Annonce
Aarhus

Her er Alternativets nye spidskandidat i Østjylland

54-årige Torsten Gejl fra Djursland tager over som spidskandidat for Alternativet i Østjyllands Storkreds Efter Josefine Fock. Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix

54-årige Torsten Gejl er ny spidskandidat for Alternativet i Østjyllands Storkreds efter Josefine Focks farvel til politik.

AARHUS: Alternativet har nu sat navn på den profil, der skal afløse Josefine Fock som spidskandidat i Østjyllands Storkreds til næste folketingsvalg.

Josefine Fock, der i 2015 blev stemt i Folketinget med 3.775 personlige stemmer, har siden været en af Alternativets mest markante skikkelser på Christiansborg. Men i september meldte hun imidlertid ud, at hun havde tænkt sig at forlade politik og Christiansborg til fordel for en direktør-stilling i Dansk Flygtningehjælp.

Manden, der skal forsøge at udfylde hendes sko, blev valgt på et opstillingsmøde i torsdags. Han hedder Torsten Gejl, er 54 år og bosiddende i Sdr. kastrup på Djursland. Og så sidder han allerede i Folketinget for Alternativet.

- Jeg er kommet hjem. Jeg er født og opvokset i Aarhus og bor på Djursland. Jeg glæder mig til at gå forrest i et fantastisk kandidatfelt i Østjylland. Vi skal på gaden og tale bæredygtig omstilling på alle tre bundlinjer med østjyderne. Med ny politisk kultur, siger Torsten Gejl.

Foruden Torsten Gejl valgte Alternativet yderligere fire nye folketingskandidater: Line Aaen (Ebeltoft), Birgitte Kehler Holst (København), Nilas Bay-Foged (København) og Rasmus Foged (Aarhus).

- Vi har nu det hold, der stiller op til det kommende folketingsvalg for Alternativet i Østjylland. Det er et stærkt hold med mange forskellige kompetencer, siger forperson for Alternativet i Storkreds Østjylland, Sandra Bjerre Nielsen.

Alternativet har sideordnet opstilling, så det er kandidaternes personlige stemmetal, der bestemmer, hvem der bliver valgt.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Islændinge pillede brodden af Århus

Leder For abonnenter

Parkering i Skejby: Gylden mulighed for at få parkering til at fungere

En arbejdsplads med næsten 9.734 medarbejdere samlet på et areal, der svarer til cirka 500 parcelhusgrunde. Det er ikke svært at forestille sig, at det vil give problemer på mange forskellige områder. Men når det drejer sig om selve en af grundpillerne i vores velfærdssamfund; nemlig et sygehus, så tillader vi faktisk ikke, at der er alt for mange problemer. Så forventer vi - alle vi skatteborgere - at tingene bare kører efter en snor, der hverken knækker eller flosser det mindste. Men sådan er det selvfølgelig ikke i virkelighedens verden og slet ikke, når sygehuset er Aarhus Universitetshospital, der siden den tankemæssige fødsel har oplevet at få fjernet millioner og atter millioner af kroner, så det har meget svært ved at leve op til betegnelsen et supersygehus. Aarhus Universitetshospital er ét af de absolut bedste sygehuse i Danmark med nogle af de absolut bedste indenfor deres fag og specialer. Ingen tvivl om det. Men de senere år har Aarhus Universitetshospital fået et ry for også at være mangelfuldt og problemfyldt. Ikke på grund af personalet, men på grund af en økonomi og nogle økonomiske krav fra stat, der gør, at der alt for ofte har været sparerunder, nedskæringer og omorganiseringer. Samtidig har hospitalet kæmpet for at blive færdigbygget med de forsinkelser og fejl, som - desværre - alt for ofte er på store byggerier i Danmark. Nu står sygehuset færdigbygget, men der er stadig mulighed for forbedringer. Især på parkeringsområdet, som vi beskrev i mandagsudgaven af Århus Stiftstidende. Det har sygehusets ledelse, Region Midtjylland og Aarhus Kommune endelig erkendt og har derfor bedt konsulentvirksomheden Cowi om at udtænke noget bedre og langt mere funktionelt end det eksisterende. Som en - heldigvis - sjælden bruger af Aarhus Universitetshospital er det ikke svært at pege på skiltningen, som et forbedringspunkt. Ikke så meget antallet af skilte, mere størrelse og selve indholdet. Som ansat ved man godt, hvor man skal hen. Som indlagt er det mere eller mindre ligegyldigt, da andre oftest afleverer én. Som pårørende og gæst er man straks mere udfordret. Men hospitalet er førdigbygget og parkeringspladserne er lavet, så nu kan Cowi studere det adfærdsmønster, vi bilister har, når vi ankommer til et sygehus. Cowi har alle muligheder for at lave en analyse, der helt ned til de enkelte pladser kan optimere det for både ansatte og pårørende, så begge grupper får optimale parkeringsforhold tæt på supersygehuset. Alt andet vil være ærgerligt.

Annonce