Annonce
Gear

Helt klassisk måned for bilsalget

Citroën C3 blev den mest solgte bil i oktober, stærk forfulgt af Peugeot 208. Foto: Citroën
Citroën og Peugeot i tæt løb om førstepladsen som den mest solgte bil i oktober, hvor miniklasse-modellen C3 hentede titlen som den mest solgte bil.

Der er kamp i egne rækker hos PSA, hvor Citroën C3 med 630 solgte biler i oktober ligger et mulehår foran Peugeot 208, der lander på 620 biler.

Begge modeller sælges løbende som del af kampagner hos importøren, Interdan, der i alle tilfælde bliver vinder her ved bevidst at spille på begge heste.

Over en kam er der solgt cirka 18.400 biler i oktober, hvilket er 10 rocent mere end samme måned i fjor, og samlet set ligger bilsalget med små 192.000 stk. på niveau med årets første 10 måneder i 2018. Den aktuelle liste omfatter gamle kendinge som Nissan Qashqai, VW Polo og Toyota Yaris, der besætter de efterfølgende pladser.

Annonce

Top-20 i oktober

1. Citroën C3: 630

2. Peugeot 208: 620

3. Nissan Qashqai: 572

4. VW Polo: 498

5. Toyota Yaris: 482

6. VW Up: 427

7. Citroën C1: 395

8. Skoda Octavia: 373

9. Toyota Corolla: 364

10. Toyota Aygo: 361

11. VW Golf: 351

12. Skoda Fabia: 347

13. Audi A3: 316

14. Ford Focus: 308

15. VW Touran: 305

16. Ford Fiesta: 293

17. Peugeot 2008: 280

18. Mercedes A-Klasse: 265

19. Opel Astra: 263

20. VW Passat: 242

Kilde: De Danske Bilimportører

Mikrobiler med endnu

Det er bemærkelsesværdigt, at mikrobiler som VW Up og Citroën C1 hænger på i listens øverste hylder, hvor vi også finder modeller som den ret nye Toyota Corolla og den udgående Skoda Octavia.

I bunden af listen titter Opel Astra, som er genoplivet med kampagner, frem, samt Mercedes A-klasse, der har pænt fat, og den faceliftede VW Passat, som netop nu lander på markedet til firmafolket.

Gunni Mikkelsen, der er direktør for De Danske Bilimportører, vurderer, at det pæne salg fortsætter resten af året.

- Vi er meget tilfredse med salget af personbiler i oktober, og det samme gælder generelt for 2019. Der har været nogle enkelte udsving i løbet af året, men niveauet er både højt og stabilt. Udskiftningen fra den gamle personbilpark til en mere grøn og sikker bilpark er i fuld gang, og vi forventer ligeledes, at bilsalget resten af året, bliver meget på linje med det samlede salg sidste år, siger Gunni Mikkelsen.

Flere elbiler

Salget af elbiler fortsætter også i en god gænge. Der blev i oktober således solgt 328 elbiler. Det er dobbelt så mange som sidste år, hvor der blev solgt 170 i samme måned.

- Det står helt klart, at danskerne ønsker at bidrage til den grønne omstilling. Elbiler og plug-in-hybrider er fortsat et populært valg, og har været det de seneste år. Med det øgede fokus på klima og miljø er der ingen grund til at tro, at denne tendens ændrer sig - derfor forventer vi også at se grønne tal på bundlinjen, når året er omme, siger Gunni Mikkelsen.

Tesla Model 3, som stormede ind på listens fjerdeplads med 437 biler i september, er dog nu nede på et mere normalt leje igen, og den er helt ude af top-20-listen.

Den forholdsvis nye Toyota Corolla ligger stabilt midt feltet af solgte biler. Foto: Toyota
VW Up er tilbage igen i den bedre del af salgslisten, hvor den ligger lige foran den anden mikrobil på top-20, som er Citroën C1. Foto: VW
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

To lokale restauranter var samlet til Michelin-aften: - Vi er glade for udmærkelsen, nu går vi efter en stjerne næste år

Aarhus

Eksperter om Michelin-uddeling: Aarhus bør være særligt skuffede

Annonce