Annonce
Aarhus

Her er forklaringen på kaos: Regionen indkalder langt flere end der er vacciner til

Er ventetiden vaccinen værd? Ikke alle, der kommer igennem køen, får mulighed for i første omgang at bestille en tid til vaccination. Foto: Jens Thaysen
Af frygt for, at vaccine skal gå til spilde, indkaldes med vilje flere borgere, end der er vacciner til, så man er helt sikre på, der er arme nok at stikke i.

Region Midtjylland: Er du en af de heldige, der har fået besked i e-boksen om, at det nu er blevet din tur til at modtage den eftertragtede coronavaccine, er det langt fra sikkert, der er et stik til dig. Regionen overbooker nemlig; de indkalder simpelthen flere borgere end der er vacciner til.

stiften.dk onsdag fortalte en læser, Lise Schaldemose, at første ledige tid var sidst i april, og at hun derfor helt havde opgivet håbet om at blive vaccineret. Hun er ikke den eneste. En lang række læsere beretter om timelange telefonkøer og et uoverskueligt bookingsystem.

Andre oplever, at de helt uden besvær får en tid, dagen efter de modtager indkaldelsen til vaccination i deres E-boks. Her er forklaringen på de småkaotiske tilstande.

Annonce

Borgere nok

Der er ifølge Region Midtjylland en god grund til, at der indkaldes langt flere borgerne, end der er vacciner til.

Selv om det er blevet din tur til at få coronavaccinen, er det ikke sikkert, der er en ledig tid første gang man prøver at bestille.  Foto: Jens Thaysen

- Vores behov er, at der er indkaldt nok borgere, siger Ole Thomsen, der er koncerndirektør i Region Midtjylland.

Han vil være helt sikker på, at der er arme nok at stikke i. Og det kompliceres af, at regionen først i sidste øjeblik får at vide, hvor mange doser vaccine den vil modtage.

- Vi får typisk nye vacciner torsdag aften eller fredag morgen. Hvornår de kommer, får vi først at vide dagen før, og det er også dagen før, vi får at vide, hvor mange vacciner vi får, så vi har brug for, der hele tiden er nok borgere i systemet, der kan booke en tid – vi ved jo heller ikke hvor mange af de indkaldte, der har lyst til at blive vaccineret, siger han.

Derfor kan det ikke undgås, at der løbende indkaldes flere borgere, end der er vacciner til.

- Hvis vi, for eksempel, beder Statens Seruminstitut om at kalde 12.000 CPR-numre ind, når vi kun kan vaccinere 6.000, betyder det, at det i første omgang kun er halvdelen, der kan booke en tid, resten må vente til der kommer vacciner igen, siger Ole Thomsen.

Annonce

Det vanskelige overblik

Opgaven med at vaccinere alle danskere er så omfattende og logistisk svær, at det kniber med at bevare overblikket.

Siden mandag er det blevet lettere at overskue, om og hvor der er ledige tider. Foto: Jens Thaysen

- Det er ikke et ekstremt velfungerende system. Det er Seruminstituttet, der lægger listerne op med CPR-numrene, på dem, der kan booke en vaccinationstid. Men der er ikke nogen, der til enhver tid har styr på præcis, hvor mange der kan booke en tid – i forhold til, hvor mange vacciner vi har fået tildelt, siger Ole Thomsen.

Der et flere forskellige grupper i spil; ikke alle borgere over 85 år er færdigvaccineret endnu, der mangler også at blive vaccineret nogle af dem, der får pleje i eget hjem.

- Dertil kommer gruppe fem, de særligt sårbare borgere, nu på også med listen, siger Ole Thomsen.

Sådan booker du tid til vaccination

Før man kan booke en tid, skal man have en invitation i sin e-boks fra Sundhedsstyrelsen og Statens Serum Institut, eller som et fysisk brev i postkassen, hvis man er fritaget for digital post.

Hvis man ikke har nemID, skal man bestille tid telefonisk. I Region Midtjylland på telefon 70 23 24 15. Telefonerne er åbne hverdage kl. 8-19, weekend og helligdage kl. 9-17. Men man skal først ringe, når man har modtaget en invitation i sin postkasse.

