Annonce
Debat

Hvornår bliver vi hørt?

Foto: Kim Haugaard

Vi er ofrene for regeringens sparekniv. Vi er ofrene for de umenneskelige tårnhøje nedskæringer på uddannelsesområderne, der løbende kommer og rammer os med 180 km/t.

Vi er dem, der bliver overset i farten, dem, der nedprioriteres, men også dem, der ønsker at blive hørt! Men hvad skal der til, for at dette bliver en realitet? Hvad skal der til, for at vi bliver hørt? Indtil videre har de årlige demonstrationer og undervisningsnedlæggelser, trods stort engagement, ikke haft en betydelig effekt.

Nu sidder vi her så igen, på gulvet foran døren til klasselokalet og markerer vores utilfredshed ved, endnu et år, at blokere for de lærere, der var ment til at undervise os. Vi nedlægger undervisningen for at sende et signal. Et signal, der indebærer vores utilfredshed og vemodighed omkring de kolossalt indgribende besparelser. Men hvem hører os? Hvem reagerer på det? Hvem tager vores situation alvorligt?

Som 3. års elev på Viby Gymnasium kan jeg i bund og grund være ligeglad med de kommende omsiggribende besparelser i den gymnasiale sektor - men det er jeg langt fra. At sikre en god fornuftig kvalificeret arbejdskraft i det fremtidige Danmark bør være i alles interesse, og ved at udføre så massive besparelser på uddannelsesfronten forhindres netop dette.

Milliardnedskæringerne vil betyde, at ungdomsuddannelserne samlet set skal spare to mia. kroner. Disse to mia. kroner er penge, der ikke kun tages fra uddannelsesmæssige fornøjelser, som fredagscaféer, gymnasiefester og introture, men også fra reelle faglige nødvendigheder såsom lektiehjælp, undervisningstimer, lærernes forberedelsestid, faglige temadage og nødvendige materialer. Fra de fagligt svage elever tages eksempelvis læsepædagoger, som ellers ville have styrket og øget elevernes mulighed for faglig forbedring, og for de fagligt stærke elever fjernes ekstra resurser, der ellers kunne have optimeret og udfordret disse elever.

Min klasse havde den store glæde sidste år at have en helt igennem fantastisk lærer til oldtidskundskab. Et fag, der, før dets opstart, ellers vakte stor ugidelighed, bragte de alment kendte fordomme omkring fagets trættende, tørre og kedelige struktur i forventningens fokus. Dette skulle dog vise sig langt fra at være tilfældet. Vi opdagede allerede fra 1. modul med oldtidskundskab, at en god og engageret lærer kan betyde alverden. Vi var så vanvittigt heldige at få lov til at opdage, hvor spændende, sjovt og nuanceret et fag kan tage sig ud takket være en helt igennem exceptionel lærer. Denne lærer blev ved udgangen af sidste skoleår fyret. Hun blev sparet væk. Vores bekymring for de kommende 2. g'ere voksede markant. De ville aldrig komme til at opleve, hvad vi oplevede, nemlig en undervisning, der tog afsæt i en sådan kvalitet, at det ville være svært at undvære.

Det var dog ikke kun de kommende 2.g'ere, vi bekymrede os om. Det var også vores lærer. Hun stod lige pludselig uden job og i en position, hvor hun skulle finde et arbejde og dermed en indkomst. Det rammer altså flere end bare os.

Det er hende, vi står op for, hendes sag, vi kæmper. Hun hørte os. Hun lyttede til os. Vi er ofrene for regeringens sparekniv. Vi er dem, der bliver overset i farten. Vi er dem, der ikke bliver hørt. Hør os! Vi har nok at sige.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Tivoli Friheden stækkes kort før åbning: Cobraen må ikke køre normalt på grund af smittefare

AGF

AGF-spillere: Det er fladt uden tilskuere

Aarhus

Dagens måske mærkeligste nyhed: Blæst og corona får vores varmeregning til at stige kraftigt

Annonce