Annonce
Kultur

Hvad synes du om Helga Exners smykker?

Helga Exner viste nogle af avisens læsere rundt på udstillingen på Odder Museum. Foto: Morten Pape

Odder: En række af avisens abonnenter var torsdag aften med Horsens Folkeblad på besøg på Odder Museum. Her fortalte smykkekunstner Helga Exner om sit liv, og hun viste rundt i den store udstilling, som har fået titlen "Et Smykkeeventyr."

Den rummer værker fra forskellige perioder af Helga Exners lange liv som smykkemager, og smykkerne faldt i gæsternes smag.

Annonce
Foto: Morten Pape

Linea Nielsen, Horsens

- Jeg er betaget, fordi der er en historie bag. Jo mere, man lærer om hendes baggrund og historie, jo mere forstår man. Hun er et menneske, der har været så meget igennem og bevaret så meget skønhed. Der er ikke meget, der har så meget sjæl som hendes smykker.

Elsebeth Hansen, Horsens

- De er fantastiske. Hun har skullet bruge mange kræfter på at overleve, og så har hun oven i købet haft overskud til at lave fantastisk smukke ting, der fortæller hendes livshistorie fra a til z.

Foto: Morten Pape

Inger Helbo, Stilling

- Det er helt fantastisk. Hun har været på en evig flugt, hun er også blevet skilt og har fået børn igen. Jeg har også set hendes udstilling "Böhmen liegt am Meer" på museet i Skanderborg. Hendes smykker er så forskellige, og der er så meget i hvert enkelt af dem.

Foto: Morten Pape

Carsten Grønfeldt, Odder

- Det er en fantastisk udstilling. Jeg er overrasket over, så mange forskellige smykker, der er. Og jeg har ikke været så tæt på før. Det er også fint, at vi har fået hendes historie. Jeg synes, det er flot. At hun laver smykker som installationer, hvor man kan tage smykket af og hænge det tilbage, gør det dobbelt. Det er et rigt liv, hun har haft.

Foto: Morten Pape
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kunstværk er vigtigere end kunstkøn

Lad os bare slå det fast fra start: ja, der er stadig åbenlyse udfordringer med ligestilling i dagens Danmark. Det er der på mange områder, og på mange områder er der heldigvis også bevægelser mod mere ligestilling. Måske ikke på alle områder, og måske er der heller ikke lige meget fart i bevægelserne mod det bedre, men der er bevægelse mange steder. Et af de steder er i kunstens verden, og seneste eksempel er hentet i hovedstaden, hvor Københavns Kommune har et udvalg; Rådet for Visuel Kunst, der støtter og køber kunst af "høj kvalitet" (som der står skrevet på kommunens hjemmeside) Rådet for Visuel Kunst køber kunst til kommunens mange institutioner og kontorer og har nu besluttet, at der fremover skal være kønskvoter på den kunst, som Københavns Kommune køber. Det vil sige, at der fra nu af skal være en kønslig ligefordeling mellem de indkøbte værker. At kunstnerens køn skal være et parameter, når der købes et kunstværk. Men måske burde Rådet for Visuel Kunst vende øjnene 180 grader og kigge nærmere på kønsfordelingen blandt dem selv. Der er nemlig otte medlemmer af rådet, hvoraf kun to er kvinder. De seneste seks år har rådets seks mænd og to kvinder købt 190 kunstværker, hvoraf 109 er udført af en mand, og 81 er udført af en kvinde. Det er ikke kønslig ligefordeling til sidste decimal, men det er vel ikke et udtryk for et kønsligt fravalg af kvinder. Havde den kønslige fordeling af kunstværker været mere lige, hvis rådet havde været mere lige kønsfordelt? Måske. Måske ikke. Men når det drejer sig om kunst, så bør kunstnerens køn ikke spille nogen rolle overhovedet. Kunstværket er vigtigere end kunstnerens køn, og selv om intentionen bag beslutningen om et ligeligt kønsfordelt indkøb af kunstværker er prisværdig, så er beslutningen også latterlig, netop fordi den siger, at kønnet er vigtigere end værket - og hvorfor så købe værket? Nu risikerer Københavns Kommune at købe kunstværker af "mindre høj kvalitet", fordi der er truffet en beslutning om kønslig ligefordeling, og dermed kommer kunsten i anden række. Det er vel ikke meningen.

Aarhus For abonnenter

Nelson boede 14 år i en flygtningelejr: - Det betyder alt for mig at blive dansk statsborger

Annonce