Annonce
Debat

Hurtigere tog: Lad Aarhus få en ekstra super-banegård

"Vi, der bor i bl.a. Randers og Aalborg, synes ikke, at det er særlig sjovt at skulle spilde syv-otte minutter på turen ind og vende på Aarhus H. Men vi forstår til fulde, at de mange, der bor eller arbejder i Aarhus midtby, fortsat ønsker at komme helt ind til byens centrum", skriver en række SF-medlemmer. Arkivfoto: Axel Schütt
Annonce

DEBAT: Den 1. januar foreslog Jan T. Hansen i et debatindlæg i Stiften at etablere en ekstra station vest for Aarhus midtby til betjening af de gennemgående tog imellem Fredericia og Aalborg.

Dette forslag er vi meget enige i.

SF i Region Midtjylland og på landsplan har længe arbejdet med et forslag om at anlægge en såkaldt shunt, dvs. et forbindelsesspor, imellem de syd- og nordgående baner ved Eskelund. Det fremgår både af SF's valgkampsoplæg til regionsvalget i 2017 og af SF's investeringsudspil til folketingsvalget i 2019.

Denne shunt skal først og fremmest betjene godstog ned igennem Jylland, som bl.a. kan aflaste E45. Godstransport på bane er i vækst både i Danmark og i resten af Europa. Godstog igennem Jylland bør derfor understøttes af en tidsbesparelse på 45-60 minutter og mindre luftforurening i Aarhus midtby ved ikke at skulle vende på Aarhus' sporterræn.


Med shunten vest for Aarhus kan vi få mere gods på skinner på mindre plads og med mindre tidsforbrug. Samtidig kan shunten blive første skridt til at anlægge Aarhus Super H. Til gavn for hele Øst- og Nordjylland. Til gavn for de landsdækkende super-lyntog.


Samtidig foreslår SF, at der anlægges en Aarhus Super H ved Viby Ringvej og Søren Frichs Vej. Stationen skal bruges af lyntogene imellem København og Aalborg. Tidsbesparelsen ved ikke skulle ind på Aarhus' sækbanegård med lyntogene vil gøre det væsentligt lettere at realisere en timeplan med en stiv køreplan, hvor tog afgår klokken hel og halv fra København, Odense, Aarhus Super H og Aalborg.

Vi, der bor i bl.a. Randers og Aalborg, synes ikke, at det er særlig sjovt at skulle spilde syv-otte minutter på turen ind og vende på Aarhus H. Men vi forstår til fulde, at de mange, der bor eller arbejder i Aarhus midtby, fortsat ønsker at komme helt ind til byens centrum. Det vil netop være muligt med alle intercitytog og regionaltog til Aarhus fra byerne i Østjylland.

SF har imidlertid større planer for forbedring af jernbanen i Jylland, som yderligere kan understøttes af en ny Aarhus Super H. I SF's valgkampsudspil fra folketingsvalget foreslog SF en ny bane fra Aarhus til Silkeborg på nordsiden af Brabrand Sø og dermed videre til Ikast og Herning. Denne bane skal også have station ved Aarhus Super H, hvorved der bliver mulighed for omstigning til lyntoget her. Køreplanen skal selvfølgelig tilrettelægges, så der kører tog ind til Aarhus H fra Aarhus Super H kort efter lyntogenes ankomst (gerne ved, at toget deles ved Aarhus Super H). Ligeledes skal trafikken til den øvrige del af Aarhus betjenes af en letbane ved Ringvejen og en letbane ad Søren Frichs Vej til midtbyen.

Med shunten vest for Aarhus kan vi få mere gods på skinner på mindre plads og med mindre tidsforbrug. Samtidig kan shunten blive første skridt til at anlægge Aarhus Super H. Til gavn for hele Øst- og Nordjylland. Til gavn for de landsdækkende super-lyntog.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Store vaccinedag forløb smertefrit: Vaccinationscentret på Aarhus Ø er klar til at stikke mange flere

Annonce