Annonce
forside

Hvad kan kilderne bruge Stiften til: Avisens engagerede læsere imponerede forfatteren med flere end 100 henvendelser

Peter Vestergaard udpeger i en kommende bog 111 kendte og ukendte steder i Aarhus, som er værd at se. Avisens læsere hjalp med at finde stederne. Foto: Michael Svenningsen

Peter Vestergaard, som arbejder på bogen om "111 steder i Aarhus, du skal se", bad Århus Stifstidendes læsere om hjælp med at spotte de steder, der skal med i bogen. Det gav ham flere end 100 tips i indbakken.

AARHUS: Det tikkede lystigt ind med mails til Peter Vestergaard, efter han havde spurgt Århus Stiftstidendes læsere om, hvor der gemte sig skjulte perler i Aarhus.

Over 100 af slagsen blev det til, og det var han dybt imponeret over, fortæller han. Anledningen var, at han er medforfatter til en bog om "111 steder i Aarhus, du skal se".

- De mange mails viser, at Århus Stiftstidende har en stor gennemslagskraft, og at læserne er interesserede i at bidrage til avisen og byen, siger Peter Vestergaard, der blandt andet er tidligere chefredaktør på avisen og pressechef ved Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017.

Men hvorfor var det lige Stiftens læsere, han rakte ud efter?

- Det var oplagt at spørge Århus Stiftstidendes læsere om, hvilke steder, de mener, man skal se i Aarhus, fordi læserne er kendetegnende ved, at de har en stor interesse for deres by og område, forklarer han og uddyber:

- Jeg har den opfattelse, at avisens læsere er historisk interesserede og har en stor viden om byen. De er trofaste og har holdt avisen i mange år, så de vil gerne gøre en ekstra indsats for byen og avisen.

Og det mærkede Peter Vestergaard i den grad. Han fik henvendelser fra mange forskellige borgere, tidligere borgmestre og højtstående embedsmænd, der alle havde hvert sit bud på særlige steder i Aarhus.

- Det er jeg dybt imponeret over, og jeg blev meget positivt overrasket over de mange tilbagemeldinger, siger han.

En række af de bud, som læserne kom med, blev også inddraget i bogen, som viser de mindre kendte perler i Aarhus, han ikke selv havde fundet.

Bogen udkommer engang til foråret.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce