Annonce
Kultur

Humor og kunst går hånd i hånd: Her skal du grine ad kunsten

Harald Thys (forrest til højre) og Jos de Gruyter er et par spasmagere med underspillet humor i værkerne. Foto: Hans Petersen

Du kan få et rigtig godt grin ved at opleve udstillingen "Konkurseksperter" i Kunsthal Aarhus.

AARHUS: De griner hele tiden, mens de fortæller om deres værker - som viser folk, der er eksperter i at gå konkurs.

De to belgiere Jos de Gruyter og Harald Thys har fundet 40 personer, hvis skæbner er forunderlige og mange af dem til at grine ad.

Fra fredag kan de opleves i Kunsthal Aarhus, hvor du kan få et rigtig godt grin og noget at tænke over.

"Konkurseksperter" er titlen på udstillingen, der viser portrætter af folk, der på en eller anden måde har lavet noget usædvanligt. For eksempel kan du se et portræt af Freddy van Gaever, der startede flyselskabet VG Airlines, men kun fløj en tur - til New York - før selskabet gik konkurs. Hvorefter han blev højreorienteret politiker. Der er også ham, der havde et lidt deformeret ansigt og derfor lod sig tatovere voldsomt, så det var noget andet, man så. Eller den russiske kvindelige zar, som slog mennesker ihjel i hobetal i sit slots kælder. Og Ludwig II af Bayern, der druknede i en båd, der var formet som en svane.

Det er i den stil. Ansigterne og en bog med tekster om hver enkelt fortæller historierne.

Annonce

Udstillingerne

To udstillinger i Kunsthal Aarhus, J. M. Mørks Gade 13. "Konkurseksperter" af belgierne Jos de Gruyter & Harald Thys og "The Work of Art and The Spiritualization of Selfempowerment" af nordmanden Steinar Hage Kristensen.Begge åbner med fernisering fredag 26. oktober kl. 17-19. De kan ses til 6. januar 2019.

www.kunsthalaarhus.dk

Manden, der blev tatoveret. Foto: Hans Petersen

Tid til en smøg

Der er nok at læse om, og de to kunstnere på 52 og 53 år vil næste år være Belgiens indslag på Venedig Biennalen - og det er bestemt ikke noget, hvem som helst oplever.

Deres humor er underspillet, men til at forstå. Når de fortæller, slår de over i et grin, når de skal til at berette om pointen. Hvis de da ikke lige indimellem skal uden for huset for at have sig en hjemmerullet cigaret. Dem kan de ikke undvære.

I Venedig kommer nogle af skulpturerne fra Aarhus med.

- Men her bliver ansigterne større, de får en krop, og en robot får dem til at bevæge sig, forklarer de to, mens de gør klar til udstillingen.

Harald Thys har også sin søster med. Foto: Hans Petersen

Værelse af uhygge

Figurerne, som vi kan kalde portrætbuster, bygger de op via et foto af personen. Det bliver 3 D-skannet og overladt til en skulptør, der bygger hovedet op af tung gips. Derefter maler de det og sætter hår på.

- Der er diktatorer, B-skuespillere, mordere og deres ofre, forretningsmænd, både historiske og nulevende. De er mareridtsagtige, uhyggelige, terrorister, fortæller de.

Udstillingsrummet, der er det nederste og største i kunsthallen, har sterilt tæppe oven på det ellers så smukke parketgulv.

- Det skal give indtryk af stilhed, renhed, vores civilisation, som et bibliotek, et værelse af uhygge.

Ansigt fra udstillingen. Foto: Hans Petersen

16 skulpturer

De to belgiere har tidligere udstillet sammen med nordmanden Steinar Haga Kristensen, og han er også her med en udstilling, der åbner samtidig.

Han spiller på symbolik og viser 16 næsten ens mandshøje skulpturer, som står med noget symbolsk i hænderne, alle med to genstande, der er ens, men 16 forskellige.

- Det er en abstraktion over vor tids grædende barn, siger Steinar Haga Kristensen og hentyder til det berømte billede, som engang hang i mange danske hjem.

- Der er 16, fordi det er et godt tal for kombination, fire gange fire for eksempel. De kan bruges som soldater i forskellige grupperinger og er et billede på den foranderlighed, vi møder, siger han og fortæller, at det er noget uforklarligt, de har i hænderne. Måske noget it, en abstraktion, sådan er vor tids ideal.

- Internettet er en abstrakt form for en ekstrem magtfigur i en verden, hvor vi ikke kan blive enige om, hvad der er sandt og hvad der er falsk, siger Steinar Haga Kristensen, der er 38 år og uddannet på akademiet i Oslo.

