Annonce
Østjylland

Her skal bilisterne stige på: Odder planlægger nyt remise-område til letbanen

Esben Kindt fra Odder Kommune fortalte om tanken om at ændre forløbet af Bøgebjerg Bæk. Foto: Søren E. Alwan

Der kan komme op mod 150 p-pladser til pendlere i nyt remiseområde. Kommunen var vært for markvandring, hvor man kunne komme med ideer og ønsker.

OODER: Måske kommer der allerede år i p-pladser ved letbanestoppet på Rude Havvej i Odder. Kommunen er i gang med at planlægge, hvad der skal ske i et stort område ved Rude Havvej, og torsdag eftermiddag blev de foreløbige tanker præsenteret ved en markvandring.

- Vi vil gerne lave en aflastnings-parkeringsplads herude, før lokalplanen falder på plads, sagde teknisk chef Casper Grønborg til de fremmødte.

Hele byen var inviteret, og omkring 20 var mødt op. De kom også med tips og ideer til kommunens embedsmænd, som stod bag mødet.

- Ideen er at inddrage borgerne, før vi begynder at slå streger. Fremmødet har været flot især i betragtning af vejret og af, at der er ikke er mange boliger herude. Der er kommet super input og nogle ting, vi allerede har tænkt på, sagde Casper Grønborg.

Annonce

Vi kunne godt tænke os at lave et projekt, så vi åbner Bøgebjerg Bæk for dem, der kommer herned. Den er dybt skåret som en kanal.

Esben Kindt, Vej og Anlæg, Odder Kommune
Odder Kommune havde inviteret til en tur i det område, der formentlig bliver et nyt remise-område for letbane og busser. Foto: Søren E. Alwan

Biler skal samles på Rude Havvej

Kommunen vil gerne lave et område, hvor letbanetog og busser kan holde om natten. Desuden skal pendlerne samles derude, så biltrafikken ikke kommer ind til byens banegård.

Aarhus Letbane og Arriva er med på ideen om et remiseområde ved Rude Havvej, men der er ikke lavet endelige aftaler endnu.

- Det tager tid, når tre-fire parter skal være enige, fortalte Casper Grønborg.

Der er dog enighed om, at garager til busser og letbanetog skal placeres i den nordlige del af området, som i dag ejes af Odder Kommune.

Letbanen vil lave en ny perron, og der skal være busholdeplads, ladestandere til biler, erhvervsområde og måske en kiosk samt toiletter.

Desuden skal Bøgebjerg Bæk, der løber i området, lægges om, og området skal byde på natur og rekreative områder. Bybussen i Odder skal have et stop, så man kan tage bybussen ned til letbanen. Desuden skal der sørges for stiforbindelser. Banegården i centrum af Odder skal stadig være det første stop for busser og letbanetog.

Kommunen ejer hele det skraverede område, der skal bruges til p-pladser, remise mv. Det er tanken, at garager til letbane og busser skal placeres i den nordlige del af området. Illustration: Odder Kommune

Lav et støjværn

Mange ting skal undersøges, bl.a. trafikken i lyskrydset ved Rude Havvej og Århusvej.

- I skal tænke på, at der i forvejen er meget støj, bl.a. fra Odder Maskinstation. Hvad med at lave et støjværn, lød det fra en af dem, der bor ved Rude Havvej.

Kommunens folk noterede ideerne ned. En af dem gik på at bevare nogle af de store træer på den ejendom ud til Rude Havvej, som Odder Kommune har købt for at realisere planerne.

- Mit ønske er, at børnehaver og dagplejebørn kan komme ud og hygge sig i et rekreativt område ved bækken, sagde teamkoordinator Jette Lehrmann Harlund fra kommunens planafdeling.

En anden borger oplyste, at det i perioder er meget vådt i området, så det skal tænkes med ind i planen.

- Vi kunne godt tænke os at åbne bækken, den er dybt skåret som en kanal. En af måderne er at åbne det op som en lille sø, så det også bliver en form for klimasikring. Og så skal vi selvfølgelig have lov af vandløbsmyndighederne, fortalte Esben Kindt fra kommunens vej- og anlægsafdeling.

Odder Kommune regner med, at et lokalplanforslag for hele området kan sendes i offentlig høring næste år.

