Annonce
Biler

Her er der komfort, afslappet stemning og moderne teknik

Den nye Citroën C5 Aircross ligner ikke de andre SUV'er i klassen og satser især på komfort. Foto: Christian Schacht
Den nye Citroën C5 Aircross er et godt bud på en familie-SUV til dem, der er til komfort og afslappet stemning.

Jeg har skrevet det igen og igen. En SUV skal først og fremmest være komfortabel, og så må køredynamik komme i anden række.

Det er bl.a. derfor, jeg er vild med Volvo XC60, hvor svenskerne ikke har forsøgt sig med desperate opstramninger af undervognen, men bare er gået målrettet efter at gøre kørslen så behagelig som muligt. Forleden dukkede der en ny og meget komfortabel SUV op på bilredaktionen: Den helt nye Citroën C5 Aircross, og nej, det er måske ikke så overraskende, at den også slår kraftigt ud på komfortbarometret, men bilen, der er i klasse med Nissan Qashqai & co., har skam også en række andre talenter, skulle det vise sig.

Den nye franskmand placerer sig midt i en af Danmarks mest populære bilklasser og har gode gener, for teknikken stammer nemlig fra Peugeot 3008 og Opel Grandland X, som C5 deler stort set hele teknikpakken med. De to kolleger har for længst bevist deres værd, f.eks. da 3008 blev Årets Bil i Danmark i 2017.

Testbilen er den sandsynligvis mest populære udgave, nemlig C5 Aircross 1,2 Pure Tech, altså med 130 hk benzinmotor, dog med det høje udstyrsniveau, Platinum, der bringer prisen op på 309.990 kr., men samme motorisering fås i to andre udgaver, Aspire til 254.990 kr. og Iconic, der koster 279.990 kr.

Der er også en række modeller til erhvervsleasing, men her er det 1,5 og 2,0 diesel, der dominerer, og her starter priserne ved 321.000 kr. for en 130 hk diesel med automatgear og Platinumudstyr, men især en kraftig 180 diesel, også med automatgear, falder i øjnene til en skatteværdi på 359.000 kr.

Det er dog kun Platinum og den endnu dyrere Sport Line, der har den særlige affjedring.

Annonce

Fakta

Citroën C5 Aircross 1,2 Platinum

Pris: 309.990 kr.

C5 Aircross fra: 254.990 kr.

Forbrug: 19,2 km/l

CO2 per km: 119 g

Motor: 1,2 benzinmotor med fire cylinder og turbo

Hk: 130/5.500 o/min.

Nm: 230/1.750 o/min.

Tophastighed: 188 km/t.

Acc. 0-100 km/t.: 10,5 sek.

Anhængervægt med/uden bremser: 1.350/739 kg

4 stjerner

Masser af udstyr

Basisudgaven er generelt ganske skrabet og mangler alufælge, p-sensor bag, må nøjes med aircondition frem for klimaanlæg og har heller ikke tagrælinger, Apple Carplay og læderrat. Altsammen er standard i Iconic, der således er et attraktivt tilbud. Og man får meget for de 25.000 kr., den koster ekstra.

Kan man finde yderligere 30.000 kr. til Platinum, bliver C5'eren forkælet med store 19 tommer alufælge, der virkelig gør noget godt for vognens design, en parkeringssensor, der også virker foran, og et bakkamera.

Designmæssigt kunne de ikke være mere forskellige, så der er noget for enhver smag.

Citroën har valgt at køre videre med det design, vi kender fra bl.a. C3 og C3 Aircross, altså med de meget sammenknebne øjne af forlygter, nærmest bygget i etager, det enorme logo og en stribe felter med en slags kontraster, der gør, at man godt kan opfatte C5'eren som noget pyntesyg.

Her er de to fætre væsentligt mere stilrene.

Citroën har således været ganske længe om at entrere markedet for crossovere og de lidt større SUV'er.

Ja, jeg ved godt, at der i 2011 kom en C4 Aircross, baseret på en Mitsubishi ASX, men den var mest til glemmebogen, så vi skal faktisk helt frem til 2017, da man præsenterede C3 Aircross. Nu er storebror her så, og vi tester C5 Aircross i den formentlig mest populære version.

Instrumenteringen består af almindelige analoge ure i de to billigste udstyrsvarianter, men her i Platinum er der to digitale skærme, en til instrumenterne og selvfølgelig en skærm i midten, der følger med i alle modeller.

Opbygningen foran føreren er lidt anderledes, end man er vant til, men egentlig meget overskuelig, mens den store berøringsfølsomme skærm kendes fra 3008 og Grandland X.

Den fungerer glimrende og har Apple Carplay, men er ikke blandt de hurtigste i den grafiske afvikling. Startknappen er placeret foran gearstangen, men skal holdes inde i uforholdsmæssig lang tid, før bilen starter, hvilket er et irritationsmoment, vi også finder i 3008 og Grandland X.

