Annonce
Gear

Her er den nye Toyota Yaris

Den nye Toyota Yaris holder størrelsen på de ydre linjer, men den er vokset pænt mellem akslerne og får på den måde mere plads i kabinen. Foto: Toyota
Toyota viser den nye Yaris, der bliver mere rummelig og får ny hybridmotor samt sikkerhedsudstyr som airbag mellem forsæderne.

Den er et kendt ansigt i gadebilledet, den praktiske og sparsommelige Toyota Yaris. Nu har det japanske mærke vist en helt ny generation af miniklasse-bilen, der ser ud til at kunne løfte arven.

Selv om modellen et stykke hen ad vejen ligner forgængeren, har de japanske ingeniører spidset blyanten. Selv om Yaris i fjerde generation, som hviler på mærkets nye GA-B-platform, er fem mm kortere i længden, er den vokset 50 mm mellem akslerne, hvilket giver mere plads om bord.

I kabinen har materialerne fået et løft op, og der er luget ud i antallet af knapper og kontakter ud fra et koncept om, at ”hænderne skal være på rattet og øjnene på vejen”. Føreren kan i bedste fald orientere sig på tre sammenkoblede skærme. Det er den centrale Toyota Touch-multimedieskærm, et TFT-multifunktionsdisplay direkte foran føreren og et 10 tommers farve head-up display i forruden. Det sidste fortæller bl.a. om de vigtigste køreinformationer, evt. navigationskommandoer og aktuelle fartgrænser. Der er også mulighed for trådløs opladning af mobiltelefonen, varme i rattet og en beroligende ambient kabinebelysning.

Annonce

Toyota Yaris

Miniklasse-modellen, Yaris, har altid været populær hos danskerne.

1. generation kom i 1999, 2. generation i 2005, mens 3. generation kom på banen i 2011.

Bedre forbrug

Toyota har opgraderet på motorfronten, hvor modellen byder på en nyudviklet trecylindret 1,5 liters hybridmotor. Den er skabt på baggrund af de firecylindrede 2,0 liters og 2,5 liters hybridmotorer fra Corolla, RAV4 og Camry. Det har ifølge Toyota resulteret i en motor, der har verdens hurtigste forbrændingshastighed, hvilket fører til et stort drejningsmoment ved lave omdrejninger og et lavt brændstofforbrug. Således skulle forbruget falde med 20 pct., mens motoreffekten hæves med 15 pct.

Producenten har dog ikke opgivet forbruget. Hybriden får erstattet det nuværende nikkel-metal-batteri med et litium-ion-batteri, hvilket giver mulighed for at køre med 130 km/t på ren el. Motorprogrammet omfatter også en nyudviklet trecylindret 1,5 liters benzinmotor samt en trecylindret 1,0 liters benzinmotor.

Den japanske fabrik lover også kækkere køreegenskaber. Det er sket ved at sænke tyngdepunktet og tilte rattet seks grader ekstra mod føreren.

Nye airbags

På sikkerhedsfronten vil Yaris være verdens sikreste minibil, lyder det. Den får som standard sikkerhedspakken Toyota Safety Sense. Den omfatter adaptiv fartpilot, vognbaneassistent og nødbremse, der reagerer på bløde trafikanter - også i mørke. Yaris vil leve op til de nye sikkerhedskrav om førerbeskyttelse, der træder i kraft i 2020. Og den vil som den første model i miniklassen få airbag mellem forsæderne, der giver bedre beskyttelse ved sidekollision.

De, der vil mere, kan bl.a. opgradere med en full LED-lygtepakke, hvor kørelys og blinklys bliver integreret i samme pære, som giver bedre signalværdi ved blink. Den nye Toyota Yaris lander herhjemme efter sommerferien næste år. Danske priser og udstyr kendes ikke.

Yaris kommer med en ny trecylindret hybridmotor, som yder mere, men samtidig bruger markant mindre benzin. Foto. Toyota
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Fund af væsentligt bevismateriale: Ledende nynazist og 27-årig varetægtsfængslet for hærværk på jødisk gravplads

Læserbrev

Læserbrev: Stop fodboldbaners plastsvineri

Vidste du, at det måske smadrer havmiljøet, når dit barn går til fodbold? Hvis dit barn spiller på en gammel kunstgræsbane, er det desværre tilfældet. Kunstgræsbaner er ofte lavet af gamle bildæk, der bliver sprættet op og raspet. Det gør banen blød og rar at falde på. På den måde minder det om rigtige græsbaner. Men det raspede bildæk, bliver ikke på banerne, det hentes med hjem og alle mulige andre steder, hvor fodboldspillerne færdes. Derfor kommer det også i grundvandet, og det ryger i havene, derved ødelægges havmiljøet. Og vi risikerer selv at komme til at spise mikroplasten, når de fisk, vi spiser, har indtaget plasten enten som direkte føde, eller fordi de spiser andre dyr, der har det i sig. Nåh, ja de fisk spises også af andre dyr, der spises af større dyr, og så har vi det overalt i naturen. Enhedslisten kræver derfor et stop for anlæg af kunstgræsbaner med det forurenende granulat i, og at vi får de gamle baner skiftet ud med nyt, miljøvenligt kunstgræs. Der findes i dag alternativer lavet af f.eks. kokosfibre, sukkerroer eller olivenkerner – så der er ingen undskyldning for ikke at komme i gang! Sverige overvejer et forbud, og EU-Kommissionen skal til foråret diskutere, hvilke tiltag der skal til. Lad den grønne bølge gå på vores boldbaner – så vi og vores børn kan spille fodbold med god samvittighed!

Aarhus For abonnenter

Bevaringsværdigt byggeri til salg: Prisen starter ved 14 millioner

Annonce