Teknisk chef Casper Grønborg var godt tilfreds med fremmødet. Foto: Søren E. Alwan
Fornuftigt fodtøj var nødvendigt til markvandringen. Foto: Søren E. Alwan
Mens Odder Kommune holdt markvandring, kørte letbanetogene forbi med jævne mellemrum. Trafikken i krydset ved Rude Havvej og Århusvej er noget af det, der skal undersøges. Foto: Søren E. Alwan
Deltagerne i arrangementet mødtes på perronen ved Rude Havvej. Foto: Søren E. Alwan
Odder Kommune laver en ny lokalplan for området. Markvandringen var en mulighed for tidligt at komme med ideer og forslag. Foto: Søren E. Alwan
Teamchef Jette Lerhmann Harlund fra Odder Kommune var en af værterne på turen rundt i området. Foto: Søren E. Alwan
Området ved letbanestoppet på Rude Havvej skal bl.a. bruges til parkering for bilister, der vil pendle til Aarhus. Foto: Søren E. Alwan
Området ved letbanestoppet på Rude Havvej skal bl.a. bruges til parkering for bilister, der vil pendle til Aarhus. Foto: Søren E. Alwan
Området ved letbanestoppet på Rude Havvej skal bl.a. bruges til parkering for bilister, der vil pendle til Aarhus. Foto: Søren E. Alwan
Området ved letbanestoppet på Rude Havvej skal bl.a. bruges til parkering for bilister, der vil pendle til Aarhus. Foto: Søren E. Alwan
Ib Salomon (t.h.) fra Danmarks Naturfredningsforenings lokalafdeling var blandt deltagerne. Foto: Søren E. Alwan
Bøgebjerg Bæk kommer fra erhvervsområdet på den anden side af jernbanen og løber ind på det område, kommunen ejer. Foto: Søren E. Alwan
Området ved letbanestoppet på Rude Havvej skal bl.a. bruges til parkering for bilister, der vil pendle til Aarhus. Foto: Søren E. Alwan
Området ved letbanestoppet på Rude Havvej skal bl.a. bruges til parkering for bilister, der vil pendle til Aarhus. Foto: Søren E. Alwan
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

En opvisning i socialdemokratiske valgløfter

Da Helle Thorning-Schmidt i 2011 tiltrådte som Danmarks første kvindelige statsminister, blev det hurtigt klart, at det reelt var de radikale, der sad på magten, mens stort set ingen af hendes socialdemokratiske mærkesager og valgløfter blev gennemført. Da landets næste kvindelige statsminister, Mette Frederiksen, mandag kunne præsentere sin første finanslov, var det det stik modsatte - en opvisning i hvordan man sætter sig på magten og gennemfører sine valgløfter, mens det radikale støtteparti blev kørt helt over. Anført af tidligere Aarhus-borgmester finansminister Nicolai Wammen lykkedes det at få lavet ikke alene en af de rødeste finanslove meget længe set. Der er samtidig fundet plads til at kunne gennemføre rigtig mange af de socialistiske løfter, som vælgerne blev stillet i udsigt op forud for valget i sommer. Godt nok er det helt store valgløfte om tidlig tilbagetrækning til de fysisk nedslidte endnu ikke gennemført, men rigtig mange af de øvrige løfter er faktisk. Ikke mindst fik psykiatrien et meget længe ventet løft. I årevis har området været forbigået og kraftigt underprioriteret, og derfor var det også helt på sin plads, at Wammen levede op til løfterne fra valgkampen og sikrede midler til en af vores samfunds mest udsatte grupper. Der er stadig plads til forbedring, men finansloven var på det punkt et skridt i den rigtige retning. Til gengæld må det være mere end svært for den radikale leder Morten Østergaard at kigge sine vælgere i øjnene i disse dage. Socialdemokraterne gav enkelte indrømmelser på indvandrerpolitikken, men ellers bankede Wammen for alvor de radikale på plads, og radikale vælgere må med skuffelse konstatere, at dagene, hvor partiet via Margrethe Vestagers ledelse styrede Danmark, endegyldigt er forbi. I hvert fald er det umuligt at se radikale aftryk på den økonomiske del af finansloven, som til gengæld desværre må skabe jubel hos SF og Enhedslisten. For endnu en gang er den socialistiske misundelsespolitik og mærkesager slået igennem for fuld kraft med ekstra arveafgift og øget offentligt forbrug. Radikale har ellers gentagne gange langet ud efter borgerlige regeringer og specielt støttepartiet Dansk Folkeparti, som er blevet beskyldt for at se stort på alt andet indvandringspolitikken, men det er lige præcis det samme, man med rette nu kan beskylde det tidligere borgerlige midterparti for. Det virker i hvert fald som om, at Morten Østergaard har givet køb på alle økonomiske ønsker for at få små indrømmelser på spørgsmål om indvandring. Det er stærkt bekymrende, for Østergaard burde have været garanten for, at den røde regering økonomisk blev trukket i retning af midten. Det blev den på ingen måde, og derfor fik vi den rødeste finanslov i mange år. Den er blottet for jobskabende initiativer og hensyn til erhvervslivet men til gengæld med en regering, der bruger stort set hele det økonomiske råderum i et hug. Det giver øget velfærd på kort sigt men kan på længere sigt blive en meget dyr fornøjelse.

Aarhus

Flere mænd ville se Mormon-musicalen

112

Spottede fællestræk ved villaindbrud: Tre mænd fra Aarhus idømt flere års fængsel

Annonce