Annonce
Aarhus

Her er de nye letbanetog

Et tysk-schweizisk firma skal med stor sandsynlighed levere østjydernes nye letbanetog.

Kig på de letbanetog, som er vist her på siden. Det bliver sandsynligvis netop de to typer tog fra det tysk-schweiziske firma Stadler Rail AG, som i fremtiden kommer til at køre rundt på de østjyske letbanespor.

Endnu er det ikke afgjort, hvem der skal levere tog og skinner til letbanen. Men som tidligere oplyst i avisen er der en klar favorit, konsortiet med tysk-schweiziske Stadler og italienske Ansaldo STS, som er de eneste, der i øjeblikket forhandles med.

Det er Stadler, der skal levere de 23-24 letbanetogsæt til den østjyske letbane.

Annonce

Tidligere har der fra forskellig side været rejst kraftig kritik af, at Anlægsselskabet Aarhus Letbane I/S vil skrive kontrakt med Stadler/Ansaldo STS.

Ansaldo STS ejes af koncernen Finmeccanica, som også ejer Ansaldobreda, som står bag de skandaleramte IC4-tog.

Men det er ikke Ansaldobreda, der skal levere letbanetog til Østjylland.

»Der har sneget sig en misforståelse ind i den her sag. De letbanetog, der skal leveres til Aarhus, har ikke noget med Ansaldobreda at gøre,« siger projektleder Ole Sørensen fra Midttrafik.

»Det er Stadtler, som - hvis ordren kommer i hus - skal levere letbanetogene,« understreger han.

Ansaldo STS skal ifølge Ole Sørensen alene bygge infrastrukturen med kørestrømsanlæg m.m. til letbanen.

Til den østjyske letbane skal der indkøbes to typer tog.

Til kørsel på byruten Aarhus City-Skejby-Lisbjerg bliver det en 'langsom' letbanetogtype ved navn Vario Bahn. Det er samme type, som siden 2010 har kørt på Bybanen i Bergen.

Bortset fra, at passagerer i myldretiden har oplevet problemer med for få døre, har materiellet i Bergen fungeret fint.

Og til kørslen på Aarhus Nærbane mellem Odder og Grenaa skal der bruges tog, som kan køre hurtigere. De bliver af typen Stadler Tango. Typen bruges blandt andet i Lyon, hvor Stadler Tango betjener lufthavnen.

»Den togtype, de bruger i Lyon, er måske ikke den kønneste, men vi kan selv udforme togfronten, som vi vil,« siger Ole Sørensen.

Om der skal indkøbes 23 eller 24 letbanetogsæt, og hvordan fordelingen mellem to togtyper bliver, skal afgøres i de kommende forhandlinger.

Letbanen er budgetteret til 2,4 milliarder kroner. Men som avisen i går kunne oplyse, holder budgettet ikke. Hvis de værste prognoser holder, kan den samlede regning komme op i nærheden af 3 milliarder kr.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Moesgaard Museum beskyldes for at skæmme naturperle: - Det er jo ren Klondike med udsigtstårn og campingvogn

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
AGF For abonnenter

Stiften har været AGF-karaktererne igennem: Her er årets spiller, forårets profil og sæsonens bedste kamp i den rædderlige sæson

Aarhus For abonnenter

Rift om pladserne: Kommunen slukker Aarhus-restaurants drøm om mere udeservering

Alarm 112

To personer løb over for rødt for at nå bus: Begge blev kørt ned og sendt på skadestuen

Aarhus

Champagne kan nydes i enhver anledning: Interessen for mousserende vine er på vej frem

For abonnenter

Nødråb fra virksomheder: Vi ved ikke, om vi kan få råvarer om en måned. Eller hvad de koster. Og om leverandøren findes om et år

Erhverv

Kommunen køber kæmpe ejendom i Viby for 34 mio. og har van(d)vittige planer for bygningerne

Sport For abonnenter

Se nedrykningsbraget fra 2. division: Middelfart kæmpede mod Brabrand

Debat

Gå med i Aarhus Pride: For alt for mange er det stadig utrygt at være sig selv

Kultur

Se video: Northsides nye vartegn har tabt pusten

Cirkusrevy uden Ulf og Lisbet: Velsmurt underholdning, men ingen latterkramper

Byudvikling

Nu kan der bygges tæt i Sonnesgade - men byrådet løfter en pegefinger

Kultur For abonnenter

Jacob og Helle tænker tøj som 'gourmetshopping': Det skal være ærligt og personligt

Sport

Leverede comeback efter pausen: Langskud og scoring på direkte hjørne gav Brabrand første sejr i 11 kampe

Annonce