Annonce
Aarhus

Her er 6.000 kilo madaffald fra Northside: Næste år kan du gå på det

Clara Sølvsteen og Nynne Juul (th) stod med deres virksomhed Komposten for at sortere og nedbryde al madaffald på dette års Northside. Affaldet bliver til kompost, som kan bruges på næste års festival. Foto. Axel Schütt

Et forsøg med en ny komposteringsmetode har omdannet 6.000 kilo madaffald fra Northside til kompost, der om en uges tid kan bliver blandet i jorden på festivalpladsen.

AARHUS: Den netop overståede Northside-festival var i weekenden vidne til en verdenspremiere. Ikke på pladsens store scener, men ude bagved hvor al festivalens affald blev sorteret.

Her prøvede Northside kræfter med en ny måde at kompostere madaffald, servietter og service af organisk materiale på.

Metoden er japansk og hedder bokashi. Den er opkaldt efter de mikroorganismer, som tilsættes komposten.

Bag initiativet står virksomheden Komposten, der er startet af Clara Sølvsteen og Nynne Juul. De to unge kvinder begyndte at arbejde med ideen under uddannelsen til kaospiloter.

- Vi har gennem de seneste to år arbejdet på at få kompost-metoden ud til folk. Det er fantastisk at arbejde med Northside og vise det her som en showcase, så andre virksomheder kan blive inspireret, siger Clara Sølvsteen.

Annonce

Bokashi

Bokashi er en japansk komposteringsmetode, der kan omdanne stort set alt madaffald - inklusiv brød, mælkeprodukter og kød, til kompost.Bokashi-kompost metoden bedre til at bevare næringsstoffer og vand, modsat andre kompost-metoder, hvor væske og næring løber fra i processen. Med bokashi-kompost udledes ingen methan og meget mindre CO2, hvilket betyder at det også er den mest klimavenlige metode til omdannelse af organisk materiale. Kilde: Komposten

Bag metoden står virksomheden Komposten, startet af iværksætterne Clara Sølvsteen og Nynne Juul. Deres mission er at udbrede bokashi-kompost som en alternativ løsning til recirkulering af madaffald.

Deres arbejde med metoden har ført til, at Fødevarestyrelsen i marts 2018 tilføjede en regel om "Kompostering af køkken,- og madaffald i små samfund". Det betyder, at man nu har mulighed for at indsamle, kompostere og bruge kompost i afgrænsede områder - som for eksempel storkøkkener, festivaler og boligforeninger, uden at have adgang til de store, godkendte anlæg.

Se mere på www.komposten.info

Madaffaldet bliver puttet i en stor Biomaster affaldskværn, der er udviklet af firmaet Bio Trans til formålet. Clara Sølvsteen (tv) er klar til at drysse bokashi-gæren fra Bokashi Denmark over madaffaldet, så det efterfølgende kan fermentere. Foto: Axel Schütt

Kompost i store mængder

De to iværksættere mener, at de har et produkt, som kan komme ikke bare virksomheds køkkener og private husholdninger, men hele kloden, til gode.

- Vi tror på, at det er en rigtig god løsning, fordi man på denne måde holder Co2'en i jorden. Derudover går det rigtig hurtigt at kompostere med bokashi-metoden, forklarer Clara Sølvsteen.

Men inden komposteringsmetoden måtte tages i brug, skulle der en regelændring til fra Fødevarestyrelsens side.

De to kaospiloter kørte i slutningen af 2017 et pilotprojekt med bokashi-kompostering blandt 50 husstande på Aarhus Ø. Forsøget ledte til en dialog med Fødevarestyrelsen om at åbne op for at kunne indsamle og kompostere madaffald inden for afgrænsede områder.

- Det er første gang, at det er lovligt at kompostere i så store mængder, siger Nynne Juul.

Fra kværnen bliver det findelte affald ledt over i en stor beholder via det sorte rør. Her skal det fermentere i to uger, inden det kan blive blandet i jorden. Foto: Axel Schütt

Tilbage som jord

Sammen med et hold på 12 frivillige var hun og Clara Sølvsteen under hele festivalen i gang med at håndtere sække med madaffald fra festivalen. Det blev til i alt cirka seks tons madaffald fra både boder og publikum.

Madresterne blev dynget op på et bord og finsorteret. For eksempel skulle knogler sorteres fra, da de ikke nedbrydes så hurtigt, som det andet organiske affald. Papirservietter og engangsservice i organisk materiale kunne til gengæld nedbrydes til kompost, hvis bare det blev findelt.

Efter sorteringen blev affaldet kørt igennem en stor specialudviklet kværn og toppet med et drys af Bokashi-gæren. Her fra røg blandingen over i en palletank, hvor det kværnede affald under lufttætte forhold skulle fermentere på et skyggefuldt sted.

To uger efter kan det fermenterede materiale blive blandet op med jorden i Ådalen.

- Og efter yderligere tre-fire uger har man topkvalitets jord til at dyrke i, siger Nynne Juul og fortæller, at der kommer cirka 12 tons bokashi-kompost ud af affaldet.

- Når vi gør dette, er det for at skabe jordtypen humus, som har den samme evne, som vi kender fra træer. Den lagrer og binder Co2. Det betyder, at de 12 tons jord i alt vil binde lige omkring 25.000 tons Co2, oplyser hun.

På den måde kommer affaldet fra dette års Northside tilbage til Ådalen som næringsrig jord, hvori der for eksempel kan dyrkes krydderurter til brug på festivalen i 2019.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce