Annonce
Aarhus

Her betyder letbanen farvel til jernbanebomme

<p>Ingen bomme. Ingen hegn. På havnefronten kører letbanetoget langsomt og standser for rødt lys. Derfor kan banen klare sig uden hegn og bomme. Det vil binde Aarhus tættere sammen med sin havn. Visualisering: Aarhus Letbane</p>

Når letbanen kører, bliver Aarhus bundet sammen med sin havn. For den nye bane behøver hverken bomme eller hegn.

At Aarhus er en havneby mærker dens indbyggere ikke så meget til i det daglige.

For som en Berlin-mur er Grenaabanens bomme og sikkerhedshegn en effektiv afspærring mellem havn og by.

Berlin-muren forsvinder, når Aarhus Letbane til foråret begynder at køre. Letbanen behøver hverken bomme eller hegn, og i weekenden gik arbejdet med at fjerne bommene i gang.

Annonce

Årsagen er, at letbanetog kører efter andre sikkerhedsregler end nærbanens Desirotog.

Et letbanetog er - som navnet mere end antyder - let. Det bremser hurtigere end et almindeligt tog og har derfor lov til at blande sig med den øvrige trafik.

Det betyder, at letbanen må rette sig efter trafiksignalerne lige som biler og cykler.

Og skulle det være nødvendigt, så har letbaneføreren en klokke, han kan advare cyklister og fodgængere med.

Det er på strækningen mellem Europaplads og Hjortholmsvej lige efter Østbanetorvet, at letbanen deler plads med resten af trafikken.

Det betyder, at toget kører meget langsomt, mens togføreren hele tiden orienterer sig om det, der sker lige omkring ham og hans tog.

Det betyder, at fodgængere og cyklister uden videre kan krydse letbanesporene langs det meste af havnen.

»Omlægningen vil åbne op for, at fodgængere og cyklister kan komme på tværs af kystvejsstrækningen. På den måde bliver færdslen og byrummets funktion sammentænkt samtidig med, at vi fjerner barrieren mellem byen og havnen,« siger Trine Buus Karlsen, chef for anlæg i Aarhus Kommune.

Mens bommmene aldrig kommer igen langs havnefronten i krydsene Mindet, Havnegade, Skibbrogade, Nørreport og Hjortholmsvej, vil der stadig være bomme i det åbne land på strækningerne mod Odder og Grenaa.

Her kører letbanen med en meget højere hastighed og i et spor, den ikke skal dele med nogen. Så af hensyn til sikkerheden bliver der bomanlæg på alle stationer.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Ny by på landet: Stor boligforening er vild med planer om en lav by på markerne

Danmark

Søndagens coronatal: Yderligere ni er døde - 4290 har fået en positiv test

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Henrik husker da bugten var fuld af fisk: Nu må han rejse langt efter dem

Aarhus For abonnenter

Franske finesser: Restaurant ET har gennem 13 år holdt højt niveau

Aarhus

Se video: Flere end 100 sygeplejersker udtrykte deres utilfredshed med arbejdsforholdene

Kultur

- Vi snakkede aldrig om det hos os: Pårørende og skuespillere besøgte grave inden gallapremieren på 'Hvidstengruppen II'

Husk det nu - i dag vender mundbindet tilbage: Sådan er reglerne

AGF For abonnenter

Kommentar: Skulle vi ikke lige få bolden med? AGF-efteråret har været en skuffende rodebutik

Aarhus For abonnenter

Liv i det døde hav: Sådan får Aarhus igen fisk i sin bugt

Aarhus

Cykelbuddet Emma giver drengene baghjul: Derfor er hun så hurtig

Forsvaret undlod at dele viden om forureninger med tilsyn: - Det er uetisk og uansvarligt

Aarhus

Jul i pandemiens skær: Træet blev tændt med coronapas og uden fællessang

Aarhus For abonnenter

Parcelhuse med særlige historier: Søren og Jettes hus er på forsiden af en ny bog om arkitektur

Aarhus For abonnenter

Enhedslistens store stemmesluger: Vi skal have grøn, kollektiv trafik - og erhvervslivet skal betale regningen

Annonce