Ansigt fra udstillingen. Foto: Hans Petersen

Ornamenter udenom

Steinar Haga Kristensen viser også nogle store billeder, der er omgivet af ornamenter, skabt af flamingo og malet over med gråt som et tegn på en brun periode, han netop har været inde i. Også i billederne er der symboler i figurerne, der også holder genstande i hænderne.

Nogle af dem kan være kirkens folk, der har magt, og et kan minde om de to amerikanske sportsstjerner - John Carlos og Tommie Smith - som med deres sortbehandskede hænder demonstrerede for black power ved de olympiske lege i 1968 i Mexico.

- Men det har jeg ikke tænkt på, da jeg lavede dem, siger Steinar Haga Kristensen, hvis værker kan minde om værker fra totalitærstater og diktaturer.

Hans udstilling åbner også på fredag med fernisering.

Den russiske herskerinde. Foto: Hans Petersen
Svensk sangerinde. Foto: Hans Petersen
Ansigt fra udstillingen. Foto: Hans Petersen
Ansigt fra udstillingen. Foto: Hans Petersen
Ansigt fra udstillingen. Foto: Hans Petersen
Ansigt fra udstillingen. Foto: Hans Petersen
Ansigt fra udstillingen. Foto: Hans Petersen
Ansigt fra udstillingen. Foto: Hans Petersen
Steinar Haga Kristensens symbolske figurer. 16 styk. Foto: Hans Petersen
Kirkens folk med ornamenter uden om billedet. Foto: Hans Petersen
Et af Steinar Haga Kristensens værker. Foto: Hans Petersen
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Kombineret Ungdomsuddannelse (KUU) går i glemmebogen som kæmpe succes

Alt imens de nye, store FGU-institutioner (FGU = Forberedende Grund Uddannelse) kæmper for at finde fodfæste, viser det sig, at forløberen, Kombineret Ungdomsuddannelse (KUU), har været en stor succes (https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2019/sep/190927-syv-ud-af-ti-unge-kommer-godt-videre-efter-kombineret-ungdomsuddannelse). FGU-institutionerne er opbygget som meget store institutioner (Aarhus ca. 700 elever) og skal løse opgaven med at hjælpe unge uden forudsætninger for at gennemføre en anden ungdomsuddannelse. KUU havde samme målsætning, men uddannelsen var baseret på institutionssamarbejder og dermed mindre pædagogiske miljøer med plads til individuelle forskelle. I Aarhus havde vi gennem pilotforsøg gjort positive erfaringer, med at forskellige mindre institutioner (bl.a. produktionsskoler og daghøjskoler) arbejdede sammen i respekt for indbyrdes forskelligheder og med plads til forskelligheden i målgruppen. Det førte naturligt frem til et forbilledligt samarbejde omkring den KUU, der nu viser sig at have været en stor succes, og hvor syv ud af ti unge er kommet godt videre. Lovgivningsprocessen bagved KUU var desværre præget af politisk uenighed, så opbakningen var ikke bred. Derfor blev KUU-lovgivningen tidsbestemt med udløb i 2021. Lovgiverne på Christiansborg købte sig tid til at blive enige om en løsning på den udfordring, man vidste var der. Resultatet blev FGU, en stor og samlende lovgivning med bred opbakning, hvilket naturligvis er positivt og helt nødvendigt. Desværre levner FGU-loven umiddelbart ikke plads til undervisningssamarbejder med mindre, selvstændige institutioner (f.eks. daghøjskoler), der dermed afskæres fra at bidrage med massiv erfaring og kompetencer, der nu ses dokumenteret gennem den succes, som KUU har været. Politiske ønsker om indflydelse og styrbarhed gik forud for hensynet til den sårbare målgruppe; systemkrav trumfer menneskehensyn og sund fornuft. Alt imens vi slikker sårene og kæmper for at holde os på benene, efter at have investeret massivt i at gøre det godt til gavn for målgruppen, ønsker vi FGU-institutionerne held og lykke med at løse opgaven. Men vi savner en forklaring på, hvorfor eksempelvis daghøjskolerne i Aarhus, der nu gennem fem år har bidraget massivt til en sjælden set succes på uddannelsesområdet, atter skal kæmpe for overlevelse efter at have spillet rollen som nyttige idioter. Når det så viser sig, hvor FGU oplever problemer, er vi naturligvis klar til at indgå i samarbejder, til glæde for de mange, der ikke lige er skabt til at trives på kæmpe institutioner.

Aarhus

Stor eftersøgning efter 4-årige der forsvandt fra børnehaven - men de skulle bare hjem at lege

Annonce