Annonce
Debat

Hvor bliver letbanerne slået ud af BRT-busser?

I disse år bliver der bygget letbaner over det meste af Europa. Her ankommer et letbanetog fra lufthavnen i Edinburgh til centrum af byen. Foto: Henrik Lund
Annonce

Læserbrev: I Stiftstidende søndag 21. bliver Claus Bech, direktør for Aarhus City Forening, citeret for at sige: ”Tiden er løbet fra letbanerne. Kigger man rundt i Europa, kan man se, at BRT er fremtiden. Busserne bliver bedre og bedre og mere og mere smidige.” Det sidste er selvfølgelig rigtigt, men hvad mener Claus Beck med det første? Hvilke europæiske byer tænker han på? Og hvor har han set, at BRT-busser vinder over letbaner?

Peder Meyhoff. Privatfoto

Det er jo faktisk omvendt. Letbanerne vinder frem næsten overalt i Europa, alene i de to sidste måneder af 2019 blev der indviet 11 nye letbanestrækninger i Europa – nemlig to i Nice og én i Lyon, Saint-Etienne, Wien, Antwerpen, Birmingham, Geneve, Utrecht, Grenoble og Vitoria-Gasteiz. I alle disse byer – bortset fra Utrecht - var der tale om forlængelse af eksisterende net. I Utrecht havde man tidligere en anden løsning, nemlig en såkaldt superbuslinje, der delvis kørte i eget tracé.

Tidligere i 2019 blev et meget udskældt BRT-system i Caen i øvrigt også erstattet af en ny letbane.

I det hele taget var 2019 et rekordår for letbanerne. Foruden Utrecht og Caen åbnede ni andre byer også deres første letbanestrækning; heraf ligger en i Europa, Avignon, mens de andre ligger i Australien, Canada, Kina, Ecuador og Mauritius.

Også i 2020 ser det ud til, at der åbner mange nye letbaner, også i Europa. Her forventes der åbninger i Paris, Cadiz og Lund. Og der er nye udvidelser på vej i Manchester, Blackpool, Bordeaux, Chemnitz, Freiburg-im-Breisgau, Karlsruhe og Athen. Desuden er der også nye letbaner eller udvidelser af eksisterende baner på vej uden for Europa, bl.a. i Algeriet, Bolivia, Kina, Qatar, Tyrkiet og USA.

Jeg har ikke overblik over alle de steder, man arbejder med nye letbaner eller udvidede strækninger, men som bekendt er både Odense og Lund langt fremme med arbejdet. Lund planlægger at åbne i løbet af efteråret, Odense til næste efterår. Også i København er man godt i gang. I Bergen, Göteborg og Stockholm er der sket løbende udvidelser, og flere er på vej. Også i Uppsala arbejdes der med et oprette en letbane – i Sverige kalder de det stadig sporvogne.

I øvrigt kan man på Odense Letbanes websted se et kort over nuværende og kommende letbanebyer i Europa. Der er i alt omkring 200 letbanebyer i Europa. Hvor mange steder har man BRT-busser?

Det er imidlertid velkendt, at der er stærke økonomiske interesser – bl.a. bilfabrikker - der i årevis har lobbyet for at erstatte letbaner med busser. Men fakta er, at det langt hen ad vejen har været forgæves, selvom mange især borgerlige politikere er tiltrukket af busserne. De er ganske vist billigere at indkøbe og etablere, men de er ikke lige så komfortable som letbaner, og de kan heller ikke transportere lige så mange passagerer. De holder i øvrigt heller ikke lige så længe. Og nok så vigtigt, de kan heller ikke få nær så mange bilister til at droppe bilen, som letbanerne kan.

Jeg tror ikke, der er tvivl om, at langt, langt de fleste brugere af kollektiv trafik vil foretrække letbaner. Det er dem, der aldrig selv har behov for kollektiv trafik, der plæderer for busser. De interesserer sig ikke for kvaliteten, men kun for at gøre det så billigt så muligt – i første omgang.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Handelsgymnasium i Viby sender 1.100 elever hjem: Coronasmitte lukker endnu et uddannelsessted i Aarhus

Aarhus

Coronasmitte: Marselisborg Gymnasium sender alle elever hjem resten af ugen

Annonce