Annonce
Aarhus

Hvor bliver den af? Gangbro på havnen ramt af nye udfordringer

Gangbroen over togskinnerne fra Skovvejen til Fiskerihavnen blev lukket efter en påkørsel i december 2016. Siden blev den revet ned. Planen er at bygge en ny bro med en lidt anden placering. Den venter vi stadig på.Foto: Kim Haugaard
Ny gangbro fra Skovvejen over letbaneskinnerne til Fiskerivej lader igen-igen vente på sig. Nu er det jordbundsforholdene, der driller. Gangbroen skulle have været klar i 2017.

AARHUS: Det var i december 2016, at gangbroen fra Skovvejen hen over letbanesporene og ned til Fiskerivej blev påkørt af en entreprenørmaskine og efterfølgende pillet ned, da der alligevel skulle laves en ny bro med en lidt anden placering.

Siden har det vist sig at være sværere, end nogen havde forestillet sig at finde en ny gangbar løsning hen over skinnerne.

Borgerne blev i foråret 2017 stillet i udsigt af Teknik og Miljø, at en ny gangbro ville være på plads i løbet af efteråret, men folk i området må stadig kigge forgæves efter broen.

Annonce
- En af udfordringer med gangbroen har været, at lokalplanen er lavet lang tid før letbanen blev etableret. Det har vist sig at letbaneprojektet havde højere køremaster end forventet, og at en af masterne er placeret der, hvor gangbroen skulle krydse sporene

Torben Simonsen, kontorchef i Byggeri, Aarhus Kommune

Ingen præcis tidshorisont

Det fremgår helt tydeligt af lokalplanen for byggeriet af Terrassehusene på østsiden af Skovvejen, at en ny bro skal være etableret, inden kommunen vil give ibrugtagningstilladelse til de 42 lejligheder i Terrassehusene.

De nye beboere er flyttet ind i Terrassehusene, mens gangbroen fortsat kun findes på tegningerne.

Og hvor det tidligere lød, at broen ville være på plads i løbet af efteråret 2017, lyder det nu fra kontorchef i Byggeri under Teknik og Miljø, Torben Simonsen:

- Vi kan på nuværende tidspunkt ikke give en præcis tidshorisont på, hvornår gangbroen kan etableres.

Kystværn og molesten

Men hvorfor skal det tage så lang tid at lave noget så umiddelbart simpelt som en gangbro?

- En af udfordringer med gangbroen har været, at lokalplanen er lavet lang tid før, letbanen blev etableret. Det har vist sig, at letbaneprojektet havde højere køremaster end forventet, og at en af masterne er placeret der, hvor gangbroen skulle krydse sporene, forklarer Torben Simonsen.

Der blev derfor lavet et justeret projekt for gangbroen, som blev godkendt af kommunen.

- Projektet blev fysisk opstartet for nogle måneder siden, og der er presset funderingspæle ned imellem de to terrassehuse, hvor gangbroen skal etableres, fortæller Torben Simonsen.

Arbejdet blev så stoppet igen, da jordbundsforholdene omkring letbanesporene viste sig at være problematiske. Nye prøvegravninger i maj i år har vist, at der er rester af gammelt kystværn og molesten der, hvor broen skal fæstes.

Kommunens egne rådgivere skal nu vurdere, hvad det betyder for, hvor eller hvordan gangbroen skal understøttes. Hvor det lander – og hvornår der igen er passage hen over sporene til Fiskerivej - er uvist.

Mens der er tekniske udfordringer med at lave en ny gangbro, har bygherren på Terrassehusene på Skovvejen stillet en bankgaranti på 3,8 mio. kr. til betaling for en ny bro. Den gamle skulle flyttes netop af hensyn til terrassehusene.Foto: Axel Schütt

Bank- og brogaranti

Det er bygherren bag Terrassehusene, der skal bekoste den nye gangbro, fordi broen under alle omstændigheder skulle flyttes af hensyn til byggeprojektet. Ifølge lokalplanen skulle den nye bro være på plads senest, da Terrassehusene var færdige.

Kommunen har givet ibrugtagningstilladelse til Terrassehusene mod, at bygherren har stillet en bankgaranti.

- Bygherren har stillet en bankgaranti på 3,8 mio. overfor Kommunen til færdiggørelsen af gangbroen, lyder det fra Torben Simonsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Anden brøler fra myndighederne: Derfor må udskældt omskæringlæge fortsætte

Leder For abonnenter

Parkering i Skejby: Gylden mulighed for at få parkering til at fungere

En arbejdsplads med næsten 9.734 medarbejdere samlet på et areal, der svarer til cirka 500 parcelhusgrunde. Det er ikke svært at forestille sig, at det vil give problemer på mange forskellige områder. Men når det drejer sig om selve en af grundpillerne i vores velfærdssamfund; nemlig et sygehus, så tillader vi faktisk ikke, at der er alt for mange problemer. Så forventer vi - alle vi skatteborgere - at tingene bare kører efter en snor, der hverken knækker eller flosser det mindste. Men sådan er det selvfølgelig ikke i virkelighedens verden og slet ikke, når sygehuset er Aarhus Universitetshospital, der siden den tankemæssige fødsel har oplevet at få fjernet millioner og atter millioner af kroner, så det har meget svært ved at leve op til betegnelsen et supersygehus. Aarhus Universitetshospital er ét af de absolut bedste sygehuse i Danmark med nogle af de absolut bedste indenfor deres fag og specialer. Ingen tvivl om det. Men de senere år har Aarhus Universitetshospital fået et ry for også at være mangelfuldt og problemfyldt. Ikke på grund af personalet, men på grund af en økonomi og nogle økonomiske krav fra stat, der gør, at der alt for ofte har været sparerunder, nedskæringer og omorganiseringer. Samtidig har hospitalet kæmpet for at blive færdigbygget med de forsinkelser og fejl, som - desværre - alt for ofte er på store byggerier i Danmark. Nu står sygehuset færdigbygget, men der er stadig mulighed for forbedringer. Især på parkeringsområdet, som vi beskrev i mandagsudgaven af Århus Stiftstidende. Det har sygehusets ledelse, Region Midtjylland og Aarhus Kommune endelig erkendt og har derfor bedt konsulentvirksomheden Cowi om at udtænke noget bedre og langt mere funktionelt end det eksisterende. Som en - heldigvis - sjælden bruger af Aarhus Universitetshospital er det ikke svært at pege på skiltningen, som et forbedringspunkt. Ikke så meget antallet af skilte, mere størrelse og selve indholdet. Som ansat ved man godt, hvor man skal hen. Som indlagt er det mere eller mindre ligegyldigt, da andre oftest afleverer én. Som pårørende og gæst er man straks mere udfordret. Men hospitalet er førdigbygget og parkeringspladserne er lavet, så nu kan Cowi studere det adfærdsmønster, vi bilister har, når vi ankommer til et sygehus. Cowi har alle muligheder for at lave en analyse, der helt ned til de enkelte pladser kan optimere det for både ansatte og pårørende, så begge grupper får optimale parkeringsforhold tæt på supersygehuset. Alt andet vil være ærgerligt.

Danmark For abonnenter

Skandalelæge sagde det var mavesyre: 11 dage senere fødte Kristine sin døde søn

Annonce