Annonce
Rejser

Her bør du også overveje at spise og drikke i Ischgl

Udsigten er fænomenal fra Restaurant Alpenhaus, som ligger i 2300 meters højde. Foto: TVB Paznaun

1: Restaurant Alpenhaus VIP lounge

Det er ikke kun i dalen, at du kan spise mad på højt niveau i Ischgl. Også i terrænet kan du nyde flerretters menuer med udsigt over løjper og bjergtinder. Ét af stederne er Restaurant Alpenhaus VIP lounge. Placeret i 2300 meters højde er udsigten fænomenal, og der er både panoramavinduer og kæmpe udendørs terrasse, hvor man kan nyde sin mad, hvis solen er fremme. Stedet har en fireretters menu, som skifter hen over sæsonen. Når man kommer, bliver man bedt om at tage skistøvlerne af, så de kan komme i varmerum, og man får i stedet udleveret behagelige hjemmesko – en genial idé til skiløbere med kolde fødder. Maden er fin, men det er udsigten og terrassen, der for alvor rykker.

2: Gampenalpe

I december 2018 åbnede Gampenalpe - en helt ny restaurant i terrænet på piste nr. 40, kun 400 meter væk fra den nye Gampenbahn-stolelift, der åbnede samtidig. Rejser har ikke spist her – kun drukket kaffe og kakao – men alene bygningen er værd at tage forbi for at opleve. Her er fritlagte bjælker en masse, biopejse, puffede fjerlamper og zebra-stribede stole. Alene i 2018 har Ischgl investeret knap 190 millioner kroner i den nye lift samt restauranten.

3: Winkler

Når dagen er omme, er afterski en næsten obligatorisk del af skiferien. Men hvis ikke du gider store fadøl og larmende musik, kan du i stedet besøge vinbaren Winkler, der med sin intime stemning, sit elegante interiør og fornuftige vinkort er et godt bud på afterski for feinschmeckeren. En opdateret liste over Ischgls gourmetsteder findes her: https://www.ischgl.com/en/Enjoy/Culinary-delights.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Personlige stridigheder årsag til uro i Aarhus V: Flere aftener med ballade og knivstikkeri

Leder For abonnenter

Cigaretpriser: Forhåbentlig er prisstigning et stærkere våben end skrækbilleder

En kulsort rygerlunge. Rådne tænder. Eller en person, der hoster blod op. Det er billeder, som siden starten af 2012 har prydet cigaretpakker, og som altså i mere end syv år har skullet få folk til at holde op med at ryge, for - som billederne så tydeligt viser - det er nemlig dødsensfarligt. Men der er ikke kommet færre rygere de senere år. Og desværre er endnu flere unge begyndt at ryge. Faktum må altså være, at folk er fuldstændig ligeglade med skrækbilleder og skræmmekampagner; de ryger, hvis de har lyst til at ryge. Og faktum er altså også, at folk selv må bestemme, om de vil ryge eller ej. Om ganske få måneder bliver det dyrere at være ryger i Danmark. Fra 1. april 2020 stiger en pakke cigaretter til 55 kroner, og fra 1. januar 2022 stiger den igen til 60 kroner. Det er en del af finansloven, hvor det er blevet politisk bestemt. Men hvorfor ikke endnu dyrere, når nu det er så usundt at ryge? Det simple og hurtige svar er, at rygerne også er vælgere, og ikke ret mange - hvis nogen - politikere ønsker at blive for meget uvenner med vælgerne. Derfor en mindre prisstigning, så de rygende vælgere kun bliver lidt sure og måske glemmer det igen efter et stykke tid. En mindre prisstigning er bedre end ingen prisstigning, når det skal ses med sundhedsbriller på. Og en mindre prisstigning er et skridt på vejen mod færre rygere, og selv om skridtet ikke umiddelbart ser særligt stort ud, så er det trods alt et skridt i den rigtige retning. Næste skridt tages i 2022, hvor prisen stiger til 60 kroner for en pakke cigaretter. Om det så er nok til at skræmme de unge rygere væk vides ikke, det må tiden vise. For det er primært de unge og de kommende rygere, der skal skræmmes fra at ryge. For de ældre rygere - og dem, der har råd - betyder så lille en prisstigning formentlig ikke noget. De ryger, fordi de har lyst, og fordi, de har råd til det. Men vi skal - igen med sundhedsbrillerne på - have stoppet de yngre rygere, så de ikke bliver en del af den statistik fra Sundhedsstyrelsen, der fortæller os, at der årligt dør 13.600, hvor rygning kan angives som årsag. Skrækbilleder og skræmmekampagner virker ikke, men forhåbentlig kan en prisstigning vise sig mere effektiv.

Aarhus

Så skete det igen: Kvinde snydt af falsk bank-sms

Annonce