Annonce
Debat

Her er løsningen på trafikkaosset ved Nørreport: Lad os svæve ud til Aarhus Ø

"Svævebanen kan anlægges med start på Bernhardt Jensens Boulevard, cirka ud for Irma Pedersens Gade, nogenlunde midt i det beboede område. Kan så svæve i relativt lav højde hen over boulevarden. Med lidt større højde hen over vejene ved Nørreport og så videre hen langs havnen", skriver Flemming Bach Thomassen. Arkivfoto: Kim Haugaard

DEBAT: Stiften havde forleden en beskrivelse af udfordringerne med at skaffe kollektiv trafik til Aarhus Ø. Måske skal vi tænke lidt mere ud af boksen, op i luften, end letbane, BRT-busser, elbusser eller små selvkørende busser. Et andet alternativ kunne være en svævebane eller kabelbane, som mange kender fra deres skiferier.

De findes også i by-udgaver, i Europa f.eks. i Koblenz og London, hvor de løser trafikale udfordringer på ellers problematiske steder - som f.eks. Aarhus Ø, hvor den store udfordring er, at næsten al trafikken, tog, biler, busser og cykler, skal igennem det stærkt belastede kryds ved Nørreport.

Er der så ikke nogen ulemper? Jo, men de er ikke mange og ikke tunge.

Fordelene ved en svævebane er mange:

Annonce

- Anlægsomkostningerne er lave sammenlignet med en letbane. Hvordan de er sammenlignet med BRT-busser og små selvkørende busser, kan jeg ikke sige, men det kan undersøges.

- Driftsomkostningerne er lave.

- Det er den eneste løsning, som ikke belaster krydset ved Nørreport. Den svæver bare let og elegant hen over.

- Det er den løsning med langt de mest frekvente afgange. En eller flere afgange hvert minut, i små gondoler, så der ikke er behov for at se på køreplan og ingen ventetid.

-  Den er stort set lydløs, bruger meget lidt energi, og forurener ikke.

- Den kan fås med meget stor kapacitet, op til 5.000 passagerer i timen hver vej. Men da behovet er langt mindre, skal der købes en med langt mindre kapacitet. Specielt størrelsen af gondolerne bestemmer kapaciteten.

- Den svæver hen over Bernhardt Jensens Boulevard, hvor hele midteromådet så kan bruges til park og/eller parkeringspladser.

- Den vil være en attraktion i sig selv med en flot udsigt over Aarhus Havn og være en turistattraktion, der kan trække ekstra gæster til de ting,  der sker på Aarhus Ø.

- Sikreste transportform.

Er der så ikke nogen ulemper? Jo, men de er ikke mange og ikke tunge:

- En svævebane kører normalt fra et sted til et andet uden stop undervejs. Det skulle dog være muligt at lave stop med ekstra omkostninger.

- Den kører ikke så hurtigt som bus eller tog. Nærmere som en cykel eller selvkørende bus. Det kompenseres dog så rigeligt ved, at den ikke skal holde for rødt nogen steder undervejs, og der ikke er ventetid for at komme med.

- Af- og påstigning sker normalt ikke i jordhøjde, men i 1. eller 2. sals-højde, så der skal laves trapper og elevator.

Svævebanen kan anlægges med start på Bernhardt Jensens Boulevard, cirka ud for Irma Pedersens Gade, nogenlunde midt i det beboede område. Kan så svæve i relativt lav højde hen over boulevarden. Med lidt større højde hen over vejene ved Nørreport og så videre hen langs havnen, hvor den kan have endestop enten ved Skolebakken, ved Dokk1 eller eventuelt herfra føres hele vejen op til banegården. Alt efter, hvor meget man nu vil investere i den. Hvert sted har sine fordele.

Annonce
Kultur For abonnenter

Tøfting fortryder intet: Hans dramatiske fortid bliver til scener på Svalegangen

Danmark

Søndagens coronatal: Efter syv dage med over 4000 nye coronatilfælde falder smittetallet

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Ejerne af populær Aarhus-restaurant åbner nyt spisested på Åboulevarden

Byudvikling For abonnenter

Ulla er talsmand for fællesråd: Christiansbjergs protest mod fortætning får politikere til at vakle

Aarhus

Markant fald i antallet af nye corona-tilfælde i Aarhus: Men der er desværre ingen grund til at juble

Alarm 112

Voldsom brand totalskader villa i Thorsø: Politiet sigter 68-årig beboer

Kæmpe smitteudbrud efter julefrokost med gymnasieelever: 38 bekræftet smittet med omikron-variant

Aarhus For abonnenter

Fremtidens tog kræver kæmpe ombygning af Aarhus H, og den kommer til at støje: Nu er sidste chance for at klage

Debat

En vælger har talt politikernes svar op: Hvis vi kan stole på kandidattesten, skal vi ikke have mere letbane i Aarhus

Aarhus

TV2 sagde blankt nej til The Julekalender: - Hun syntes, det var noget jysk bondelort

Dall: Nu kulminerer måneders dårligdomme for Mette Frederiksen

AGF

AGF-året der gik: Her er seks nedslag fra de mest opsigtsvækkende kampe

Aarhus For abonnenter

Madanmeldelse: Er dette spisested virkelig bedre end Frederikshøj?

Aarhus

Coronasmitten viger ikke en tomme i Aarhus: De seneste par døgn er smittetallene frosset fast

Annonce