Annonce
Aarhus

Her vurderes kroppen: Catwalk i skinnende blå, sterile fliser

Mads Borre sætter sit værk op. Foto: Axel Schütt
Fem afgængere fra Det Jyske Kunstakademi viser deres værker i Kunsthal Aarhus.

AARHUS: Vand drypper ned fra loftet, og det varsler om utætheder.

Men loftet i Kunsthal Aarhus er ikke utæt. Det dryppende vand er en del af Maiken Stæhrs afgangsværk fra Det Jyske Kunstakademi. Dette års fem afgængere fra akademiet viser hver deres værk, som er deres sidste arbejde fra skolen i Mejlgade efter fem års uddannelse.

Maiken Stæhrs værk minder om et badeværelse med blanke, blå, sterile fliser, en slags catwalk. Det her er et sted, hvor kroppe behandles og vurderes. En ventilator sætter den stillestående luft i bevægelse i et lidt absurd scenarie, der undervejs i udstillingen undertiden bliver krydret med performances med to modeller iført draperede, skulpturerede stykker af porcelæn. Hun er selv med.

27-årige Majken Stæhr er vokset op på Djursland, har gået på Paderup Gymnasium og et par år på Byhøjskolens kunstlinje i Mejlgade i Aarhus inden akademiet.

En del af tiden har hun brugt i Wien, hvor hun gik på et akademi i et år. Til sommer er hun inviteret med på en gruppeudstilling i Bratislava.

- Jeg har skabt kunstneriske loungemøbler til en udstilling, der kobler en beautysalon sammen med det nærliggende galleri. Jeg støber plastikstole med akupunkturnåle, så det bliver et spirituelt produkt, forklarer hun.

Annonce

Udstillingen

Kunsthal Aarhus, J. M. Mørks Gade 13. Udstillingen "Afgang 19 - Coming Out". Fem afgangselever fra Det Jyske Kunstakademi udstiller: Mark Tholander, Mads Borre, Maiken Stæhr, Matilde Mørk og Freja Støttrup. Kurateret af Maria Bordorff. Er åbnet. Kan ses til 2. juni.

Digitale collager

Mads Borre har lavet en slags opslagstavle med digitale collager på akryl og indfarvet bomuldsvæv.

Den 31-årige kunstner med opvækst i Åbyhøj har skabt værket til stedet og brugt lokalets ovenlys.

- Jeg er ofte kommet her i kunsthallen, så jeg kender stedet godt og har derfor lavet et værk, som passer til rummet, en slags rum i rummet, siger han.

Han har hentet inspiration i Newcastle i England, hvor han har været i et år af den fem-årige uddannelse.

Freja Støttrup på 27 år har med værket "Smuldrende lavendel" skabt en slags selvanalyse, kunstterapi, der gør op med facade og pænhed.

- Gå i dybden og find du af, hvad der er i værket, siger hun.

Videoværk

De to øvrige udstillere er Mark Tholander, 30 år, som har lavet en 20 minutters eftertænksom videoinstallation med titlen "They built the widened coral reef", hvor han reflekterer over tilværelsen som en vandring langs en linje.

Matilde Mørk på 37 år er uddannet koreograf og moderne danser og har skabt værket "Løber dit spor i sølv?". Det er en installation med video med blandt andet dansere, glassnegle og en slagterkrog.

Det drypper i vandet i forgrunden i Maiken Stæhrs blå catwalk af fliser. Foto: Axel Schütt
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Prøve afkræfter mistanke: Dansk mand indlagt i Aarhus er ikke smittet med coronavirus

Leder

Kære Kina: Forstå det nu - vores ytringsfrihed kan ikke trues til tavshed

En satiretegning igen. Fra Jyllands-Posten igen. Og fordømmelser igen. Hvis ikke vi allerede vidste det her i Danmark, så er der lande og regeringer, der ikke ser på ytringsfrihed, som vi gør her i landet. Ytringsfriheden er en grundlovssikret ret, som gør, at vi kan udtrykke vores meninger og holdninger gennem bogstaver, ord, streger og tegninger om alt, hvad vi måtte mene noget om. Det være sig religion, sport, mad, dans og livet i helhed. Vi skal ikke spørge nogen om lov, før vi sætter bogstaver sammen til ord og holdninger, eller før vi får streger og farver til at udtrykke en holdning. Det er vores ret i Danmark at ytre os. Og den står nedfældet i grundlovens §77: Enhver er berettiget til på tryk, i skrift og tale at offentliggøre sine tanker, dog under ansvar for domstolene. Censur og andre forebyggende forholdsregler kan ingensinde påny indføres. Og hvorfor nu denne påmindelse om vores rettigheder? Fordi vores rettigheder ikke deles af alle andre lande og regeringer, hvilket Kina nu for fuld udblæsning minder os om med kravet om en offentlig undskyldning fra Jyllands-Posten og dens tegner, Niels Bo Bojesen, der i en tegning af det kinesiske flag har udskiftet den ene store stjerne og de fire små med gule coronavirusser som en tegnet kommentar til den verdensomspændende sygdomstrussel, der lige nu er højaktuel. Det er meget svært med danske øjne at se tegningen som en kritisk kommentar til Kina, men med kinesiske regeringsøjne er det lige præcist, hvad tegningen udtrykker; kritik af Kina og dermed åbenbart også en ydmygelse. Den slags er svært for Kina at acceptere - og svært for os at forstå. Men det er ikke ensbetydende med, at vi ikke skal ytre os om eksempelvis coronavirussens udgangspunkt i netop Kina. Jyllands-Posten - og vi danskere - skal ikke bøje sig for pres fra hverken Kina eller andre lande. Jyllands-Posten skal stå fast på sin ret, og vi danskere skal bakke Jyllands-Posten op. Ingen tvivl om det. At det officielle Kina har lige så svært ved at forstå vores ytringsfrihed og vide rammer for at udtrykke holdninger gennem ord og streger, som vi danskere har ved at forstå deres følelse af æreskrænkelser og ydmygelser. Danmark og Kina rummer to vidt forskellige kulturer, hvilket flertallet af vi danskere godt kan se og forstå, men som det - set fra Danmark - tyder på, så har Kina meget svært ved at se, forstå og acceptere det forhold. Så hvad kan man gøre ved det? Man kan fortsætte med at tale sammen, at argumentere og fortsat gøre alt muligt for at få Kina til at indse, at i Danmark kommer vi ikke til at ændre på ytringsfriheden for at gøre andre lande og dets regeringer glade. Sådan fungerer ytringsfrihed ikke - ikke i Danmark og ikke i de andre lande, der benytter sig af samme form for demokrati, hvor borgerne frit kan tale og tegne.

Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Annonce