Annonce
Aarhus

Heste-ejere slår alarm: Aarhus Folkepark vil være et slag over mulen på galopsporten

Især den professionelle galopsport vil lide under en etablering af Aarhus Folkepark. Det vurderer Jydsk Galophesteejerforening. Arkivfoto

Jydsk Galophesteejerforening vil ikke støtte Aarhus Folkepark. Foreningen er ikke blevet inddraget i projektet, der har store konsekvenser for galopsportens faciliteter.

AARHUS: Galopsporten i Aarhus er truet på sin eksistens.

Det vurderer Jydsk Galophesteejerforening, der er i alarmberedskab på grund af projektet "Aarhus Folkepark".

En etablering af Aarhus Folkepark betyder, at der skal bygges boliger på arealer med eksisterende faciliteter til galopsporten.

- Det er galopsporten, der i særdeleshed bliver ramt på eksistensgrundlaget. Derfor ønsker bestyrelsen at meddele, at vi ikke ønsker, at der bygges på de arealer, hvor der i dag er et aktivt miljø hele året. Bestyrelsen har også det ønske, at de grønne områder bevares til glæde for alle århusianere, forklarer Thorkild Møller Nielsen på vegne af bestyrelsen for Jydsk Galophesteejerforening.

Annonce

Det er galopsporten, der i særdeleshed bliver ramt på eksistensgrundlaget. Derfor ønsker bestyrelsen at meddele, at vi ikke ønsker, at der bygges på de arealer, hvor der i dag er et aktivt miljø hele året.

Thorkild Møller Nielsen, Jydsk Galophesteejerforening.

Orienteret via pressen

Forslaget til Aarhus Folkepark kommer fra en selvbestaltet gruppe bestående af repræsentanter for alle aktører på stadionområdet.

Jydsk Galophesteejerforening repræsenterer galopsporten på Jydsk Væddeløbsbane. Men ifølge bestyrelsen for foreningen har den ikke haft indgående kendskab til arbejdet med at forme en ny folkepark med blandt andet et moderne fodboldstadion.

- Foreningen er ikke tidligere blevet orienteret om indholdet i projektet og er ikke på nogen måde blevet spurgt eller inddraget i tilblivelsen af dette projekt, som vil fjerne galopsportens nuværende faciliteter på Jydsk Væddeløbsbane og erstatte dem med etagebyggeri. Galophesteejerforening er først torsdag gennem pressen blevet orienteret om de gennemgribende ændringer, understreger Thorkild Møller Nielsen.

Farvel professionelle

Jydsk Galophesteejerforening gør opmærksom på, at en etablering af Aarhus Folkepark har store konsekvenser for galop-faciliteterne.

Det nedlægger alle nuværende seks galopstalde, legepladsen, paddocken, to walkere, en rotunda, alle folde, parkeringsplads og grønt område.

- Galopsporten har i snart 100 år ligget i dette område, og der er i dag et aktivt dagligt miljø med ca. 80 galopheste og seks galoptrænere med domicil på banen. Jydsk Væddeløbsbane er både et træningscenter samt en bane til afholdelse af væddeløb. Væddeløbsdelen vil projektforslaget kunne opfylde, men galophestenes muligheder er klemt så meget med forslaget, at det vil umuliggøre en ordentlig professionel træning, vurderer Thorkild Møller Nielsen og resten af bestyrelsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Elever på nedskæringstruet gymnasium strejker: Vi håber, at de kan se, at det er forkert

Læserbrev

Læserbrev: Østjyderne taber på regeringens manglende ambitioner for infrastrukturen

Trængselsproblemerne på det østjyske vejnet er til at tage og føle på. For østjyderne betyder det, at køkørsel dagligt frarøver dem tid, som kunne have brugt meget bedre med familien eller på arbejdet. For de østjyske virksomheder skader trængselsproblemerne mulighederne for at skabe vækst – tid er, som bekendt, penge. Det er med andre ord en fuldstændig uholdbar situation. Både for østjyderne og de østjyske virksomheder, men også for samfundet i sin helhed, fordi vi går glip af vækst og arbejdspladser. Køkørslen koster nemlig et samfundsøkonomisk tab på over 20 milliarder kroner om året. Penge, der kunne have været brugt til vores fælles velfærd og på en fortsat ambitiøs grøn omstilling. Der er behov for en ambitiøs infrastrukturplan, som kan sætte ind, der hvor trængselsproblemerne er størst. Et behov, som altid har haft høj prioritet i Venstre. Sidste år var vi med til at lande en ambitiøs infrastrukturaftale, og i Østjylland bragte aftalen gode nyheder. For med planen skulle E45 udvides både på strækningen mellem Aarhus S og Aarhus N med anlægsstart allerede i 2021 og på strækningen mellem Vejle og Skanderborg S med anlægsstart i 2023. Dertil kom kapacitetsforbedringer på rute 26 og udbygning af rute 15 og en enighed blandt aftaleparterne om at prioritere en fortsat udbygning af E45 fra Aarhus og op mod Randers i en kommende flerårig plan. Samlet set et løft af infrastrukturen i Østjylland på 6,3 milliarder kroner. Ja, faktisk kunne vi næsten ikke få armene ned. Men lykken var kortvarig. Under valgkampen måtte man forstå på Socialdemokratiet, at også de havde store ambitioner om at investere i infrastrukturen. Der var nærmest ingen grænser for, hvor mange vejprojekter, som skulle igangsættes, og det kunne kun gå for langsomt. Derfor må det også undre de østjyske vælgere, at regeringen - med transportminister Benny Engelbrecht i spidsen - i sommer besluttede at skrotte den infrastrukturaftale, som den tidligere regering forhandlede på plads. Man fandt fra regeringens side, at der var behov for at starte helt forfra med et såkaldt blankt kanvas. Og blankt er det til stadighed. Nu er der gået et halvt år, og der er endnu ikke indkaldt til forhandlinger. Transportministeren vil end ikke sætte noget konkret tidsperspektiv for, hvornår forhandlinger skal gå i gang. I værste fald skal vi helt frem i 2022. Det er dybt problematisk, at regeringen hænger i bremsen. Der er store infrastrukturelle udfordringer nu og her, og der er behov for investeringer nu. Vi kan ikke vente til 2021, 2022 eller senere. Så kære regering, lad os nu komme i gang med forhandlingerne, så vi kan få de nødvendige investeringer på plads.

Aarhus

Irriterende typer på hovedbanegården

Aarhus

Ransagning af bil førte politiet til skunklaboratorium: 100 ulovlige planter beslaglagt

Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Annonce