem lokalområder skal alligevel ikke have nye parcelhuse

Alarm 112

Voldsom brand i villa: Overetagen er helt væk

Alarm 112

Fodgænger ramt af bil i område med stort biltræf

Sport

Deja-vu for Skanderborg Aarhus: Fem mål til forskel i Silkeborg

Aarhus For abonnenter

Fra rundkørsel til cafétorv: Filmfotograf fra Frederiksbjerg vil skabe sydlandsk stemning på central kirkeplads

Debat

Stiften mener: Bliv ved med at drømme om forandring og fornyelse i Aarhus

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Aarhus

Se dig godt for: Elbilsejere risikerer p-bøde, når de vil parkere gratis i Aarhus

Kultur For abonnenter

- Min fars sygdom har lært mig at være til stede med det besværlige i stedet for at flygte

Danmark For abonnenter

Kendisser på stemmesedlen har en fordel, men ingen nem genvej til valg

Aarhus For abonnenter

Pludselig en dag startede Banedanmark den store motorsav:  - Nu er det som at have et tog kørende i baghaven

AGF

Stortalent sikrede point for AGF's U19-drenge: Lynede i debut

Annonce