Annonce
forside

Historisk nazi-vogn sættes til salg under Classic Race

Har du millionerne siddende løst i lommen, kan du blive indehaver af en historisk Mercedes, der formentlig har tilhørt en af verdens mest forhadte nazister, Reinhard Heydrich

Drømmer du om at mærke historiens skræmmende vingesus, hver gang du drejer nøglen og bakker bilen ud af indkørslen, så læs med her.

Annonce

Især hvis du også har en velpolstret tegnebog og kløe i spenderbuksen.

I forbindelse med Classic Race Aarhus sættes en helt særlig Mercedes Benz 320 Cabriolet B-model fra 1938 nemlig på auktion.

Bilen har efter alt at dømme tilhørt den forhadte nazist Reinhard Heydrich, der i 1942 blev udsat for et attentat-forsøg i en forstad til Prag, netop mens han kørte i den Mercedes, der nu sættes til salg.

Bilens nuværende ejer, Lauritz Lauritzen, fandt den historiske Mercedes i et sammenbrast træskur på en ejendom i Vestsjælland i 1980. Han fik bilen trukket fri med en traktor og købte derefter, hvad der bedst kan betegnes som det sørgelige vrag.

Herefter startede et større reparations- og detektivarbejde, der har varet i 25 år.

»Jeg har lavet biler siden 1956, og jeg har ikke mødt andre biler, der kører så godt som denne her«, fortæller Lauritz Lauritzen, der nu er klar til at skille sig af med klenodiet.

Hos Classic Race Aarhus forventer man, at Heydrichs gamle Mercedes bliver det helt store trækplaster ved auktionen for liebhaverbiler, der gennemføres 25. maj i samarbejde med BCA Bilauktion.

Et forsigtigt bud på en salgspris lyder på et sted mellem 2,7 og 3,5 millioner kroner.

»Det er absolut noget, der vil vække opmærksomhed ude omkring i Europa«, siger pressechef for Classic race Aarhus, Frederik Roland.

Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Troels Holch Povlsen køber lensgreve ud af De 5 Gaarde: Nu er kun prins Joachim medejer

Leder For abonnenter

Mere tilskud til hurtigt internet - hvor der er behov for det

Som vi fortalte mandag, så vil Aarhus fortsætte med at vokse i vildskab i de kommende år. Med hvad deraf følger. Trafikkaos, for eksempel. Af samme grund arbejder kommunen med trafikplaner, som skal sikre, at vi også i fremtiden kan komme på arbejde. De handler blandt andet om Marselistunnel, flere spor på motorvejen, Kattegatbro og andre, hamrende dyre investeringer, som kan tage spidsen af trængslen. En idé, som af gode grunde ikke indgår i planen - fordi det selvfølgelig ikke primært bør være storbyen, som tager det initiativ - kunne oplagt handle om at sikre, at der er hurtige netforbindelser i kommunerne rundt om byen. Det vil give flere mulighed for at etablere højteknologiske firmaer i udkanten af metropolen, og det vil give flere ansatte i Aarhus-virksomheder mulighed for at arbejde hjemme, hvilket også vil bidrage til mindre trængsel på vejene. Hidtil har staten faktisk interesseret sig for at udbrede hurtigt internet i udkantområderne qua bredbåndspuljen, som giver tilskud til at sætte fart på internetforbindelserne i områder, hvor det dårligt betaler sig for netudbyder-selskaberne. Men den ordning var kun en hårsbredde fra at blive skrottet, da den nye S-regering fremlagde sit første finanslovsudkast. Heldigvis er regeringen nu - efter at Avisen Danmark har stillet kritiske spørgsmål til beslutningen - kommet på andre og bedre tanker. Nu er den parat til at lade puljen fortsætte - dog med den tilføjelse, at den vil fremskynde en evaluering af, hvordan pengene er blevet brugt hidtil. Hvilket er en rigtig god idé. For det er en kendsgerning, at i hvert fald det første år røg masser af tilskudskronerne til adresser i byområder, mens ensomt liggende huse på bl.a. Djursland ikke kunne få tilskud, fordi der var forrygende fejl i kortmaterialet over bredbåndsmulighederne landet over. Ret skal være ret. Med tiden blev kortmaterialet justeret, så Djursland har fået en pænt stor portion af støttekronerne i de seneste år. Men hvor mange husstande og virksomheder på Djursland og i andre udkantsegne af landet, der stadig hænger i netbremsen, er der næppe nogen, der har overblik over. Så lad os få det kortlagt i en fart, så pengene ryger derhen, hvor der er mest behov for dem, når regeringen atter åbner for kassen.

Annonce