Annonce
Aarhus

Hjemløs og jobløs: Benjamin bor i et telt i skoven

Benjamin Foss Kristoffersen nyder solen efter en nat med blæst, regn og slud. Foto: Jens Thaysen
Antallet af hjemløse i Aarhus er fordoblet i løbet af de seneste 10 år. 26-årige Benjamin er en af dem.

AARHUS: Benjamin Foss Kristoffersen sover længe. Ikke fordi det er hans 26-års fødselsdag. Han har bare ikke andet at lave sådan en råkold tirsdag med snefnug i morgenluften. Udsigten fejler ikke noget fra hans teltplads i Marselisborgskovene. Med skoven i ryggen kan han kaste sit blik ud over vandet i Aarhus Bugt.

Her har Benjamin Foss Kristoffersen slået to telte op som bolig.

- Jeg er hjemløs, fortæller han, da han har fået viklet sig ud af soveposen.

Hvordan er det at være hjemløs?

- Det er noget lort, at man skal være hjemløs i et land som Danmark. At der går mennesker - også børn - rundt og sulter. Jeg er jo ikke den eneste, siger Benjamin Foss Kristoffersen.

De seneste tal viser, at der er sket et lille fald i antallet af unge hjemløse i Aarhus, men totalt set var der 750 mennesker uden bolig i Aarhus i 2019. I 2009 var der kun 466.

Søndagens stormvejr er drevet over. Men vejrudsigten er ikke god. Lavtryk efter lavtryk med tilhørende regn og slud får andre til at skrue lidt ekstra op for radiatoren og sætte stearinlys i vinduskarmen. Den luksus har Benjamin ikke. Varmen kommer fra en petroleumslampe, et gasblus og fra soveposen.

- Det er fint nok, når det blæser. Kulden og fugten, når det regner, er det værste. Den trænger ind alle steder. Lampen giver ikke meget varme, og gassen er for dyr, siger han.

Festivalteltet, han bor i, har været med på Smukfest i 2018. Benjamin har arvet det efter sin tante.

- Det var værre i det gamle telt. Da var jeg nødt til at sætte pæle op for at holde taget på plads, siger han.

Annonce
Jeg har røget rigtig meget hash og lavet en masse lort. Jeg blev smidt ud af min første skole og derefter sendt fra den ene skole til den anden. Jeg har været en del af "systemet", siden jeg var 14 år gammel. De seneste fem år har jeg fået mere styr på mig selv, men nu når jeg har allermest brug for hjælpen, er den svær at få.

Benjamin Foss Kristoffersen

Hjælpen mangler

- Jeg har boet her i to måneder. Det går okay, men jeg keder mig også lidt, siger han.

Er der nogen, der siger noget til, du bor her?

- Der kommer mange forbi og spørger mig, hvorfor jeg bor her, men der er ikke nogen, der har brokket sig over det. De fleste er faktisk meget forstående over for, at jeg ikke har andre muligheder, siger Benjamin Foss Kristoffersen.

Hvorfor er du hjemløs?

- Det er, fordi vi lever i et samfund, hvor det nærmest er umuligt at få en bolig. Jeg har stået på akutboliglisten i et år, men jeg er taget af den, fordi jeg skylder nogle penge fra for syv år siden, fortæller han.

Benjamin Foss Kristoffersen ruller morgenens anden smøg. Han er århusianer, opvokset i Holme.

- Jeg har røget rigtig meget hash og lavet en masse lort. Jeg blev smidt ud af min første skole og derefter sendt fra den ene skole til den anden. Jeg har været en del af "systemet", siden jeg var 14 år gammel. De seneste fem år har jeg fået mere styr på mig selv, men nu når jeg har allermest brug for hjælpen, er den svær at få, siger han.

At bo i skoven

Uddannelsesmæssigt står der folkeskolens 9. klasse på CV’et.

- Jeg går ikke så meget ind for uddannelse. Jeg kan stort set alt. Jeg har haft en masse arbejde før, som CNC-operatør, ved et kloakfirma, og jeg har været i praktik som cykelsmed, siger Benjamin Foss Kristoffersen.

Han har bygget et lille bålsted af sten fra stranden. Tørt brænde ligger under en presenning, der også skærmer for vinden, når den er i sydøst.

Benjamin er veganer.

Hvor får du mad fra?

- Jeg ville gerne "skralde" (hente kasseret mad i supermarkedernes affaldscontainere, red.), men jeg har haft mange problemer med loven, så selv om jeg synes, det er plat, man ikke må skralde, så har jeg ikke moral til at gøre det, så jeg køber grønsager for min bistandshjælp, siger han.

Du må vel ikke bo her i skoven?

- Nej, det må jeg ikke, men kommunen ved det godt. Jeg har været inde og fortælle det, forklarer han.

Han undrer sig over, man ikke må bo i telt i skoven.

- Naturen er vores allesammens, siger han.

Tillykke med fødselsdagen. Benjamin Foss Kristoffersen fylder 26 år. Han ønsker sig at komme videre i livet. Foto: Jens Thaysen

Tillykke med fødselsdagen

Men måske er det bolighåb forude.

Benjamin har nemlig fundet en bolig. Den ligger bare ikke i Aarhus Kommune.

- Den ligger i Glesborg. Jeg har været på kommunen med en lejekontrakt, som skal sendes videre til Norddjurs Kommune, så jeg kan få et lån til indskud og depositum, fortæller Benjamin Foss Kristoffersen.

Han er ikke fortrøstningsfuld. Det er de færreste kommuner, der modtager bistandsklienter med åbne arme.

- Det bliver højst sandsynligt et afslag. Så skal jeg finde noget i Aarhus, men det koster bare kassen. Man kan stort set ikke finde noget at bo i på en bistandshjælp, siger han.

Mobiltelefonen ringer. Der er Benjamins ældste søster, der ønsker tillykke med en fødselsdagssang. Samtalen bliver kort. Der er nemlig kun en procent strøm tilbage på telefonen.

Har du er fødselsdagsønske?

- Jeg har faktisk aldrig ønsket mig det store til fødselsdag - men et indskud til boligen og at komme videre i livet, siger Benjamin Foss Kristoffersen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Annonce