Ikke den mest rummelige

Generelt er Aircross en praktisk bil. Omme på bagsædet er der en slags separate stole, der kan forskydes i længden med op til 16 cm, så man selv kan prioritere mellem bagagerum eller plads til rejsende bagi. Benpladsen sætter dog ikke nye standarder, men går lige an til voksne på 180 cm i længde. Til gengæld sidder man højt, så der er et godt overblik herommefra. Og det er altid skønt, når en bil har usb-stik, lamper til natlæsning og egne dyser til frisk luft på bagsædet.

Selve bagagerummet er stort og let at anvende.

Under gulvet er der et meget generøst ekstra rum, og her er det let at gemme ting af værdi for evt. tyveknægte. En adaptiv fartpilot koster desværre 10.000 kr. ekstra, men den bør man unde sig selv.

Full LED-forlygter er standard på Sport Line og fås slet ikke til de øvrige varianter.

Men tilbage til den ultrakomfortable opsætning af hele bilen. Forsæderne er gjort ekstra bløde og behagelige, så de understøtter fjedre og støddæmpere, der alle er sat op til at gøre kørslen så behagelig som muligt. Man skal dog helt op i en særlig dyr Sport Line-variant for at få de særligt avancerede komfortsæder med ekstra blødt skum, men efter standardsæderne at dømme er der vist ingen grund til at kigge efter noget, der er endnu blødere.

Den store bagklap har ikke elektrisk betjening, men det kan bestilles mod merpris.

Ultrakomfortabel

Der er ikke tale om hydraulisk affjedring, som den klassiske C5 kunne leveres med i starten, men franskmændenes nye støddæmpere. De fungerer ved, at de har flere trin og er særligt bløde ved almindelig kørsel, mens de strammer sig op i særlige situationer, så der faktisk er meget godt styr på undervognen, selv om man kører rundt i skarpe sving. Resultatet er forbandet effektivt: Man svæver på gammeldags Citroën-maner over ujævnheder, og den halvstore SUV sluger fartbump, som var de en frisk omgang moules frites.

Hvis vejen bugter sig, bliver man dog bedt om at sænke farten en anelse, for familiebilen er ikke skabt til sjov i gaden, selv om den bestemt er velkørende.

At den mekaniske forbindelse mellem styretøj, kobling og gear samtidig fungerer upåklageligt, gør den let at køre.

C5 Aircross er ikke klassens mest rummelige, men giver alligevel meget bil for pengene.

Tilstrækkelig motorkraft

Den lille, men meget effektive benzinmotor på 1,2 liter med turbo yder 130 hk og virker som det perfekte valg. Den er først og fremmest støjsvag, næsten fri for vibrationer og fuldt tilstrækkelig, så der også er overskud til overhalinger.

Kører du mange km, f.eks. mere end 25.000 årligt, kan du med fordel kigge i retning af den glimrende 1,5 dieselmotor med 130 hk, der er fremtidssikret i forhold til udledning, og som koster 10.000 kr. ekstra.

Her er det også muligt at bestille automatgear formedelst 20.000 kr., hvilket ikke er muligt til testbilen. Alternativt skal man kigge i retning af den kraftige 1,6 benzinmotor med 180 hk, der altid kommer med aut. gear, men så ryger prisen op på hele 384.990 kr.

Der er selvfølgelig også et hav af konkurrenter, og her virker C5 Aircross til at være godt prissat, bl.a. i forhold til de nævnte Opel Grandland X og Peugeot 3008, selv om importøren, der har ansvaret for alle tre mærker, har været dygtig til at gøre det svært at sammenligne de tre biler, bl.a. takket være et hav af konstante kampagnemodeller.

Der er også et hav af andre konkurrenter omkring 290.000-310.000 kr., og her springer især Skoda Karoq i øjnene som en fremragende bil,.

Interiøret er med digitale instrumenter fra Platinum og opefter.

Konklusion

Citroën C5 Aircross rammer den målgruppe, der går benhårdt efter komfort i alle henseender, for den har både en behagelig affjedring, er støjsvag og har yderst behagelige sæder.

