Annoncørbetalt indhold

Hvad er grafisk facilitering?

Annonce

Dette indhold er sponsoreret

Grafisk facilitering, eller visuel facilitering som det også kaldes, er et testet og anerkendt kreativt værktøj, der bruges i alt fra store, internationale virksomheder til små lokale virksomheder og alt midt imellem – til at formidle indhold på en visuel og overskuelig måde.

Måske er du allerede stødt på det – f.eks. på en lederkonference, en workshop eller på et online møde; en visuel person, som sætter billeder på dagens indhold, tegner virksomhedens strategi eller generelt bare bruger visualisering, som en faciliteringsteknik. I begrebet grafisk facilitering ligger nemlig både metoden – altså hvordan du ved hjælp af simple visualiseringer hurtigt kan viderefortælle visioner, strategier eller komplekse processer, så de er letforståelige for andre. Men samtidig bruges begrebet også om selve det at tegne live (som kaldes mange forskellige ting som f.eks. graphic recording, visuelt referat, live drawing, sketch noting med flere).

Hvordan skaber live visualisering værdi for min virksomhed?

Grafisk facilitering gør din virksomhed i stand til at skabe overblik - og større fælles forståelse for alt lige fra strategier til forandringsprocesser, interne processer, forretningsudvikling med videre - gennem billeder, tegneserier og illustrationer. For visualisering er innovativt, skaber højt engagement og bliver husket i din modtagers hjerne.

Visualiseringer taler nemlig direkte til menneskehjernen i et letforståeligt sprog, som er interessant og sjovt at se på, alt imens det skaber overblik og gør det muligt for modtageren at genfortælle din virksomheds budskaber. Netop derfor er grafisk facilitering som metode blevet så populært i store virksomheder verden over til at styrke virksomhedskommunikationen og dermed også medarbejdernes engagement.

Tegne-effekten får dig til at huske

Studier viser, at vi meget bedre kan huske og forstå noget, når vi har tegnet det. Det hedder ”the drawing effect” og er en anerkendt metode, som bygger på vores hjerner og den måde spejlneuronerne bliver aktiveret, når vi selv tegner eller ser andre tegne. Det skaber simpelthen ekstra ”plovfurer” i hjernen, så vi både forstår og husker budskabet bedre. Derfor skaber live visualiseringer fælles fodslag og forståelse for budskaberne hos dine medarbejdere, interessenter og kunder.

Virksomhedsstrategien bliver delbar mellem medarbejdere

En ofte overset merværdi af live drawing er, at medarbejdere og ledere bliver så vilde med den strategivisualisering, som de selv føler, de har været med til at skabe, at de gerne vil have taget billeder foran den – og mere end gerne deler med deres kolleger – så strategien virkelig kommer ud at leve i din virksomhed.

På samme måde med offentlige events, hvor tegninger bruges til at skabe forståelse og genkendelse. Her ses det igen og ingen, at den store tegninger i rummet bliver omdrejningspunkt for hele virksomhedens event. Og fotos af tegningen deles på sociale medier i stor stil.

Hvad koster grafisk facilitering?

Prisen varierer kun ganske lidt på strategiske visualiseringer og remote live tegning. Normalt koster det mellem 15.000 kr. (+ moms) – 18.000 kr. (+ moms) pr. dag for at booke en visuel facilitator. Nogle gange kan facilitatorer også bookes for halve dage.

Hvor kan jeg læse mere?

Grafisk facilitering er en hel kunstart for sig selv. På Linkedin kan du følge virksomheder eller facilitatorer. Og hvis du er interesseret i selv at lære grafisk facilitering, så findes der utallige bøger, som kan udvikle dig på området. Tjek f.eks. Neulands Bikablo-bøger, som indeholder et hav af enkle tegninger og ideer, som du selv kan føre ud i livet.

Dette indhold er sponsoreret

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.