Annoncørbetalt indhold

Hvad gør en god a-kasse til den bedste?

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Der er mange grunde til, at det er vigtigt at have en god a-kasse. Vigtigst af alt er at det er medlemskabet i en a-kasse, der sørger for, at man kan få udbetalt dagpenge, skulle man blive arbejdsløs. Men udover dette, så findes der mange andre faktorer som gør nogle a-kasse bedre end andre. Det kan derfor godt betale sig at se sig omkring efter en ikke bare god, men den bedste a-kasse. Den a-kasse, der passer bedst til ens profil og specifikke behov.

A-kassens muligheder

A-kasse er en forkortelse for arbejdsløshedskasse. Skulle man være så uheldig at miste sit arbejde, gælder det om at have været medlem af en a-kasse i mindst ét år. Så har man nemlig optjent sin ret til dagpenge, og man kan få udbetalt et vist dagpengebeløb i stedet for sin manglende løn, alt afhængigt af hvilken sats man har ret til. Derudover skal man også registrere sig som ledig hos det lokale jobcenter, således at man står til rådighed for arbejdsmarkedet.

En god a-kasse vil også være rustet til at give dig den nødvendige vejledning og guide dig gennem dagpengesystemets krinkelkroge, og derudover er mange a-kasser meget investerede i også faglig sparring og hjælp til at få karrieren på skinner igen.

Annonce

Den branchespecifikke a-kasse

Selvom det står én frit for at bestemme, vælger langt de fleste en a-kasse, der har en specifik stilling, branche eller et specifikt erhvervsområde som speciale. På den måde melder man sig ind hos fagfæller, og der vil være et skarpt fokus fra a-kassens side, som man som medlem kan nyde godt af.

Der findes for eksempel Akademikernes A-kasse, Elfagets A-kasse og Socialrådgivernes A-kasse for bare at nævne nogle få (se fuld liste med a-kasser her). Man kan altså være temmelig sikker på at kunne finde sig en a-kasse, der beskæftiger sig specifikt inden for ens eget fagområde. På mange måder vil den bedste a-kasse derfor også være den, der henvender sig mest nøjagtigt til ens profession.

Annonce

Prisen for det hele

Mange vil derudover vægte prisen højt, når det kommer til kåringen af den bedste a-kasse. Et medlemskab hos en a-kasse er ikke nødvendigvis billigt, og derfor vil det for mange også være en prioritet at vælge en a-kasse, hvor kontingentet ikke er skyhøjt.

I jagten på den rette a-kasse-løsning for én vil de fleste opveje service og tilbud imod prisen for medlemskab. Det kan derfor også betale sig at overveje, hvordan man vil bruge sin a-kasse. Vil man gerne betale ekstra for eksempelvis hjælp til jobsparring, karrierevejledning og juridisk bistand af højeste kvalitet, skal man højst sandsynligt også være beredt på at betale for det.

Er man studerende, er der som regel en stor økonomisk fordel i at melde sig tidligt ind i en a-kasse. Langt de fleste fagspecifikke a-kasser tilbyder studierabatter og -medlemskaber til en fordelagtig pris for studerende, og samtidig kan den studerende oparbejde sit ene års medlemskab og dermed få ret til dagpenge efter endt studie, såfremt man bliver jobsøgende.

Du kan læse mere om a-kasser helt generelt, og hvem mange mener der pt er den bedste a-kasse her.

Annonce

Den politiske a-kasse

Hvis man er politisk engageret eller blot interesseret, kan det også florere højt på listen over ønsker til a-kassen, at den har et vist politisk ståsted. Det er et parameter, som mange vil vælge ud fra, og derfor kan det også være, man skal researche sit primære valg af a-kasse en smule grundigere end først antaget.

Annonce

Har du lige fundet den bedste a-kasse? Nemt at skifte

Hvis man først har meldt sig ind i en a-kasse, er det bestemt ikke ulovligt at skifte til en anden. Man mister ej heller sin opbyggede anciennitet i forhold til dagpengetæller og de forskellige økonomiske satser.

Det står altså medlemmet frit for at skifte a-kasse, når man ønsker det. Måske man har fundet en a-kasse, der kræver et lavere beløb i kontingent, eller man har læst om stærkere tilbud og servicer til medlemmerne.

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.