Annonce
Aarhus

Hva' sker der her? Stranden ved Risskov dækket med Leca-nødder

Stenene ligger fra Bellevue og frem til Åkrogen. Foto: Jens Thaysen
Strækning fra Bellevue til Åkrogen var onsdag dækket af de brune lernødder, som ellers hørte til inde på Aarhus Havn.

RISSKOV: Hvis man havde udset sig Bellevue Strand i Risskov til en gåtur onsdag, så blev man mødt af synet på billedet herover - stranden herfra og ud til Åkrogen var nemlig dækket af Leca-nødder, altså de små sten, som blandt andet kan bruges til gulve. Men onsdag var stranden altså dækket af de brune, nøddelignende kugler, som man kan se på billedet, avisen har fået fra en læser.

Efter et par opringninger til blandt andet politi og brandvæsen, som ikke umiddelbart kunne pege på, hvor nødderne kom fra, dukkede svaret til sidst op fra Nikolaj Kruse, der er geolog ved Aarhus Kommune.

- De kommer fra Aarhus Havn, fra byggeriet af den nye færgeterminal på Østhavnen og er ført med havstrømmen til Risskov, fortæller han.

Nødderne er lavet af ler, og er derfor hverken farlige for mennesker og miljø. Af samme årsag er kommunen også i øjeblikket ved at finde ud af, hvad der skal ske med dem.

- I og med at de er lavet af ler, så forsvinder de af sig selv. Derfor er vi ved at finde ud af, om det giver mening at bruge tid og ressourcer på at sende nogen ud og fjerne dem. Men de kan jo bruges i et rhododendron-bed eller lignende, hvis nogen mangler, siger Nikolaj Kruse.

Det er ikke første gang, at en strand har været ramt af de brune lerkugler, faktisk skete det også tidligere på året. Dengang vidste man ikke, hvor de var kommet fra, men de er sandsynligvis kommet fra samme sted.

Annonce
De nøddelignende sten er lavet af ler, så de er ikke farlige for hverken miljøet eller mennesker. Foto: Jens Thaysen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Nederlag til styrelse: Skandalelæge må fortsætte med at omskære drengebørn

Leder For abonnenter

Parkering i Skejby: Gylden mulighed for at få parkering til at fungere

En arbejdsplads med næsten 9.734 medarbejdere samlet på et areal, der svarer til cirka 500 parcelhusgrunde. Det er ikke svært at forestille sig, at det vil give problemer på mange forskellige områder. Men når det drejer sig om selve en af grundpillerne i vores velfærdssamfund; nemlig et sygehus, så tillader vi faktisk ikke, at der er alt for mange problemer. Så forventer vi - alle vi skatteborgere - at tingene bare kører efter en snor, der hverken knækker eller flosser det mindste. Men sådan er det selvfølgelig ikke i virkelighedens verden og slet ikke, når sygehuset er Aarhus Universitetshospital, der siden den tankemæssige fødsel har oplevet at få fjernet millioner og atter millioner af kroner, så det har meget svært ved at leve op til betegnelsen et supersygehus. Aarhus Universitetshospital er ét af de absolut bedste sygehuse i Danmark med nogle af de absolut bedste indenfor deres fag og specialer. Ingen tvivl om det. Men de senere år har Aarhus Universitetshospital fået et ry for også at være mangelfuldt og problemfyldt. Ikke på grund af personalet, men på grund af en økonomi og nogle økonomiske krav fra stat, der gør, at der alt for ofte har været sparerunder, nedskæringer og omorganiseringer. Samtidig har hospitalet kæmpet for at blive færdigbygget med de forsinkelser og fejl, som - desværre - alt for ofte er på store byggerier i Danmark. Nu står sygehuset færdigbygget, men der er stadig mulighed for forbedringer. Især på parkeringsområdet, som vi beskrev i mandagsudgaven af Århus Stiftstidende. Det har sygehusets ledelse, Region Midtjylland og Aarhus Kommune endelig erkendt og har derfor bedt konsulentvirksomheden Cowi om at udtænke noget bedre og langt mere funktionelt end det eksisterende. Som en - heldigvis - sjælden bruger af Aarhus Universitetshospital er det ikke svært at pege på skiltningen, som et forbedringspunkt. Ikke så meget antallet af skilte, mere størrelse og selve indholdet. Som ansat ved man godt, hvor man skal hen. Som indlagt er det mere eller mindre ligegyldigt, da andre oftest afleverer én. Som pårørende og gæst er man straks mere udfordret. Men hospitalet er førdigbygget og parkeringspladserne er lavet, så nu kan Cowi studere det adfærdsmønster, vi bilister har, når vi ankommer til et sygehus. Cowi har alle muligheder for at lave en analyse, der helt ned til de enkelte pladser kan optimere det for både ansatte og pårørende, så begge grupper får optimale parkeringsforhold tæt på supersygehuset. Alt andet vil være ærgerligt.

Danmark For abonnenter

Skandalelæge sagde det var mavesyre: 11 dage senere fødte Kristine sin døde søn

Annonce