Annonce
Østjylland

Hvad skete der? Vidner søges efter dødsulykke med politimand

En dansk betjent døde efter en soloulykke på Nordjyske Motorvej ved Randers fredag den 7. september. Den Uafhængige Politiklagemyndighed efterforsker nu ulykken. Øxenholt Foto/112 News/arkiv/Ritzau Scanpix

Den Uafhængige Politiklagemyndighed undersøger årsagen til, at en af politiets biler kørte galt på motorvejen.

Randers: Efter en 35-årig politiassistents død i en færdselsulykke fredag ved Randers efterlyses eventuelle vidner.

Opfordringen kommer mandag fra Den Uafhængige Politiklagemyndighed, som er ved at efterforske sagen.

Ulykken var en såkaldt soloulykke og skete ved 14.30-tiden på motorvejen ved Randers.

I en sort Mercedes uden politimarkeringer kørte to betjente mod nord. Bilen kørte gennem autoværnet og blev set holde halvvejs ude over en skråning.

Føreren af bilen kom ikke alvorligt til skade. Derimod blev hans 35-årige kollega, der sad på passagersædet, hårdt kvæstet og afgik senere ved døden.

Den 35-årige mand arbejdede i Østjyllands Politi, og ulykken fremkaldte flere reaktioner.

- Det rammer os alle dybt i dansk politi, sagde rigspolitichef Jens Henrik Højbjerg.

Justitsminister Søren Pape Poulsen (K) sagde, at hans tanker og dybeste medfølelse gik til de efterladte.

- Frygtelig trist dag i dansk politi, lød det fra Claus Oxfeldt, der er formand for Politiforbundet.

Mandag ønsker Den Uafhængige Politiklagemyndighed ikke at frigive oplysninger om den viden, man har på nuværende tidspunkt om sagen.

Når efterforskningen er slut, sendes en redegørelse til Statsadvokaten i Viborg, som derefter skal træffe en afgørelse.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

Aarhus

Genlæs livebloggen fra uddelingen af michelinstjerner: Flere Aarhus-restauranter beholdt stjernen

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce