Annonce
Østjylland

Her skal bilisterne stige på: Odder planlægger nyt remise-område til letbanen

Esben Kindt fra Odder Kommune fortalte om tanken om at ændre forløbet af Bøgebjerg Bæk. Foto: Søren E. Alwan

Der kan komme op mod 150 p-pladser til pendlere i nyt remiseområde. Kommunen var vært for markvandring, hvor man kunne komme med ideer og ønsker.

OODER: Måske kommer der allerede år i p-pladser ved letbanestoppet på Rude Havvej i Odder. Kommunen er i gang med at planlægge, hvad der skal ske i et stort område ved Rude Havvej, og torsdag eftermiddag blev de foreløbige tanker præsenteret ved en markvandring.

- Vi vil gerne lave en aflastnings-parkeringsplads herude, før lokalplanen falder på plads, sagde teknisk chef Casper Grønborg til de fremmødte.

Hele byen var inviteret, og omkring 20 var mødt op. De kom også med tips og ideer til kommunens embedsmænd, som stod bag mødet.

- Ideen er at inddrage borgerne, før vi begynder at slå streger. Fremmødet har været flot især i betragtning af vejret og af, at der er ikke er mange boliger herude. Der er kommet super input og nogle ting, vi allerede har tænkt på, sagde Casper Grønborg.

Annonce

Vi kunne godt tænke os at lave et projekt, så vi åbner Bøgebjerg Bæk for dem, der kommer herned. Den er dybt skåret som en kanal.

Esben Kindt, Vej og Anlæg, Odder Kommune
Odder Kommune havde inviteret til en tur i det område, der formentlig bliver et nyt remise-område for letbane og busser. Foto: Søren E. Alwan

Biler skal samles på Rude Havvej

Kommunen vil gerne lave et område, hvor letbanetog og busser kan holde om natten. Desuden skal pendlerne samles derude, så biltrafikken ikke kommer ind til byens banegård.

Aarhus Letbane og Arriva er med på ideen om et remiseområde ved Rude Havvej, men der er ikke lavet endelige aftaler endnu.

- Det tager tid, når tre-fire parter skal være enige, fortalte Casper Grønborg.

Der er dog enighed om, at garager til busser og letbanetog skal placeres i den nordlige del af området, som i dag ejes af Odder Kommune.

Letbanen vil lave en ny perron, og der skal være busholdeplads, ladestandere til biler, erhvervsområde og måske en kiosk samt toiletter.

Desuden skal Bøgebjerg Bæk, der løber i området, lægges om, og området skal byde på natur og rekreative områder. Bybussen i Odder skal have et stop, så man kan tage bybussen ned til letbanen. Desuden skal der sørges for stiforbindelser. Banegården i centrum af Odder skal stadig være det første stop for busser og letbanetog.

Kommunen ejer hele det skraverede område, der skal bruges til p-pladser, remise mv. Det er tanken, at garager til letbane og busser skal placeres i den nordlige del af området. Illustration: Odder Kommune

Lav et støjværn

Mange ting skal undersøges, bl.a. trafikken i lyskrydset ved Rude Havvej og Århusvej.

- I skal tænke på, at der i forvejen er meget støj, bl.a. fra Odder Maskinstation. Hvad med at lave et støjværn, lød det fra en af dem, der bor ved Rude Havvej.

Kommunens folk noterede ideerne ned. En af dem gik på at bevare nogle af de store træer på den ejendom ud til Rude Havvej, som Odder Kommune har købt for at realisere planerne.

- Mit ønske er, at børnehaver og dagplejebørn kan komme ud og hygge sig i et rekreativt område ved bækken, sagde teamkoordinator Jette Lehrmann Harlund fra kommunens planafdeling.

En anden borger oplyste, at det i perioder er meget vådt i området, så det skal tænkes med ind i planen.

- Vi kunne godt tænke os at åbne bækken, den er dybt skåret som en kanal. En af måderne er at åbne det op som en lille sø, så det også bliver en form for klimasikring. Og så skal vi selvfølgelig have lov af vandløbsmyndighederne, fortalte Esben Kindt fra kommunens vej- og anlægsafdeling.

Odder Kommune regner med, at et lokalplanforslag for hele området kan sendes i offentlig høring næste år.

