Annonce
Aarhus

Helt tys-tys og meget hemmeligt

Det er disse seks fyrede medarbejdere fra den bortviste topchefs afdelinger, der ikke kan få lov til at se, hvilke oplysninger fra deres personalesager, HR-afdelingen i Teknik og Miljø har videregivet til en række byrådsmedlemmer. Foto: Jens Thaysen

Byrådsmedlemmer har fået redegørelse om seks tidligere medarbejderes personalesager i bortvist topchefs afdelinger. Kommunen nægter at lade de seks, det hele handler om, se, hvad der står om dem i redegørelsen. Ekspert undrer sig og fastslår, at medarbejderne har ret til aktindsigt.

AARHUS: Seks tidligere medarbejdere i den bortviste topchef Claus Pedersens afdelinger er af kommunen blevet nægtet adgang til at se en redegørelse, en række byrådsmedlemmer har fået om netop deres personalesager.

Der er tale om et internt dokument, lyder begrundelsen for at afslå de tidligere medarbejderes anmodninger om aktindsigt i redegørelsen.

Annonce

Hemmelighedskræmmeri

Jesper Haahr Mortensen er en af de seks.

- Jeg har ikke fået mulighed for at fremlægge min sag, som den ser ud fra min side. Og nu vil kommunen heller ikke give mig mulighed for at vurdere det materiale om min sag, som HR-afdelingen - der jo har forestået fyringerne - har præsenteret politikerne for, og som politikerne refererer til i byrådet. Det er grotesk, siger han og fortsætter:

- Vi får ikke mulighed for at vurdere, om de oplysninger, der er videregivet om os, er vildledende, ukorrekte eller ufuldstændige. Hvis alt er gået efter bogen, som de siger, forstår jeg ikke, at det talepapir skal holdes hemmeligt.

Ekspert: Ret til aktindsigt

Det forstår Oluf Jørgensen heller ikke. Han er tidligere forskningschef på Journalisthøjskolen og landets førende ekspert i offentlighedsloven.

- Det er besynderligt, at Aarhus Kommune ikke vil give de fyrede medarbejdere indsigt i, hvilke oplysninger, politikerne har fået om dem i fyringssagen, siger han og fortsætter:

- Lovgivningen giver medarbejderne ret til aktindsigt i de oplysninger om sagens faktiske forhold, som kommunen bruger. Det gælder oplysninger i interne dokumenter, og kommunen kan ikke nøjes med diffuse henvisninger til, at de fyrede selv kan finde oplysningerne i personalemapperne. Der skal være præcise henvisninger, så de fyrede kan vide, hvilke oplysninger politikerne har fået.

- Det er besynderligt, at Aarhus Kommune ikke vil give de fyrede medarbejdere indsigt i, hvilke oplysninger, politikerne har fået om dem i fyringssagen

Oluf Jørgensen, tidligere forskningschef og ekspert i offentlighedsloven

De seks i byrådet

HR-chefens redegørelse om de seks tidligere medarbejderes personalesager blev givet til byrådets tekniske udvalg 24. april.

På byrådets møde 28. april kunne et flertal - Socialdemokratiet, SF og radikale - ikke støtte et forslag fra Nye Borgerlige om, at der bliver lavet en uvildig undersøgelse af, om nogle af de mennesker, der gennem årene er blevet fyret i de afdelinger, den bortviste topchef Claus Pedersen stod i spidsen for, blev afskediget af andet end reelle årsager

Nogle af dem mener selv, at de i virkeligheden mest af alt mistede deres arbejde, fordi de var i opposition til Claus Pedersen og hans måde at styre afdelingerne på.

På byrådsmødet støttede flertallet sig blandt andet til den skriftlige redegørelse om de seks tidligere ansattes personalesager. Og borgmester Jacob Bundsgaard opfordrede de øvrige byrådsmedlemmer til at få samme redegørelse, som teknisk udvalg havde fået.

Klage til Ankestyrelsen

Men her stopper åbenheden så altså.

De seks tidligere medarbejdere vil gerne vide, hvad der står om dem hver især i det papir, Teknik og Miljøs HR-chef har ladet byrådets medlemmer læse, og som hun efterfølgende har samlet ind igen. Derfor har de søgt aktindsigt i HR-chefens såkaldte talepapir.

Det har de fået afslag på. De må ikke se, hvad der står om dem selv, fordi der er tale om et internt dokument, lyder begrundelsen.

Avisen har efterfølgende med samtykke fra alle seks søgt aktindsigt i hele dokumentet.

Og har fået afslag.

Såvel en række af de tidligere medarbejdere som avisen har nu klaget over kommunens afslag på aktindsigt til Ankestyrelsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Inhabilitet: Unfair og usædvanligt rygtetjek

En usædvanlig sag. Sådan kan Enhedslisten og Radikales 10-dages forespørgsel om Teknik og Miljø-rådmand Bünyamin Simseks habilitet i sagen om Risskov Strandpark betegnes. De to partier med Keld Hvalsø (EL) og Eva Borchorst Mejnertz (R) i spidsen har rejst forespørgslen, hvor de blandt andet spørger borgmesterens afdeling, hvordan den anbefaler rådmænd at agere i sager, ”der vedrører personlige venner, logebrødre og økonomiske bidragsydere.” Man sætter derfor den store projektørlampe på rådmanden og mistænker ham for vennetjenester og forklarer det med, at man har hørt rygter fra folk i området. Hvis formålet var at belyse, hvorvidt der var et inhabilitetsproblem i sagen om en udstykket villa i Risskov, så er der andre og mindre larmende måder at gøre det på. At rejse en 10-dages forespørgsel, fordi man har hørt nogle rygter, er en usædvanlig fremgangsmåde, der kun er med til at rejse opmærksomhed og mistillid i en sag, der i forvejen har været ramt af myter og misforståelser. Det er en gratis omgang for Enhedslisten og Radikale på denne måde indirekte at insinuere, at der er problemer i sagen om Risskov Strandpark, så selvom der intet viser sig at være i sagen, vil det stadig summe af rygter og snak efterfølgende. Især når man blot går videre med rygter og ikke har dokumentation for beskyldningerne. Det er ikke fremmende for tilliden til systemet og langt fra noget, man har brug for i Aarhus lige nu. Systemet er nu engang indrettet sådan, at det er en politiker selv, der skal oplyse om der er problemer med inhabilitet, og derfor kan Enhedslistens og Radikales forespørgsel ses som mangel på tillid til rådmanden. Nu er det en del af et officielt dokument, og derfor er det, der lige nu blot er rygter, blevet en offentlig mistanke om rådmanden, og det er ganske enkelt voldsomt og usædvanligt. Selvfølgelig skal man reagere, hvis man har en mistanke, men enten skal man have mere håndgribelig dokumentation, ellers skal man lufte sin mistanke mindre offentligt. Det andet er unfair.

Østjylland

Brand i etageejendom i Grenaa

AGF For abonnenter

AGF giver stort skulderklap til klubbens unge keepere: - Står 100 procent på mål for det her

112

Mand vendte bil med anhænger på motorvejen

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];