Annonce
Aarhus

Her er Alternativets nye spidskandidat i Østjylland

54-årige Torsten Gejl fra Djursland tager over som spidskandidat for Alternativet i Østjyllands Storkreds Efter Josefine Fock. Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix

54-årige Torsten Gejl er ny spidskandidat for Alternativet i Østjyllands Storkreds efter Josefine Focks farvel til politik.

AARHUS: Alternativet har nu sat navn på den profil, der skal afløse Josefine Fock som spidskandidat i Østjyllands Storkreds til næste folketingsvalg.

Josefine Fock, der i 2015 blev stemt i Folketinget med 3.775 personlige stemmer, har siden været en af Alternativets mest markante skikkelser på Christiansborg. Men i september meldte hun imidlertid ud, at hun havde tænkt sig at forlade politik og Christiansborg til fordel for en direktør-stilling i Dansk Flygtningehjælp.

Manden, der skal forsøge at udfylde hendes sko, blev valgt på et opstillingsmøde i torsdags. Han hedder Torsten Gejl, er 54 år og bosiddende i Sdr. kastrup på Djursland. Og så sidder han allerede i Folketinget for Alternativet.

- Jeg er kommet hjem. Jeg er født og opvokset i Aarhus og bor på Djursland. Jeg glæder mig til at gå forrest i et fantastisk kandidatfelt i Østjylland. Vi skal på gaden og tale bæredygtig omstilling på alle tre bundlinjer med østjyderne. Med ny politisk kultur, siger Torsten Gejl.

Foruden Torsten Gejl valgte Alternativet yderligere fire nye folketingskandidater: Line Aaen (Ebeltoft), Birgitte Kehler Holst (København), Nilas Bay-Foged (København) og Rasmus Foged (Aarhus).

- Vi har nu det hold, der stiller op til det kommende folketingsvalg for Alternativet i Østjylland. Det er et stærkt hold med mange forskellige kompetencer, siger forperson for Alternativet i Storkreds Østjylland, Sandra Bjerre Nielsen.

Alternativet har sideordnet opstilling, så det er kandidaternes personlige stemmetal, der bestemmer, hvem der bliver valgt.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå - lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1

Bølgerne går højt omkring byudviklingen i Aarhus, og denne avis har sammen med FO netop afholdt et offentligt møde derom på rådhuset. Der var mødt omkring 500 op til mødet (om det er mange i en by med 300.000 indbyggere, skal jeg ikke kunne sige), og det har allerede forårsaget et par læserbreve. I dag (21. ds.) et af Svend Carstensen, der anbefaler at bygge boliger i midtbyen uden parkeringspladser. Man må så købe sig til en parkeringsplads eller/og cykle. Begge synspunkter – boliger uden parkeringspladser og at cykle – var fremme på mødet. Det at cykle blev fremhævet igen og igen og bliver det i øvrigt meget ofte alle steder. Og det er helt sikkert også sundt og ikke miljøbelastende. Men hvorfor er der aldrig én, der nævner, at man kan gå. Det er da helt uden mekanisk hjælpemiddel af nogen art og lever på den måde fuldstændig op til ønskerne om at nedsætte køb af al industrielt fremstillet. At vi så ikke når målet (i fht. CO2-udledning, red.) alligevel, er noget helt andet. Der skal globale krav om indskrænkninger på flyrejser, al godstrafik over på bane, og næste bilkøb skal være en el- eller hybridbil. Men det at gå er dejligt, sundt, og du ser og oplever meget mere, end hvis du sidder i egen bil eller i et offentligt transportmiddel. Selv bor jeg på Langenæs og bruger aldrig bilen, hvis jeg skal ind til midtbyen. Det tager et kvarter til tyve minutter, så er du ved banegården eller rådhuset, og fem minutter mere, så er du ved domkirken. GÅ-GÅ-GÅ. Lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1, og lad København, som vi alligevel ikke kan nå, forblive Danmarks cykelby nr. 1.

Annonce