Annonce
Blog

Hvor mange fritidsaktiviteter skal mine børn gå til?

Jeg mener, at børn og unges fritidsliv er med til positivt at påvirke deres adfærd, udvikling, trivsel og demokratiske dannelse.

Da jeg var barn, prøvede jeg kræfter med mange forskellige fritidsaktiviteter som f.eks. fodbold, kirkekor, tennis, håndbold, svømning, spejder, badminton mv. Selvfølgelig ikke det hele på samme tid, men typisk 4 aktiviteter om ugen og kamp i weekenden. Og jeg elskede det!

Om sommeren kunne jeg efter skoletid gå fra håndboldtræning (på græs) og direkte over til fodboldtræning – det er mig en gåde, hvornår jeg fik tid til aftensmad. Min verden gik nærmest under i 8. klasse, hvor mine forældre mente, at jeg skulle skære nogle af mine fritidsaktiviteter fra, så der kunne blive lidt mere plads til skolen – altså lektierne. Helt på sin plads kan jeg jo godt se nu, men dengang var det et hårdt slag.

Mine børn er netop startet i 0.C og er i gang med at lære skoleverdenen at kende. De har mødt en masse nye børn og lærer, og de elsker det - men er selvfølgelig også trætte om aftenen. Så hvordan bliver der rum i deres hoveder til fritidsaktiviteter? Min søn går til fodbold og min datter til dans, derudover går de begge til håndbold. Dermed er tirsdag eftermiddag og lørdag formiddag booket op. Fra september skal de starte til spejder, hvor der er aktiviteter 1. søndag i hver måned. Er det for mange fritidsaktiviteter? Eller er det for få fritidsaktiviteter?

Det er nok forskelligt, hvor mange fritidsaktiviteter børn kan overskue ved siden af skole og SFO. Så vi skal som forældre sørge for at ramme mængden af ”lige tilpas”. Ligesom vi voksne kan få hjertebanken af en fyldt kalender, har børn også brug for en fridag til at koble af og lave ingenting. Da jeg var barn, endte en frieftermiddag altid med, at vi var en flok, der mødtes på fodboldbanen, hvor vi hyggede og spillede ”himmerige og helvede” – en slags straffesparkskonkurrence. Gad vide, hvad vi havde lavet, hvis den fodboldbane ikke havde været der?

Jeg mener, at fritidsaktiviteter skal være obligatorisk for alle børn og unge. Fritidslivet rummer muligheder for mange forskellige typer af tilbud med spændende og færdighedsopbyggende aktiviteter samt et trygt sted at være. Jeg mener, at børn og unges fritidsliv er med til positivt at påvirke deres adfærd, udvikling, trivsel og demokratiske dannelse. Derfor er det vigtigt, at alle fra barnsben får muligheden for at være sammen med støttende voksne og kan deltage i meningsfulde og tilpas udfordrende aktiviteter sammen med andre børn. Børnene får både den stabile og engagerede voksenkontakt og den plads i et positivt socialt fællesskab, som alle børn og unge har brug for.

Efter min mening skal børn prøve mange forskellige fritidsaktiviteter. Derfor vil jeg også anbefale især håndbold og fodboldklubber, ikke at have mere end to gange træning om ugen, så børnene også får tid til at prøve kræfter med svømning, gymnastik, spejder og kor. Har du sørget for at præsentere dit barn for de mange muligheder, der er i fritiden?

I dag er jeg stadig meget nysgerrig efter at prøve nye fritidsaktiviteter, og jeg vil mene, at det blev grundlagt, da jeg var barn og fik lov at gå til så meget forskelligt. Derfor skal mine børn også ud og prøve fritidslivet af. Jeg håber, at vi har ramt mængden af ”tilpas”, så de ikke bliver fyldt for meget op. Men vi må løbende mærke efter, så der er balance mellem skole, SFO og fritidsliv.

Annonce
Christina Fruergaard, Motionskoordinator, Aarhus Kommune
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce