Første skridt er en nødvendig vvm-redegørelse, og den skal laves, mens vi venter på 2025-planer, siger borgmester Peter Sørensen (S). Han tror på, at undersøgelsen er på trapperne.
Horsens: En udvidelse af E45 mellem Randers og Vejle har nu førsteprioritet, når det kommer til offentlige investringer i infrastrukur.
Det meldte transportminister Ole Birk Olesen (LA) ud i dagens udgave af Jyllands-Posten, og det vækker tilfredshed på borgmester-kontoret i Horsens.
- Men ikke overraskelse, pointerer borgmester Peter Sørensen (S).
- Det står jo i regeringsgrundlaget, og det er ikke længe siden, ministeren stillede op til debatmøde på Fængslet i Horsens og signalerede, at noget snart var på vej.
- Derfor er jeg ikke overrasket over dagens udmelding, og jeg er helt enig med Ole Birk i, at mobiliteten på E45 skal øverst på listen.
Peter Sørensen (S), borgmesterDet vil være meget overraskende for mig, hvis der ikke sættes gang i en vvm-redegørelse senere på året.
Finansiering er op til regeringen
Regeringen meldte allerede i maj ud, at det frem mod 2025 er planen at afsætte 22 mia. kr. ekstra til infrastruktur.
I dag fastslår Ole Birk Olesen over for Jyllands-Posten, at den offentlige kasse nu er smækket i, når det gælder letbaner, og at vejprojekter er vigtigere at bruge penge på end togprojekter.
Horsens-borgmesteren mener dog, at investeringer i offentlige veje skal gå hånd i hånd med investeringer i kollektiv trafik.
- Jeg har respekt for, at der skal være økonomi til de projekter, der sættes i gang, men der er mange modeller til at finansiere eksempelvis letbaner. Økonomisk ansvarlighed har vi alle brug for, men i forhold til investeringer i infrastruktur er det slet ikke min opgave at anvise finansieringen.
- Det overlader jeg trygt til regeringen, men jeg er glad for, at ministeren nu så præcist har tilkendegivet, at E45 står først for, lyder det fra Peter Sørensen.
Pengene findes allerede
Samtidig understreger bormesteren, at der er andre penge at gøre med end de bebudede 22 mia. kr.
I 2009 afsatte en række forligspartier penge til grøn transportpolitik, og i denne grønne forligspulje er der penge til overs, påpeger han.
- Så jeg siger tydeligt, at pengene til at komme i gang allerede findes.
Fra Peter Sørensen lyder der endnu en opfordring til regeringen om at igangsætte vvm-redegørelsen (vurdering af virkninger på miljøet), som er det nødvendige første skridt på vejen til en udvidelse af E45.
- Vvm-redegørelsen vil vise, hvilke strækninger der med fordel kan laves først og hurtigst, og den vil også endnu engang bekræfte behovet, siger borgmesteren.
Han vurderer, at arbejdet med redegørelsen vil tage et års tid, og ifølge Peter Sørensen er der ingen tid at spilde.
- Det er bare om at komme i gang, mens vi venter på 2025-planer, siger han.
Ifølge borgmesterens oplysninger vil en vvm-redegørelse af E45-udvidelsen koste i omegnen af 40-50 mio. kr.
- De penge har man i puljen, og i Business Region Aarhus har vi længe presset på for startskuddet. Det lover jeg, at vi bliver ved med, men jeg skylder også at sige, at vi oplever, at regeringen og ministeren lytter.
- Så lur mig, om undersøgelsen ikke sættes i gang senere på året, lyder et gæt fra Horsens-borgmesteren.