Annonce
Byudvikling

Hvis du vil hvile rumpetten, så tag plads i parkletten

Måske har du lagt mærke til parkletter som denne her i Jægergårdsgade. Eller måske har du ikke, for de gode af dem blender ind, så man knap lægger mærke til, at der er tale om et midlertidigt sommermøbel oven på en p-plads. Arkivfoto
Antallet af såkaldte parkletter stiger fra 10 til 20 i de århusianske midtbygader, hvor konceptet er, at man sløjfer en p-plads, så folk kan nyde en kop kaffe eller mad på gaden.
Annonce

AARHUS: Parkletter - Hvad er det nu lige for en størrelse?

Kort fortalt er det gademøbler, som fylder en parkeringsbås, hvor man kan sidde og hvile stiletterne og nyde en bid brød eller en kop kaffe fra en café.

Den første blev sat op i 2017 i Jægergårdsgade som et forsøg, og det gik så lovende, at Aarhus Kommune siden udvidede ordningen til 10 parkletter.

Nu er antallet af tilladelser netop blevet fordoblet til 20, så fra næste forår vil der formentlig være endnu flere parkletter i bybilledet.

Hvad er parkletter?

  • Parkletter er gademøbler - typisk udført i vejrbestandigt træ - som bliver designet, så de nøjagtig fylder én gade-parkeringsplads.
  • Konceptet har sin oprindelse i USA og blev første gang afprøvet i Aarhus i Jægergårdsgade 2017 af afdelingen for Mobilitet under Teknik og Miljø.
  • Som forretningsdrivende skal man søge tilladelse til at leje en p-plads foran butikken til formålet, og derefter er det op til den forretningsdrivende at designe og bygge parkletten. De kan altså se vidt forskellige ud, men skal overholde en række krav til eksempelvis trafiksikkerhed. 
  • Typisk bygges parkletten op i eksempelvis tre moduler, så den bliver lettere at fjerne og opbevare på et lager om vinteren.
  • Normalt står parkletter fremme fra 1. april – 30. september, hvorefter parkeringspladsen overgår til almindelig parkeringsplads igen.
  • Aktuelt er sæsonen for udeservering dog blevet udvidet på grund af corona, og du kan derfor møde parkletter lige nu i november. De står typisk på de lidt mindre gader i midtbyen.
  • Læs mere her: aarhus.dk/virksomhed/tilladelser/ansoeg-om-en-parklet/

Hos Aarhus Kommune forventer afdelingsleder i Byliv og Bymiljø, Mikkel Eskesen Christensen, i hvert fald, at der bliver rift om de i alt 20 tilladelser.

- Det er typisk restaurationer, der gerne vil udvide serveringsarealet, som søger om tilladelse til at etablere en parklet. Det er blevet særligt aktuelt her i forbindelse med corona, hvor det kan være en måde for restaurationerne at hente lidt af den tabte omsætning ind igen, fortæller Mikkel Eskesen Christensen.

Annonce

Man er selv bygherre

Konceptet fungerer ved, at man som forretningsdrivende lejer en offentlig parkeringsplads foran sin cafe eller restaurant.

Det kræver to tilladelser, som er betinget af hinanden - en der giver råderet over vejarealet, og en der giver lov til at lave udservering på offentligt vejareael.

En standard p-bås måler 5x2 meter, og sådan en koster i runde tal 1.000 kroner om måneden at leje.

Her er vi i Borggade, hvor en cafe, der i forvejen har udeservering på fortovet, også har fået lov til at lave en parklet på den nærmeste parkeringsplads. Foto: Aarhus Kommune

Her har man så lov at opbygge en parklet, der eksempelvis kan bestå af bænke og borde. Og det er vel at mærke restauratøren selv, der er bygherre.

- Vi vejleder kun og oplyser om relevante krav til sikkerhed, fremkommelighed, æstetik samt andre relevante myndigheders krav. Interessenterne sørger selv for at bygge parkletterne, og det skal selvfølgelig ske på en måde, så de overholder kravene, forklarer Mikkel Eskesen Christensen.

Eksempelvis skal der være reflekser påsat på ydersiden, så bilister efter mørkets frembrud tydeligt kan se, at det giver buler, hvis de prøver at parkere her.


Vi har valgt at få en parklet, fordi vi synes, det både bidrager til vores butik og til området her på Frederiksbjerg. Vi har i forvejen udendørs siddepladser, men det, at man kan sidde på vejen, som normalt er forbudt område, synes vi, giver noget fedt til butikken.

Steffen Zeuthen Therkildsen, medejer af Nabo Kiosk.


Derudover skal parkletterne være hævet over vejniveau ind mod kantstenen så regnvand uhindret kan passere og finde vej til kloakken.

Der skal også være niveaufri adgang fra fortovet, så handicappede kan være med.

De kan se ud på mange måder, parkletterne. Det er op til den enkelte forretningsdrivende selv at designe og bygge dem. Her er vi i Jægergårdsgade. Foto: Aarhus Kommune

Og så bliver der som udgangspunkt ikke givet tilladelse til flere end to parkletter i én gade, eftersom hver station jo "spiser" en parkeringsplads. Antallet kan dog varieres både op og ned, alt efter hvor lang eller kort gaden er samt de konkrete forhold på stedet.

Annonce

- Det giver noget ekstra

En af de, der allerede har søgt om en parklet, er Nabo Kiosk på Frederiksbjerg.

Her kan kunder og gæster nyde en kop kaffe og nyde udsigten til solen, mens den går ned over Ingerslevs Boulevard.

- Vi har valgt at få en parklet, fordi vi synes, det både bidrager til vores butik og til området her på Frederiksbjerg. Vi har i forvejen udendørs siddepladser, men det, at man kan sidde på vejen, som normalt er forbudt område, synes vi, giver noget fedt til butikken, siger Steffen Zeuthen Therkildsen, der er medejer af Nabo Kiosk.

De 20 tilladelser gives efter først-til-mølle princippet, og er man som restauratør interesseret, kan man læse mere om ansøgningsmulighederne på kommunens hjemmeside (se faktaboks).

Ved denne parklet i Jægergårdsgade er der blevet plads til blomster og affaldsspand. Det er den enkelte virksomhedsejer, der står for at holde parkletten pæn og ryddelig. Kommunen har intet med driften at gøre - men kan annullere tilladelsen, hvis kontrakten misligholdes. Foto: Aarhus Kommune
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Massive protester og minister i krydsild: Stærk storm om mulig flytning af børn med kræft fra Skejby til København

Aarhus

Voxpop: Vil du corona-vaccineres?

Danmark

Her er tallene, du ikke må se: 48 smittede med minkvariant i Region Midtjylland

Annonce