Annonce
Aarhus

Hvert tiende letbanetog forsinket eller aflyst

Lidt mere end hver 10. letbanetog var forsinket i september måned. Foto: Flemming Krogh

I syv måneder kunne passagererne i Aarhus Letbanes tog regne med at komme frem til tiden, men så begyndte trafikken på Odderbanen.

AARHUS: Hvis du går rundt med en fornemmelse af, at letbanen er plaget af forsinkelser og aflysninger, så tager du på ingen måde fejl.

Siden letbanen begyndte at køre på strækningen til Odder, har lidt mere end hver 10. tog på Aarhus Letbane været forsinket - men kørte, det gjorde de dog. I hvert fald lige indtil et pænt stykke ind i oktober måned, hvor bladene begyndte at falde af træerne. Kombinationen af fedtede skinner og den stejle stigning op ad Randersvej var for meget for Aarhus Letbanes tunge udgave. Derfor måtte letbanen aflyse hver fjerde afgang på den indre strækning.

At cirka 10 procent af togene er forsinkede er dog ikke noget særsyn på Odderbanen. I de sidste år - inden den blev bygget om fra nærbane til letbane - stod DSB for trafikken. De sidste otte måneder - fra januar-august 2016 - med DSB på skinnerne svingede punktligheden - som DSB kalder det - mellem 87,7 og 98,1 procent. I tre af månederne lå tallet under 90 procent, mens det i to måneder lå over 95 procent.

Hos Aarhus Letbane er man imidlertid langt fra tilfredse med antallet af aflysninger og forsinkelser. Derfor bliver køreplanen justeret 8. december. Her bliver der lagt to ekstra minutter på rejsen fra Aarhus H til Odder. Håbet er, at den ændring - sammen med mere erfaring med at køre med Tango-togene og på Odderbanen - kan eliminere de fleste forsinkelser og aflysninger.

Annonce

Forsinkelser på Aarhus Letbane

Efter en god start fik Aarhus Letbane problemer med at holde køreplanen, da trafikken på Odderbanen åbnede.

Så mange procent af togene kørte til tiden:


  • Januar - 98,05
  • Februar - 98,09
  • Marts - 99,25
  • April - 99,34
  • Maj - 99,10
  • Juni - 99,08
  • Juli - 99,47
  • August - 96,06
  • September - 88,40

Et tog regnes med at være forsinket hvis det ankommer tre minutter eller mere for sent.

Aarhus Letbane kom - omend forsinket - så dog flyvende fra start. Togene kørte stort set til tiden. Foto:Henning Bagger/Scanpix

Tog til tiden

Aarhus Letbane fik ellers noget nær en flyvende start efter et par mislykkede tilløb. Torsdag 21. december 2017 kørte den århusianske letbane - efter i månedsvis at have øvet sig på strækningen mellem Aarhus H og Universitetshospitalet - for første gang med passagerer.

Var opstarten præget af problemer, usikkerheder og aflysninger, så fandt letbanetogene hurtigt ind i rutinen og leverede noget så sjældent som - hvad enten den er kollektiv eller individuel - transport til tiden.

Fra januar til juli 2018 kørte stort set alle tog til tiden og kun ganske få måtte aflyses.

Århus Stiftstidende har fået adgang til tallene for letbanens regularitet. De viser, at den måned, hvor flest af letbanens tog kørte til tiden, var i juli 2018. For hver 200 letbaneafgang var bare en enkel med forsinkelse. Selv om januar 2018 var den måned med flest forsinkelser, var det stadig ikke mange afgange, der var forsinkede. Faktisk kun et enkelt tog for hver 100.

Ifølge kommunikationschef ved Aarhus Letbane Jens Velling var der flere dage, hvor letbanen kunne prale af, at alle turene blev kørt til tiden.

Med åbningen af Odderbanen opstod der problemer med et holde køreplanen for letbanetogene. Foto: Søren E. Alwan

Nyt system, nye tog

Så åbnede trafikken på Odderbanen, og herefter begyndte problemerne.

Allerede i august 2018, hvor togene kørte med passagerer på banen til Odder de sidste syv dage af måneden, steg antallet af forsinkede tog. Og for september 2018 - som var første hele måned med passagertrafik på strækningen til Odder - var lidt mere end hver tiende tog forsinket på Aarhus Letbane.

- Odderbanen var et helt nyt system og en helt ny togtype, som vi lige skulle have mere erfaring med, forklarer kommunikationschefen.

Bedre blev det ikke af, at passagererne strømmede til i myldretiden. Faktisk så mange af flere afgange morgen og eftermiddag var overfyldte, hvilket fik Aarhus Letbane til at indsætte en ekstra afgang.

Derfor faldt antallet af rettidige tog.

Tallene for oktober måned er endnu ikke gjort endeligt op, men Jens Vellings bud på oktober er, at måneden kommer til at ligne september, som bød på forsinkelse på 11,60 procent af letbanens tog. Derfor har Aarhus Letbane og Midttrafik også taget konsekvensen og justeret køreplanen, så turen fra Aarhus H til Odder bliver en lille smule langsommere.