Til gengæld er den absolut ikke underholdende at køre, så det skal man være indforstået med, og på bagsædet er den heller ikke den absolut mest rummelige i klassen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus For abonnenter

Endnu en mor tiltalt i sag om sex-overgreb: Datter blev bedøvet og udsat for groft seksuelt misbrug

Læserbrev

Læserbrev: En god by for alle vores børn

For godt fem år siden blev de første blokke revet ned i Gellerup. Vi husker billeder af, hvordan gravkøerne rykkede ind i området og indvarslede nye tider. Meget er sket siden da. Gellerup er forandret, men vi har stadig langt igen. De sidste fem års udvikling har betydet, at vi nu har en helt ny infrastruktur i området, så busser og biler kører inde i hjertet at Gellerup. Området er åbnet og delt op i mindre enheder og hænger bedre sammen med resten af byens infrastruktur. Vi har også fået en ny bypark med den flotteste kunstgræsbane, og vi har fået et markant nyt kontordomicil med over 1000 kommunale arbejdspladser. Nye beboerne er flyttet ind i de første private boliger i området, og et nyt kollegie har taget godt imod 150 nye, håbefulde studerende. Sammen med mange gode kræfter har vi formået at starte en reel forandring af et af Danmarks mest udsatte områder. Vi har investeret massivt, og vi har givet området vores fulde opmærksomhed. I Bispehaven har vi som i Gellerup lavet en udviklingsplan med markante fysiske forandringer, og vi har øje for de områder, som bevæger sig opad på listen over udsatte boligområder. I de kommende år fortsætter vi vores arbejde med at støtte byggeri af almene familie- og ungdomsboliger i resten af byen, og vi skal etablere nye boligformer i udsatte boligområder, som kan fastholde og tiltrække ressourcestærke beboergrupper. Vi renoverer også de tilbageblevne almene boliger, så vi sikrer, at de fortsat er attraktive på det århusianske boligmarked. Boligforeningerne gennemfører renoveringerne med massiv støtte fra Landsbyggefonden, og det betyder, at lejlighederne fortsat har en meget fornuftig husleje. Samtidig skal vi naturligvis sikre, at de nuværende beboere enten får mulighed for at blive boende eller kommer godt videre til andre bydele. Vi skal tage hånd om genhusningen, så vi sikrer, at de får en god start i deres nye område. Målet er at skabe en sammenhængende by, hvor vi kommer hinanden ved på tværs af sociale skel. I dag er vores by delt. Det skal vi ændre, så alle får mulighed for at blive en del af vores by og få gode og indholdsrige liv, der giver mening både for dem og for samfundet. Det er børnene og de unge, der tegner vores bys fremtid, og det er deres trivsel, der står forrest i udviklingen af vestbyen. Børn og unge spejler sig i deres nærområde, og de opbygger fællesskaber i familien, i fritiden og daginstitutioner og i skolen. Det er her, de lærer, hvordan verden ser ud, og her de møder den kultur og de normer, de skal forholde sig til. Den viden sætter retningen for vores arbejde. Det er derfor, at vi fortsætter vores udvikling af området, og det er derfor vi skaber mødesteder, der både har en nærhed til vestbyens børn og unge, og samtidig tilbyder dem et spejl af samfundet. Vi vil modvirke parallelsamfund og i sidste ende sikre, at en langt højere del af områdets voksne beboere er selvforsørgende. Det er vigtigt, at vi gør noget, og at vi gør noget nu. Tre gange så mange børn i Gellerup og Toveshøj som i resten af Aarhus har i 2018 hverken opnået mindst 02 i dansk eller matematik, mere end hvert tredje barn i Gellerup og Toveshøj er overvægtigt, og otte gange så mange treårige har over seks huller i tænderne sammenlignet med resten af byen. Det er ikke godt nok, og derfor sætter vi ind. Fremtidens Aarhus skal have en blandet beboersammensætning med en mangfoldighed af boliger i alle bydele, både når det gælder boligtyper, boligstørrelser, prisniveauer og ejerformer. Den blandede by er en afgørende forudsætning for at skabe en god by for børn, for vi ved, at den blandende by giver markant bedre forudsætninger for at klare sig fremadrettet i livet i forhold til at vokse op i socialt udsatte boligområder. Her er den nye skole, som åbner i Gellerup skoleåret 2025/26 helt afgørende, for netop i skolen har vi mulighed for at mødes på tværs af indkomstgrundlag og baggrund. Vi fortsætter også med at investere i idrætsfaciliteter, som også vil være centrale mødesteder. Især den nye sports- og kulturcampus i midten af Gellerup med nyt bibliotek, bevægelseshus og beboerhus samlet under ét tag bliver i en klasse for sig og vil give et helt nyt liv i bydelen til glæde for hele byen. Også de nye faciliteter med blandt andet klubhus og kunstgræsbane, der vil blive etableret i Ellekær-området, vil give et løft til området og bidrage til at skabe spændende og trygge bydele i vestbyen. I de forløbne fem år er der sket store forbedringer – forude venter flere. For at vi kan lykkes, skal vi fortsat arbejde tæt sammen med boligforeninger, investorer, byens erhvervsliv og de mange frivillige kræfter, vi har i vores by, så vi sammen får skabt en sammenhængende og tryg by med plads til alle og med gode muligheder for alle vores børn.

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];