Annonce
Erhverv

Horsens-virksomhed køber op i Tyskland: Vi vil tiltrække flere europæiske kunder

Jan Rohdemejer er fjerde generation i familievirksomhedens direktørstol. Han og søsteren, der ikke er en del af den daglige drift, ejer hver 35 procent af aktierne i virksomheden, mens hans far, Finn Rohdemejer, stadig ejer 30 procent. Nu har Horsens-virksomheden købt op i Tyskland. Arkivfoto: Morten Pape
HAI Horsens' kompetencer inden for overfladebehandling af aluminium er efterspurgt i hele Europa, og nu har Horsens-virksomheden købt en tysk virksomhed med godt 50 ansatte.

Horsens: Den mere end 100 år gamle virksomhed HAI Horsens får nu også produktion i Tyskland.

Det sker efter overtagelsen af det tyske firma Becker-Menzenbach, som holder til i Kurtscheid syd for Bonn.

HAI Horsens beskæftiger sig med overfladebehandling af aluminium og får med opkøbet tilført et stort anodiserings- og pulvermalingsanlæg i Tyskland, hvor produktionen skal fortsætte.

HAI beskæftiger i dag cirka 170 medarbejdere, og med opkøbet bliver det til cirka 50 mere.

Jan Køpke Rohdemejer, administrerende direktør og medejer af HAI Horsens, glæder sig over opkøbet, som, han mener, vil skabe synergier og udbygge Horsens-virksomhedens position som den førende europæiske anodiserings-virksomhed:

- Den tyske fabrik behersker teknologier, vi ikke har her, og omvendt. Samtidig er beliggenheden strategisk god for vores marked, siger direktøren, som har flere europæiske kunder og nu forventer at kunne tiltrække endnu flere fra især Tyskland og Holland.

- Vi udvider vores netværk og styrker udbuddet af ydelser over for vores kunder. Det vil gøre os til en endnu mere attraktiv samarbejdspartner i fremtiden, og det udbygger vores position i industrien, uddyber han.

Annonce

Den tyske fabrik behersker teknologier, vi ikke har her, og omvendt. Samtidig er beliggenheden strategisk god for vores marked.

Jan Køpke Rohdemejer, adm. direktør

Har samarbejdet i flere år

Jan Køpke Rohdemejer er fjerde generation ved roret i virksomheden, som han ejer sammen med sin søster og deres far.

Virksomheden, der er grundlagt i 1913, købte allerede i 1970’erne en række mindre selskaber i Danmark, og siden har den udviklet sig og vokset på alle fronter.

På matriklerne mellem Sverigesvej og Førøvej er der udvidet rundt regnet 30 gange, så der i dag er 25.000 kvadratmeter under tag. Den tyske fabrik råder over 8500 kvadratmeter under tag, fortæller Jan Rohdemejer, som finder det særligt spændende, at Horsens-virksomheden nu vokser og etabler sig med egen produktion i udlandet, siger han.

- Markedet for anodisering er i stigende grad internationalt. Vores kompetencer og ydelser er efterspurgt i hele Europa og også uden for det europæiske marked, og vi ser frem til at kunne sætte vores know-how og kompetencer endnu mere i spil uden for Danmark, siger han.

Den opkøbte virksomhed er også familieejet, og Jan Køpke Rohdemejer betragter virksomheden som et stærkt match på alle parametre:

- Vi har gennem mange år samarbejdet med Becker-Menzenbach, som vi kender som en fantastisk virksomhed, siger han.

Ifølge en pressemeddelelse fra HAI er aktionærerne i den tyske familie også glade for matchet:

- Vi mener, at vi med en brancheekspert og et kompetent firma som HAI Horsens har fundet den rigtige partner. Det var vigtigt for os, at virksomheden, dets medarbejdere, kunder og leverandører fik et udviklings-orienteret perspektiv, der kan forventes at være succesfuld, lyder det i en udtalelse fra de administrerende direktører, Dr. Thomas Becker og Norbert Menzenbach.

Tysk virksomhed skifter navn

Overtagelsen forventes at træde i kræft 1. marts, og herefter vil den tyske virksomhed skifte navn til HAI Kurtscheid.

- Vi glæder os til at byde Becker-Menzenbachs dygtige medarbejdere velkommen til HAI, ligesom vi ser frem til samarbejdet med såvel eksisterende som fremtidige kunder og samarbejdspartnere i vores tyske afdeling, fastslår Jan Køpke Rohdemejer.

Efter aftale parterne imellem oplyses købesummen ikke, ligesom virksomhedens fremtidige omsætning ikke oplyses.

Det senest offenliggjorte regnskab fra HAI Horsens omfatter regnskabsåret 1. oktober 2017 - 31. september 2018, og her er bruttofortjenesten opgjort til cirka 15,1 millioner kroner, og resultatet før skat beløb sig til cirka 3,1 millioner kroner.

Store som små emner overflade-behandles i en proces, hvor de dyppes i flere forskellige kar i HAI’s produktionshaller. Det skal nu ske såvel i Horsens som i den tyske by Kurtscheid. I Horsens arbejder produktionen i treholds-skift 24-7. Den tyske fabrik, som nu er købt, arbejder i halvandet holdsskift, fortæller Jan Rohdemejer. Arkivfoto: Morten Pape
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Annonce