Annonce
Livsstil

Her går salget strygende: Corona får os til at investere i hjemmeluksus

Forår er lig med travlhed hos dem, der leverer solafskærmning og hyggelige uderum til danskerne. Foto: Søren E. Alwan
Hvad gør man, når man sidder midt i en coronakrise, hvor arbejdet foregår hjemme i privaten, og den årlige sommerferietur til Italien for andet år i træk hænger i en tynd tråd. I Kronjylland vælger mange borgere at investere i mørklækningsgardiner, markiser og pergolaer, og det kan mærkes hos de lokale forhandlere.

Randers: Når foråret melder sin ankomst, solen begynder at skinne, og dagene så småt bliver længere, som det er tilfældet lige nu, så begynder telefonen som regel at kime hos en række erhvervsdrivende rundt om i oplandet. Og selvom 2021 er startet med både coronarestriktioner og nedlukninger, så er i år ingen undtagelse.

Sådan lyder meldingen fra flere af de gardin- og markiseforhandlere, der har hjemme i lokalområdet. En af dem er områdets største forhandler, Gardin Lis, hvor der er fuldt tryk på kedlerne.

- Vores travleste tid er jo foråret. Corona eller ej - når solen begynder at skinne, så kommer folk i tanke om, at de skal have købt gardiner og solafskærmninger til både inde og ude, siger forretningens indehaver, Lis Bilde.

Annonce

Alligevel er der noget, der har ændret sig i forhold til de foregående år. Én ting er, at man hos Gardin Lis har registreret en ny kreds af kunder, som er kommet til i dette forår.

- Noget af det, vi kan konstatere lige nu er, at vi sælger rigtig mange markiseoverdækninger til restauranter, der skal til at tilbyde udeservering. Vi taler store overdækninger på måske 12-15 meter, så folk kan sidde under dem og spise, siger Lis Bilde.

Private vil også have

Det er dog ikke kun erhvervskunderne, der får telefonerne til at kime. Det er i høj grad også privatkunderne, som med ekstra feriepenge til rådighed og begrænsede muligheder for at bruge dem, har valgt at investere i forskellige typer af solafskærmninger til haver og altaner.

Det er her i Gardin Lis' domicil og showroom i Randers, at privatkunderne for nylig valfartede til for at kigge på markiser til haver og altaner. Arkivfoto: Lars Rasborg

- Vi sælger rigtig mange markiser til de private kunder. For nylig havde vi markisedag i vores showroom i Randers, og det var virkelig et tilløbsstykke. Også mere end vi havde turdet håbe på, siger Lis Bilde, der fortæller, at op mod 100 interesserede privatkunder lagde vejen forbi Gardin Lis’ showroom i løbet af de seks timers åbningstid.

Annonce

Pergolaer i vækst

Ud over markiserne, som efterhånden i en årrække har været populære blandt privatkunderne, tyder noget på, at også markedet for pergolaer for alvor er begyndt at røre på sig.

I hvert fald er en del af Gardin Lis’ privatkunder så småt begyndt at vælge en pergola frem for en markise, når de skal finde en haveløsning, der kan bringe dem skygge i løbet af dagen. En pergola er traditionelt set en trækonstruktion over en sti eller en terrasse, langs med hvilken der kan vokse planter, men i moderne termer er pergolaen noget nær sammenlignelig med en pavillon.

- Vi kan se, at der lige nu er en tendens til, at de private købere så småt begynder at vælge en pergola frem for en markise. Forskellen er jo, at pergolaen har ben og derfor kan holde til lidt mere end markisen, hvilket gør, at folk kan bruge den lidt længere, siger Lis Bilde.

Annonce

Går efter luksusmodellen

Den store interesse for solafskærmninger i alle afskygninger har betydet, at Gardin Lis har øget sin omsætning med 20 procent i forhold til sidste år. Og oplevelsen hos indehaveren er, at den øgede omsætning primært skyldes, at den enkelte kundeordre er blevet større og indeholder flere tilkøb end tidligere.

- Folk er begyndt at gå efter luksustingene. I stedet for at købe en ganske almindelig markise, der skal hænge på en væg, så vil folk nu have markiser med indbygget lys, terrassevarmer og sidetræk – altså det er jo hele udestuer folk bygger. Og hvad angår pergolaerne, så skal de også være udstyret med både lys og varme lige nu, siger hun.


I stedet for at købe en ganske almindelig markise, der skal hænge på en væg, så vil folk nu have markiser med indbygget lys, terrassevarmer og sidetræk – altså det er jo hele udestuer folk bygger.

Lis Bilde, indehaver af Gardinlis


Hertil kommer, at sæsonen for især markisesalget i de sidste par år er blevet udvidet markant i forhold til, hvad man så tidligere.

- For bare nogle år siden var markedet for markiser meget koncentreret omkring det sene forår og hen over sommeren. På det tidspunkt var det helt uladsiggørligt, at man solgte en markise i december eller januar. Men i dag sælger vi markiser i hver eneste måned, siger Lis Bilde

Hvis man hører til blandt dem, der gerne vil have solafskærmning, en markise eller en pergola, som er lavet på specialmål, så skal man dog godt forvente en leveringstid, der er lidt over de sædvanlige to-tre uger. Fra alle sider i branchen lyder det nemlig, at leverandørerne allerede nu er nået til det punkt, hvor de ikke kan levere det bestilte på mindre end fire uger.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce