Beboere langs den kommende letbane får både i pose og sæk. En række lokalområder kommer til at betale regningen.
De kan godt risikere at blive sure i Stavtrup og Harlev. Begge steder er busdriften de senere år blevet forringet, og nu får skruen en tand til.
Begge lokalsamfund står til at miste hver fjerde bus fra 2017, hvis politikerne vedtager den plan, der nu er lagt frem.
Endnu værre er det for lokalsamfund som Tåstrup og Gl. Harlev. Deres eneste buslinje, linje 35, holder helt op med at køre. På samme måde vil borgerne i Ormslev Stationsby og området vest for Åbo også miste buslinje 35. Her hedder eneste løsning for kollektiv transport frem over flextur.
Også i Hasle, Hasselager-Kolt, Trige og i nogen grad Løgten-Skødstrup vil borgerne komme til at opleve letbanen. De vil opleve, at i hvert fald nogle busser kommer til at køre med lavere frekvens end i dag.
Besparelserne er nødvendige for, at Aarhus får råd til letbanen, mener politikerne.
Netop letbanen er skyld i, at der også bliver vindere i det politiske spil om fremtidens kollektive transport i Aarhus Kommune.
På Trøjborg bliver man væsentlig beriget af den nye busreform. Man får en helt ny A-linje, mens man bliver pakket ind af letbanespor på begge sider.
Tranbjerg er både en vinder og taber. Byen får fordoblet togtrafikken med letbanen, mens frekvensen sænkes på linje 4A, som fremover vil køre én rute gennem byen i stedet for ad en øst- og vestrute.
Lisbjerg, Skejby og Lystrup får en letbane i deres forhave og vil i fremtiden hurtigere kunne komme til syd- og midtbyen.
Så snart byrådet har sagt ja til den plan, der er lagt frem, skal den i høring ude blandt borgerne. Det sker sandsynligvis i januar-februar 2016. Derefter kan byrådet måske nå at vedtage planen inden sommerferien 2016.
(Hvis du er på mobilen kan du se grafikken »Sådan kommer de enkelte buslinjer til at køre« her.)