Han udelukker på ingen måde, at letbanen senere kommer til at justere den anden vej, så rejsen bliver kortere.

- Vi havde mindre erfaring med kørsel på Odderbanen end på den indre strækning i byen. Her betød udskydelsen af åbningen, at vi havde fire måneder til at øve os i at køre på den strækning. Derfor havde vi så flotte tal fra start, forklarer kommunikationschefen.

De gamle grise var hurtigere end letbanen. Foto: Kim Haugaard

Bedre i "gamle" dage?

At lidt under ni ud af ti tog kører rettidigt er ikke tilfredsstillende for letbanen. Derfor bliver køreplanen justeret fra 10. november 2018.

- Vores erfaringer fra de første måneder med trafik på Odderbanen gør, at vi lægger to ekstra minutter oven i rejsetiden fra Aarhus H til Odder, forklarer Jens Velling.

Dermed kommer den tur til at tage 42 minutter, mens turen den anden vej stadig kan gøres på de 41 minutter, som køreplanen hele tiden har opereret med.

Århus Stiftstidende har fået flere henvendelse fra folk, der undrer sig over, at turen kommer til at vare længere tid end tidligere. Enkelte påpeger, at togene på Odderbanen tidligere var hurtigere fremme.

En gennemgang af tidligere og kommende køreplaner viser dog, at de både har ret og tager fejl.

For det er rigtigt, at dengang HHJ selv stod for driften på banen, var hurtigere fremme. De gamle oddergrise tilbagelagde turen mod Odder på 37 minutter, mens rejsen tilbage til Aarhus var et minut langsommere.

Da DSB overtog kørslen på Odderbanen fra HHJ, blev de gamle oddergrise skiftet ud med moderne Desiro-tog. Foto: Morten Pape

Hurtigere end DSB - langsommere end HHJ

Da DSB så tog over i 2012 og erstattede de røde grise med nye, hvide Desiro-tog blev turen samtidig langsommere.

Nu tog det 44 minutter at køre fra Aarhus H til Odder og 41 minutter at køre tilbage igen.

Så sandheden er altså, at letbanen er hurtigere end DSB, men langsommere end HHJ.

Om letbanen lige kommer ned på 37-38 minutter ved ingen, men planen er, at sætte rejsetiden ned på Odderbanen. Mellem Rosenhøj og Sletvej er der en hastighedsnedsættelse til 30 km/t, som snart forventes fjernes.

- Så vinder vi nogle få minutter der. Giv os tid, så bliver det bedre og hurtigere. Det tør jeg godt love, siger Jens Velling.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Jo bedre, vi finder sammen, jo bedre fremtid

En gruppe forældre slår alarm, fordi Aarhus Kommune vil ændre skoledistriktet i Åbyhøj. Gammelgaardsskolen vil få flere elever fra Bispehaven, og nu truer mange forældre med at flytte deres børn fra den skole til en privat. De mener, at børnene fra Bispehaven vil kræve flere ressourcer af Gammelgaardsskolen, fordi indvandrerbørnene, der kommer, har sværere ved at læse end etnisk danske børn. Det kan ramme dem, der i denne gruppe har brug for ekstra støtte. Ændringen af skoledistriktet har været i høring. Der er kommet 137 svar, 115 fra forældre, der advarer mod udvidelsen, og skolebestyrelsen ser forslaget som meget problematisk. Den har stor forståelse for, at der skal findes en løsning for børnene i vestbyen. Nu har 11 procent af eleverne på Gammelgaardsskolen behov for sprogstøtte. Det kan skolen håndtere, men bestyrelsen ser en fare i at få flere elever, der har brug for støtte. Det vil kræve ekstra ressourcer og ekstra penge. Måske skal der oprettes en ekstra klasse på skolen. Fra det nuværende distrikt skal potentielt 77 børn begynde i skolen. Hvis Bispehaven kommer med, er der 25 flere. Som det ser ud, skal fem elever fra Bispehaven ind i hver af de sandsynlige fire børnehaveklasser. Forældrenes bekymringer er også, at skolen ikke har plads til endnu en klasse. I forvejen har ikke alle klasser deres eget klasseværelse alene. Charlotte Korsgaard Nielsen er talsmand for Åbyhøj Dagtilbud og indstillet på at finde en løsning. Men gruppen er ikke inviteret til dialog. Her kan kommunen begynde. Tag alle med på råd og til debat om, hvordan sagen bedst klares. Jo mere viden, der ikke kommer til de rette, jo større er uvisheden og usikkerheden. Rådmand Thomas Medom (SF) erkender, at Gammelgaardsskolen allerede løfter en stor opgave for integrationen, og der følger nogle ressourcer med, siger han. Medom har ret i, at alle har et ansvar for alles børn. Men situationen er ulykkelig, og vi har ikke brug for flere parallelsamfund. Jo bedre, vi finder sammen, jo bedre bliver fremtiden.

Annonce