Når man bestiller tid selv, logger man ind på vacciner.dk med sin NemID.

Det vaccinationssted med ledige tider, som er tættest på ens bopæl, vises først. Men man kan selv vælge et andet sted, hvis man ønsker det.

Man skal bestille tid til begge vaccinationer på en gang.

Hvis man fortryder sin tid, kan man logge på igen og afbestille eller reservere en anden tid.

Regionen modtager vaccinerne sidste på ugen, og der har været en tendens til, at der var flere tider at booke fredag og i weekenden. Sådan er det ifølge Koncerndirektør Ole Thomsen ikke længere. Men man kan jo selv forsøge sig frem.

Hvis man ikke kan finde en ledig tid, skyldes det, at der fortsat er begrænsede leverancer af vacciner til Danmark. Så er der ikke andet at gøre end at væbne sig med tålmodighed, og prøve igen.

Regionen taler løbende med Seruminstituttet om, hvordan der skal komme bedre styr på antallet af indkaldte borgere i forhold til det antal vacciner, der er tilrådighed.

- Som det er nu, er der selvfølgelig "rod" i borgernes forventningerne. Men dialogen med Seruminstituttet bliver bedre og bedre, så vi sammen får mere styr på, hvad der sker, når de lægger tusindvis af CPR-numre ud, siger Ole Thomsen.

Der er ikke altid vacciner nok til alle de borgeren, der har modtaget en invitation til vaccination i deres E-boks.  Foto: Jens Thaysen

Men hvad gør man, hvis man ikke kan booke en tid?

- Så skal man prøve igen, der dukker hele tiden nye tider op. Vi får 27.000 doser i næste uge, så der kommer efterhånden virkelig mange doser, siger Ole Thomsen.

Er der større chance for at få en tid fredag formiddag, når I lige har fået vaccinerne?

- Sådan har det måske været. Fordi det har været så vigtigt for os at få brugt alle vaccinerne, har vi ventet med at lægge tiderne ud, indtil vi vidste, hvor mange der kommer. Nu er vi blevet mere modige. Inden for den sidste uge er vi begyndt at lægge tider ud for 60-70 procent, af de vacciner, vi tror der kommer. På den måde kan vi lægge tider ud løbende, siger han.

Det betyder, man ikke skal give op, hvis der, som i Lise Schaldemoses tilfælde, først er en ledig tid om mange uger.

- Fremover lægger vi nye tider ud løbende i løbet af ugen, siger Ole Thomsen.

Annonce

Forsat kaos trods forbedringer

Men hvorfor sender I ikke bare en indkaldelse ud til borgerne med en vaccinationstid, lige som når man skal til undersøgelse på sygehuset – eller til tandlægen?

-Det er fordi vi ikke kan vide, om borgeren vil vaccineres. Vi troede, at 20 procent ikke ville vaccineres. Hvis vi bookede folk, skulle de ringe ind og melde afbud, og det regnede vi ikke med, at de ville gøre. Vi ventede, at mange ville udeblive, og så havde vi ikke styr på, hvor mange der ville komme den dag, siger han.

Er det den samme lidt "kaotiske" booking-oplevelse borgerne kan forvente fremover?

- Ja det tror jeg, selv om vi hele tiden lære noget nyt. Vi har fordoblet kapaciteten på vores telefonhotline, der for to uger siden havde 40.000 opkald om dagen. Bookingsystemet, der var utroligt svært at bruge i starten, er blevet forbedret, så nu er der ikke så mange der ringer ind siger Ole Thomsen.

Bookingsystemet var indrettet, så man manuelt skulle lede efter de ledige tider; dag for dag, vaccinationssted efter vaccinationssted.

Sådan er det ikke mere, nu ser man den første ledige tid, i de vaccinationssteder der ligger i nærheden af, hvor man bor.

Disse tider blev booket tirsdag formiddag. Foto: Jens Thaysen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
AGF

AGF drømmer om 8000 tilskuere på stadion til næste hjemmekamp

AGF

AGF-cheftræner: Vi lagde alt, men tabte finalepladsen for en uge siden

AGF

Langt mere snert i AGF-holdet i Randers, men drømmen brast om en finale på eget græs

Annonce