Annonce
Aarhus

Her betyder letbanen farvel til jernbanebomme

<p>Ingen bomme. Ingen hegn. På havnefronten kører letbanetoget langsomt og standser for rødt lys. Derfor kan banen klare sig uden hegn og bomme. Det vil binde Aarhus tættere sammen med sin havn. Visualisering: Aarhus Letbane</p>

Når letbanen kører, bliver Aarhus bundet sammen med sin havn. For den nye bane behøver hverken bomme eller hegn.

At Aarhus er en havneby mærker dens indbyggere ikke så meget til i det daglige.

Annonce

For som en Berlin-mur er Grenaabanens bomme og sikkerhedshegn en effektiv afspærring mellem havn og by.

Berlin-muren forsvinder, når Aarhus Letbane til foråret begynder at køre. Letbanen behøver hverken bomme eller hegn, og i weekenden gik arbejdet med at fjerne bommene i gang.

Årsagen er, at letbanetog kører efter andre sikkerhedsregler end nærbanens Desirotog.

Et letbanetog er - som navnet mere end antyder - let. Det bremser hurtigere end et almindeligt tog og har derfor lov til at blande sig med den øvrige trafik.

Det betyder, at letbanen må rette sig efter trafiksignalerne lige som biler og cykler.

Og skulle det være nødvendigt, så har letbaneføreren en klokke, han kan advare cyklister og fodgængere med.

Det er på strækningen mellem Europaplads og Hjortholmsvej lige efter Østbanetorvet, at letbanen deler plads med resten af trafikken.

Det betyder, at toget kører meget langsomt, mens togføreren hele tiden orienterer sig om det, der sker lige omkring ham og hans tog.

Det betyder, at fodgængere og cyklister uden videre kan krydse letbanesporene langs det meste af havnen.

»Omlægningen vil åbne op for, at fodgængere og cyklister kan komme på tværs af kystvejsstrækningen. På den måde bliver færdslen og byrummets funktion sammentænkt samtidig med, at vi fjerner barrieren mellem byen og havnen,« siger Trine Buus Karlsen, chef for anlæg i Aarhus Kommune.

Mens bommmene aldrig kommer igen langs havnefronten i krydsene Mindet, Havnegade, Skibbrogade, Nørreport og Hjortholmsvej, vil der stadig være bomme i det åbne land på strækningerne mod Odder og Grenaa.

Her kører letbanen med en meget højere hastighed og i et spor, den ikke skal dele med nogen. Så af hensyn til sikkerheden bliver der bomanlæg på alle stationer.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Jo bedre, vi finder sammen, jo bedre fremtid

En gruppe forældre slår alarm, fordi Aarhus Kommune vil ændre skoledistriktet i Åbyhøj. Gammelgaardsskolen vil få flere elever fra Bispehaven, og nu truer mange forældre med at flytte deres børn fra den skole til en privat. De mener, at børnene fra Bispehaven vil kræve flere ressourcer af Gammelgaardsskolen, fordi indvandrerbørnene, der kommer, har sværere ved at læse end etnisk danske børn. Det kan ramme dem, der i denne gruppe har brug for ekstra støtte. Ændringen af skoledistriktet har været i høring. Der er kommet 137 svar, 115 fra forældre, der advarer mod udvidelsen, og skolebestyrelsen ser forslaget som meget problematisk. Den har stor forståelse for, at der skal findes en løsning for børnene i vestbyen. Nu har 11 procent af eleverne på Gammelgaardsskolen behov for sprogstøtte. Det kan skolen håndtere, men bestyrelsen ser en fare i at få flere elever, der har brug for støtte. Det vil kræve ekstra ressourcer og ekstra penge. Måske skal der oprettes en ekstra klasse på skolen. Fra det nuværende distrikt skal potentielt 77 børn begynde i skolen. Hvis Bispehaven kommer med, er der 25 flere. Som det ser ud, skal fem elever fra Bispehaven ind i hver af de sandsynlige fire børnehaveklasser. Forældrenes bekymringer er også, at skolen ikke har plads til endnu en klasse. I forvejen har ikke alle klasser deres eget klasseværelse alene. Charlotte Korsgaard Nielsen er talsmand for Åbyhøj Dagtilbud og indstillet på at finde en løsning. Men gruppen er ikke inviteret til dialog. Her kan kommunen begynde. Tag alle med på råd og til debat om, hvordan sagen bedst klares. Jo mere viden, der ikke kommer til de rette, jo større er uvisheden og usikkerheden. Rådmand Thomas Medom (SF) erkender, at Gammelgaardsskolen allerede løfter en stor opgave for integrationen, og der følger nogle ressourcer med, siger han. Medom har ret i, at alle har et ansvar for alles børn. Men situationen er ulykkelig, og vi har ikke brug for flere parallelsamfund. Jo bedre, vi finder sammen, jo bedre bliver fremtiden.

AGF

Stort tema om talentudvikling i AGF: Fra glemt sølvhold, transitionstræner til talenter der gik andre veje

Danmark

71-årig mand anholdt for at have kørt 22-årig værnepligtig ihjel: Havde parkeret bilen, så dens skader ikke var synlige

Annonce