Annonce
Debat

Hvad har letbanen egentlig kostet?

Jens Nex tegning. Letbane, penge, økonomi.
Annonce

Stiftens lederskribent chefredaktør Jan Schouby har så evigt ret, når hans overskrift på lederen mandag 5. marts er "Den uendelige farce om letbanen", for denne letbane er en bekræftelse på, at århushistorierne ikke er bare historier.

Det der er - og med rette - faldet Jan Schouby for brystet, er alle de problemer, der har været med at få letbanen godkendt af Trafikstyrelsen, og problemerne herfor anbringer han helt og holdent hos Trafikstyrelsen, mens han undlader at komme ind på, hvad er årsagen til, at Trafikstyrelsen er så langsom med at godkende letbaneetaperne.

Jan Schouby skamroser borgmester Jacob Bundsgaard (S) for, at han sammen med sin partikammerat daværende formand for Region Midt Bent Hansen (S) i november 2017 forlangte handling og møder med Trafikstyrelsen, og det havde en vis effekt. Lige inden jul kom letbanen i Aarhus i hvert fald i gang, skriver Schouby.

Nu glemmer han åbenbart dengang i november 2017 - da Jacob Bundsgaard og Bent Hansen røg i flæsket på Trafikstyrelsen over, at letbanen ikke kunne godkendes, og Bundsgaard ville rette henvendelse til trafikminister Ole Birk Olesen (LA) - at Bundsgaard ordret udtalte: "Vi oplever en styrelse, hvor der mangler politisk kontrol, og hvor magtarrogancen er så stor, at vi står tilbage med en følelse af, at vi ikke kan have tillid til styrelsen".

Men Nemesis ramte bogmesteren. Først tilbageviste vicedirektør i Trafikstyrelsen Kåre Clemmesen Jacob Bundsgaards beskyldninger ved at påpege, at letbanens arbejde har været virkeligt dårligt og elendigt administreret, samtidig tilkendegav trafikminister Ole Birk Olesen, at skylden for, at letbanen ikke kunne godkendes, ikke er Trafikstyrelsens men udelukkende Aarhus Letbanes. Efterfølgende blev der larmende tavshed fra en ellers storskrydende borgmester, men det kommer næppe bag på en ikke-socialdemokrat.

Men ellers skal jeg opfordre Jan Schouby til at få den åbenbart i egne øjne troværdige borgmester, der ikke har tillid til Trafikstyrelsen og mener, den skal politisk kontrolleres, til at oplyse skatteborgerne i Aarhus om, hvad letbanen egentlig har kostet. I starten oplyste daværende borgmester i Aarhus Nicolai Wammen (S), at beløbet var 2,4 milliarder, så blev det til 3,5 milliarder i 2016, og nu tales der om, at faktabeløbet overstiger fem milliarder. Borgerne har da krav på sandheden.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Ekspert om corona-bølgen i Aarhus: - Overraskende, kraftfuld og meget pludselig

Aarhus For abonnenter

Tonicha går med mundbind i bussen: 25-årig ven døde af corona

Aarhus

Nye tal: Tre ud af fire nye coronasmittede i Aarhus sidste uge har somalisk baggrund

Annonce