Annonce
Kultur

Hestepærer, smørrebrød og det helt almindelige liv

I Svanninge Bakker kan man finde Faaborg Museums opstillede rammer, der viser, hvor fynbomalerne har fundet deres motiver. Rammerne står kun i sommerhalvåret og bliver taget ned efter efterårferien. Men man kan stadig følge gps-koordinater til de rigtig udsigtspunkter, hvis man vil se, hvor friluftsmalerne fandt deres motiver. Foto: Faaborg Museum
I slutningen af 1800-tallet opstod en koloni af kunstnere omkring Faaborg på Fyn. Den var en del af en ny bevægelse, der malede livet på landet, som det var. Ud af kunstnerkolonien opstod Faaborg Museum, som stadig viser fynbomalernes kunstværker.
Annonce

På toppen af Lerbjerget i Svanninge Bakker er udsigten stadig den samme som for 100 år siden. Træer er vokset og væltet, men bakkerne bølger som altid, og Helnæs ligger stadig i det fjerne. Jens Birkholms maleri ”Udsigt over Svanninge Bakker” (1912) er malet på dette sted, ligesom flere andre fra kunstnerkolonien Fynboerne har fundet deres motiver i landskabet omkring og i byen Faaborg.

Fynboerne var med til at indføre impressionistiske strøg og friluftsmaleri i Danmark. Ofte stod de midt i dagligdagen - endda midt i marken - og malede livet på landet, som det foregik. De malede hverdagen og det almindelige. En hestepære eller smørrebrød. Og selv om det kan virke banalt nu, var det banebrydende på deres tid.

- De blev kaldt bondemalerne, og det var nedsættende ment dengang, fordi de ikke malede de idealiserede symbolistiske billeder af naturen, som man kendte fra guldaldermalerne. De malede det, de så. De var demokratiske malere, der mente, at kunsten skulle afspejle hverdagen. En malede smørrebrød. En anden en mand, der fejer hestepærer op. I deres samtid var det at male det almindelige provokerende, siger Eva Frellesvig, museumsinspektør på Faaborg Museum.

- Men de skildrer stadig naturen positivt. De maler sunde, raske, arbejdende folk. Det er dynamiske billeder, billeder med bevægelse i. Og det, der er specielt, er, at det er deres familiemedlemmer, der bliver modeller. For de kommer selv fra området. I modsætning til Skagensmalerne, der tog ud i landet og malede fiskere og lokale, så er Fynboerne taget hjem, hvor de er født og opvokset, for at male det liv, de kender, siger hun.

Nogle af de centrale skikkelser i gruppen af fynske malere var Peter Hansen, hans søster Anna, der bliver gift med Fritz Syberg, Johannes Larsen og hans kone Alhed, hans søster Christine, der fik efternavnet Swane, da hun giftede sig. De fleste af dem mødtes på Zahrtmans Skole i København. En kunstskole, der var i opposition til Kunstakademiet, som stadig holdt fast i de klassiske dyder. Om sommeren tog flere af dem hjem til Fyn og arbejdede som malersvende eller dekorationsmalere på herregårde, men efter deres uddannelse flyttede de tilbage til Faaborg- eller Kerteminde-egnen og malede naturen. Deres motiver blev ofte set fra markerne. Fra det perspektiv, som bønderne ville se naturen i.

I Svanninge Bakker kan man finde Faaborg Museums opstillede rammer, der viser, hvor fynbomalerne har fundet deres motiver. Rammerne står kun i sommerhalvåret og bliver taget ned efter efterårferien. Men man kan stadig følge gps-koordinater til de rigtig udsigtspunkter, hvis man vil se, hvor friluftsmalerne fandt deres motiver. Foto: Faaborg Museum
Annonce

Fynboernes museum

- I 1890’erne begynder de at slå igennem. Her bor Peter Hansen i Faaborg og Fritz og Anna Syberg i Svanninge Bakker. Nogle år senere kommer Jens Birkholm hjem fra Berlin, og han har fået Faaborgs rige mand, konservesfabrikanten Mads Rasmussen, interesseret i kunst. Selv om han i 1906 lukker fabrikken i Faaborg og flytter til København, bevarer han sin bolig i Faaborg og sin kontakt med Fynboerne.

En februardag i 1910 besøger nogle af malerne Mads Rasmussen i København, og de snakker om, at det er for dårligt, at museerne ikke køber flere af fynbomalernes værker. Derfor finder Mads Rasmussen på at lave et museum i Faaborg. Han har ikke meget kunstforståelse, men han har forståelse af betydningen af kunst både for området og for hans eftermæle. Da han godt ved, at han ikke er kunstkender, giver han Fynboerne meget frie tøjler til at sammensætte samlingen, og han betaler. Også selv om budgettet bliver overskredet nogle gange, fortæller Eva Frellesvig.

På fire måneder får de samlet værker ind, og det første kunstmuseum i Faaborg åbner i Mads Rasmussens lejlighed. Men snart køber han grunden ved siden af lagerbygningerne til den gamle konservesfabrik og får arkitekten Carl Pedersen til at tegne museet inspireret af Thorvaldsens Museum.

- Det er meget ambitiøst for en lille by som Faaborg, hvor der dengang boede 4000 mennesker. Men det er blevet en ikonisk bygning. Og nogle besøgende kommer bare for at se den, siger museumsinspektøren.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark For abonnenter

Rasmus Paludan har fundet nyt hul i lovgivningen: Sætter 200 kroner på højkant til underskrivere af vælgererklæringer

Danmark

Forbyd religiøs omvendelsesterapi

Aarhus For abonnenter

Kiks i kommunikationen kan udløse konflikter: - Et plejehjem i Aarhus er på ingen måder et luksushotel

CORONAVIRUS

Live: Corona aflyser uddannelsesbesøg for tusindvis af elever

AGF

Skuffet David Nielsen efter nederlag: - Vi manglede kvalitet offensivt

AGF For abonnenter

Karakterbogen: Kun AGF-defensiven ragede en smule op søndag aften

Annonce