Teknisk chef Casper Grønborg var godt tilfreds med fremmødet. Foto: Søren E. Alwan
Fornuftigt fodtøj var nødvendigt til markvandringen. Foto: Søren E. Alwan
Mens Odder Kommune holdt markvandring, kørte letbanetogene forbi med jævne mellemrum. Trafikken i krydset ved Rude Havvej og Århusvej er noget af det, der skal undersøges. Foto: Søren E. Alwan
Deltagerne i arrangementet mødtes på perronen ved Rude Havvej. Foto: Søren E. Alwan
Odder Kommune laver en ny lokalplan for området. Markvandringen var en mulighed for tidligt at komme med ideer og forslag. Foto: Søren E. Alwan
Teamchef Jette Lerhmann Harlund fra Odder Kommune var en af værterne på turen rundt i området. Foto: Søren E. Alwan
Området ved letbanestoppet på Rude Havvej skal bl.a. bruges til parkering for bilister, der vil pendle til Aarhus. Foto: Søren E. Alwan
Området ved letbanestoppet på Rude Havvej skal bl.a. bruges til parkering for bilister, der vil pendle til Aarhus. Foto: Søren E. Alwan
Området ved letbanestoppet på Rude Havvej skal bl.a. bruges til parkering for bilister, der vil pendle til Aarhus. Foto: Søren E. Alwan
Området ved letbanestoppet på Rude Havvej skal bl.a. bruges til parkering for bilister, der vil pendle til Aarhus. Foto: Søren E. Alwan
Ib Salomon (t.h.) fra Danmarks Naturfredningsforenings lokalafdeling var blandt deltagerne. Foto: Søren E. Alwan
Bøgebjerg Bæk kommer fra erhvervsområdet på den anden side af jernbanen og løber ind på det område, kommunen ejer. Foto: Søren E. Alwan
Området ved letbanestoppet på Rude Havvej skal bl.a. bruges til parkering for bilister, der vil pendle til Aarhus. Foto: Søren E. Alwan
Området ved letbanestoppet på Rude Havvej skal bl.a. bruges til parkering for bilister, der vil pendle til Aarhus. Foto: Søren E. Alwan
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Islændinge pillede brodden af Århus

Leder For abonnenter

Parkering i Skejby: Gylden mulighed for at få parkering til at fungere

En arbejdsplads med næsten 9.734 medarbejdere samlet på et areal, der svarer til cirka 500 parcelhusgrunde. Det er ikke svært at forestille sig, at det vil give problemer på mange forskellige områder. Men når det drejer sig om selve en af grundpillerne i vores velfærdssamfund; nemlig et sygehus, så tillader vi faktisk ikke, at der er alt for mange problemer. Så forventer vi - alle vi skatteborgere - at tingene bare kører efter en snor, der hverken knækker eller flosser det mindste. Men sådan er det selvfølgelig ikke i virkelighedens verden og slet ikke, når sygehuset er Aarhus Universitetshospital, der siden den tankemæssige fødsel har oplevet at få fjernet millioner og atter millioner af kroner, så det har meget svært ved at leve op til betegnelsen et supersygehus. Aarhus Universitetshospital er ét af de absolut bedste sygehuse i Danmark med nogle af de absolut bedste indenfor deres fag og specialer. Ingen tvivl om det. Men de senere år har Aarhus Universitetshospital fået et ry for også at være mangelfuldt og problemfyldt. Ikke på grund af personalet, men på grund af en økonomi og nogle økonomiske krav fra stat, der gør, at der alt for ofte har været sparerunder, nedskæringer og omorganiseringer. Samtidig har hospitalet kæmpet for at blive færdigbygget med de forsinkelser og fejl, som - desværre - alt for ofte er på store byggerier i Danmark. Nu står sygehuset færdigbygget, men der er stadig mulighed for forbedringer. Især på parkeringsområdet, som vi beskrev i mandagsudgaven af Århus Stiftstidende. Det har sygehusets ledelse, Region Midtjylland og Aarhus Kommune endelig erkendt og har derfor bedt konsulentvirksomheden Cowi om at udtænke noget bedre og langt mere funktionelt end det eksisterende. Som en - heldigvis - sjælden bruger af Aarhus Universitetshospital er det ikke svært at pege på skiltningen, som et forbedringspunkt. Ikke så meget antallet af skilte, mere størrelse og selve indholdet. Som ansat ved man godt, hvor man skal hen. Som indlagt er det mere eller mindre ligegyldigt, da andre oftest afleverer én. Som pårørende og gæst er man straks mere udfordret. Men hospitalet er førdigbygget og parkeringspladserne er lavet, så nu kan Cowi studere det adfærdsmønster, vi bilister har, når vi ankommer til et sygehus. Cowi har alle muligheder for at lave en analyse, der helt ned til de enkelte pladser kan optimere det for både ansatte og pårørende, så begge grupper får optimale parkeringsforhold tæt på supersygehuset. Alt andet vil være ærgerligt.

Danmark

Sundhedsordførere: Nu må ministeren stoppe omskæringslægen

Danmark

Anden brøler fra myndighederne: Derfor må udskældt omskæringlæge fortsætte

Annonce