Annonce
Indland

House of Cards-forfatter: Kevin Spacey-sag har knust mit hjerte

Forfatteren Michael Dobbs er ked af sagen, der har suspenderet "House of Cards".

Michael Dobbs, der har skrevet bøgerne bag "House of Cards", er i Danmark og fortæller om den svære tid.

Torsdag aften uddeler Nordisk Film tre hæderspriser i Valby, og en af de inviterede gæster er lord Michael Dobbs, der er forfatteren bag den originale House of Cards-bogserie, der har dannet grundlaget for Netflix-serien af samme navn.

Den britiske forfatter er inviteret for at give et oplæg om sit arbejde med at skrive politisk fiktion, men han er dog meget påvirket af den penible sag, Netflix lige nu befinder sig i, efter at hovedrolleindehaveren Kevin Spacey er blevet anklaget for sexchikane i flere tilfælde, og er blevet fyret fra serien.

- Det har været frygteligt, siger han til Ritzau.

- Jeg synes, Netflix har gjort det rigtige. Det er på tide, at Hollywood og tv-branchen sørger for at sætte nogle højere standarder, siger han om streaminggigantens beslutning.

Allermest tænker han på alle de mennesker, der lige nu lider under, at serien er foreløbigt suspenderet og optagelserne er på hold.

- Det har væltet min verden. Man skal jo tænke på, at der er tusindvis af mennesker ansat på House of Cards-produktionen.

- Der er taxichauffører, stylister, tømrere, der er mange ud over de store skuespillere, der sørger for, at de kan passe deres arbejde, og de har ikke nogle job lige pludselig. Det er en tragedie, synes jeg, siger Dobbs.

Han håber, at det kan lade sig gøre at finde en måde at fortsætte serien på.

- Jeg håber, vi kan finde en vej fremad, alle vil jo gerne have, at den kan fortsætte, ingen ønsker, at den skal slutte på den her måde.

- Men det er jo ikke min beslutning, det er nogle andre, der skal se, om man kan reparere de skader. Men jeg kan ærligt sige, at det har knust mit hjerte.

Det er 30 år siden, Michael Dobbs, der tidligere har haft en fremtræden rolle som politiker for de konservative i Storbritannien, skrev trilogien "House of Cards".

- Det var egentlig et slags uheld, jeg havde aldrig tænkt, at jeg skulle være forfatter, eller at bogen skulle udkomme. Men 30 år senere er vi her stadig og historien - håber jeg - er stadig relevant.

Hvorfor serien er blevet så omtalt og populær verden over, mener han, handler om, at han selv har en baggrund som politiker.

- En del af det er held. Og så kender jeg politik indefra. Hvis man er i politik, er det de færreste, der har tid til at skrive noget ordentligt om det. Og er man ikke i politik, så er det svært at skrive om, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce