Annonce
Kultur

Hjemløse kunstnere får tag over hovedet

<p>Mikkeline Daa Natorp og Michael Roloff fra udstillingsplatformen Piscine i rotunden i Kunsthal Aarhus. Her vil Piscine holde til fra 31. august og fem måneder frem. Foto: Axel Schütt</p>

Den århusianske udstillingsplatform Piscine rykker ind i Kunsthal Aarhus for en periode på fem måneder.

Først fik de ordningen forlænget. Så igen - og så én gang til. Den århusianske udstillingsplatform Piscine har det seneste knap halvandet år levet en lettere omtumlet tilværelse i den karakteristiske hvide bygning ved siden af det gamle hovedbibliotek ved Mølleparken.

Annonce
Hele holdet bag Piscine med Kunsthal Aarhus? kunstfaglige direktør Jakob Fabricius placeret ved mikrofonen. PR-foto

Bygningen, der i mere end 30 år har rummet atelierer for et bredt udsnit af byens billedkunstnere, skal nu tømmes, da den blevet solgt til private investorer.

Piscine har imidlertid fundet en løsning, idet sammenslutningens fem medlemmer rykker ind i Kunsthal Aarhus. Nærmere betegnet i rotunden, der vil danne ramme om Piscine's egne aktiviteter.

Aftalen gælder i fem måneder med en fernisering 31. august.

Præcis hvilken udstilling, der bliver tale om, er endnu uvist. Men de store linjer er tegnet, forklarer Mikkeline Daa Natorp og Michael Roloff fra Piscine.

»Vi er lige nu i gang med skitserne til hele perioden, så vi kan endnu ikke sige, hvor mange udstillinger, vi kommer til at præsentere. Men der bliver overordnet tale om tværmedielle helhedsudtryk«, siger Mikkeline Daa Natorp og tilføjer, at rotunden vil være »et transformativt udstillingsrum«.

»Ja, vi arbejder på en rød tråd; der bliver én samlet fortælling henover hele perioden,« forklarer Michael Roloff.

»Når vi åbner 31. august bliver det os som et kollektiv, der sammen skaber et udtryk, der viser, hvem vi er og hvor vi er på vej hen. Det betyder ikke, at vi hænger individuelle værker op. Vi vil præsentere os som Piscine. Det er det tætteste, vi kan komme på det lige nu.«

Snak og forhandling

Og når de fem måneder i Kunsthal Aarhus er gået?

»Vi vil altid være opsøgende i forhold til andre lokaliteter,« siger Michael Roloff.

»Det kan være i andre formater også; det kan være, at vi udgiver os selv som en bog. Eller en podcast-serie. Men hvad der konkret skal ske efter de fem måneder, ved vi ikke.«

At Kunsthal Aarhus overhovedet kom ind i billedet skyldes stedets kunstfaglige direktør Jakob Fabricius.

»Han var flittig til at dukke op til vores sidste ferniseringer dernede«, siger Mikkeline Daa Natorp med henvisning til udstillingsstedet ved det gamle hovedbibliotek.

»Vi tog selv kontakt til ham og nævnte, at vores virke på Møllegade var ved at være ovre - og at vi syntes, det kunne være spændende at skifte adresse. Så en løs snak blev hurtigt til en forhandling«, siger Michael Roloff.

»For ganske nylig fik vi grønt lys til at samarbejdet kunne gennemføres.«

Begejstret direktør

Kunsthal Aarhus' kunstfaglige direktør, Jacob Fabricius, er begejstret for Piscine, som han mener har været »et samlingssted for en ung scene med et gennemført program.«

Han er p.t. bortrejst, men beretter i en pressemedelelse blandt andet:

»Vi synes, det ville være interessant at løfte dem op, se dem prøve nye kræfter og se, hvad de kan lave indenfor mere institutionelle rammer i en kortere periode.«

»Det er vigtigt at støtte et ungt, kreativt miljø i Aarhus, så de bliver boende og ikke flytter til Bruxelles, Berlin eller København. I Kunsthal Aarhus bliver de en autonom størrelse; de hacker sig på en måde ind. Med egen indgang og selvfølgelig eget program og måde at gøre tingene på.«

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Annonce